ΙΣΤΟΡΙΑ: Ο Ernie Weiss είναι ένας αλκοολικός, αποτυχημένος μάγος (stage magician). Ζει στοιχειωμένος από το φάντασμα του αδερφού του, αλλά και από μια αποτυχημένη σχέση. Όταν βρεθεί, για μια ακόμη φορά, με τον μέντορα του, Al Flosso, που το έχει σκάσει από ένα γηροκομείο, θα συναντήσουν ένα μικροαπατεώνα και θα αναλάβουν να εκπαιδεύσουν την κόρη του στα μυστικά της μαγείας. Μετά την εμφάνιση στη ζωή του κάποιων αντικειμένων και προσώπων από το παρελθόν του, θα βρει άραγε κάποια λύτρωση ή θα βρεθεί σε χειρότερο αδιέξοδο απ' ότι πριν;
ΤΙ ΜΑΣ ΑΡΕΣΕ: Ο Jason Lutes, στο πρώτο του comic, επιδεικνύει τις ικανότητες ενός σπουδαίου καλλιτέχνη, που κατέχει πάρα πολύ καλά το Μέσο. Γνωρίζει πολύ καλά ότι τα comics είναι η Τέχνη των κενών ανάμεσα στις εικόνες και σε μεγάλο βαθμό, η ιστορία δεν εκτυλίσσεται μπροστά στα μάτια του αναγνώστη, μέσα στα καρέ, αλλά ανάμεσα σε αυτά. Τα περισσότερα στοιχεία της πλοκής γίνονται προφανή μέσα από υπαινιγμούς - μια κίνηση, ένα νεύμα, ένα μισόλογο, ένα βλέμμα, αποκαλύπτουν περισσότερα από όσα σαφώς λέγονται. Έτσι, ενώ στο τέλος του βιβλίου ο αναγνώστης έχει μια πολύ σαφή εικόνα του κόσμου και των χαρακτήρων, στην πραγματικότητα πολύ λίγα πράματα έχουν ειπωθεί.
Χρησιμοποιώντας λιτό λόγο και χωρίς να προσπαθεί να εντυπωσιάσει με την τεχνική του ικανότητα, ο Lutes γράφει μια ιστορία βαθιά ανθρώπινη, με χαρακτήρες πραγματικούς. Το σχέδιο του είναι και αυτό λιτό, αλλά και λεπτομερές στην απεικόνιση των backgrounds. Έντονες είναι οι επιρροές του από ευρωπαϊκά comics, με μεγαλύτερη από αυτές, σύμφωνα με τον ίδιο, τον Herge.
ΤΙ ΜΑΣ ΕΝΟΧΛΗΣΕ: Όταν ο Lutes ξεκίνησε να δημιουργεί το JAR OF FOOLS, δεν γνώριζε πολλά για τους χαρακτήρες και την ιστορία που θα έλεγε. Αυτοσχεδίαζε, έτσι, κατά τη διάρκεια της δημιουργίας του, χωρίς να έχει πάντα συγκεκριμένο στόχο. Κάποιες ενδείξεις για αυτό, υπάρχουν ακόμη στο comic, χωρίς όμως τελικά να λειτουργούν αρνητικά.
ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΕΚΤΙΜΗΣΗ: Ο Lutes επιδεικνύει την αγάπη του για τη μαγεία και τους stage magicians και αξίζει να σημειωθεί η εμμονή του με το πρόσωπο του Harry Houdini. Το όνομα του πρωταγωνιστή, άλλωστε, παραπέμπει ευθέως στο πραγματικό όνομα του Houdini (Ehrich Weiss). Με αφετηρία την αγάπη αυτή, δημιουργεί ένα εξαιρετικό comic, εκμεταλλευόμενος πολλές από τις δυνατότητες του Μέσου.
Οι χαρακτήρες στο JAR OF FOOLS μοιάζουν καταδικασμένοι. Αποβράσματα της κοινωνίας, ζουν στο περιθώριο, ή πιο συγκεκριμένα, κάτω από έναν αυτοκινητόδρομο, σε ένα δάσος από κολώνες. Η ζωή μοιάζει να τους έχει προσπεράσει. Είναι χαρακτήρες που ανήκουν σε μια άλλη εποχή και προσπαθούν να διασώσουν ότι έχουν και αγαπούν, συνήθως, όμως, χωρίς επιτυχία. Το μόνο ερώτημα που μένει στον αναγνώστη είναι αν και ποιος θα καταφέρει τελικά να αποδράσει, ή αν έχουν μπλέξει όλοι σε ένα χορό καταραμένων...
O Chris Ware (ACME NOVELTY LIBRARY) έχει χαρακτηρίσει το JAR OF FOOLS "γροθιά στο πρόσωπο σε αργή κίνηση". Ο αναγνώστης έχει όλο τον χρόνο που χρειάζεται για να την αποφύγει, αλλά μένει για να διαπιστώσει αν μια slow motion γροθιά πονάει. Και φυσικά, πονάει εξίσου.
ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΠΡΟΤΑΣΗ: Το magnum opus του Jason Lutes είναι το BERLIN, που βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη. Μπορείτε, όμως, να αναζητήσετε το πρώτο volume, με τίτλο CITY OF STONE. Πρόσφατα κυκλοφόρησε το HOUDINI: THE HANDCUFF KING, όπου ο Lutes συνεργάζεται με τον Nick Bertozzi, με θέμα μια μέρα από τη ζωή της σπουδαίας αυτής προσωπικότητας. Θα πρότεινα, επίσης, να αναζητήσετε comics του James Sturm, όπως το THE GOLEM'S MIGHTY SWING, αλλά και το FANTASTIC FOUR: UNSTABLE MOLECULES. Αν αυτό που σας άρεσε, πάλι, είναι περισσότερο είναι το σχέδιο, τότε καλά θα κάνετε να αναζητήσετε τις περιπέτειες του Tintin, αφού αποτελούν και τη σημαντικότερη επιρροή του Lutes.
|