ΙΣΤΟΡΙΑ: Τέσσερις άνθρωποι. Τέσσερις ζωές που εκτυλίσσονται με φόντο ένα κτίριο.
Ένας μοναχικός άντρας, που βλέπει ένα παιδί να σκοτώνεται μπροστά στα μάτια του και αφιερώνει ολόκληρη τη ζωή του, προσπαθώντας, μάταια, να αντισταθμίσει την τραγωδία, σώζοντας τις ζωές άλλων παιδιών. Μια νέα γυναίκα, που προδίδει το νεανικό της έρωτα με ένα μποέμ ποιητή, προτιμώντας την ασφάλεια ενός μικροαστικού γάμου (μια κίνηση ζωής που θα αποδειχθεί, για όλους, καταστροφική). Ένας άτυχος, φτωχός βιολιστής, που αν και θα μάθει από νωρίς ότι δεν έχει κάποιο ιδιαίτερο ταλέντο, η σχέση ζωής που θα αναπτύξει με τη μουσική του, θα συντροφέψει τις στιγμές αμέτρητων ανθρώπων, αλλά και τον ίδιο μέχρι το τέλος. Τέλος, ο διάδοχος μιας μεγάλης περιουσίας, που θα χάσει, με την πάροδο των ετών, των ανθρωπισμό του, για να κερδίσει μια εμμονή: Να αποκτήσει ξανά το κτίριο από το οποίο ο πατέρας του ξεκίνησε να χτίζει την αυτοκρατορία του. Μια εμμονή που θα κρατήσει μέχρι το τέλος. Μέχρι την απώλεια της περιουσίας, αλλά και της ίδιας της ζωής του. Τέσσερις άνθρωποι. Τέσσερα φαντάσματα, που στοιχειώνουν με την παρουσία τους ένα κτίριο. Εκεί, στο σημείο που βρισκόταν κάποτε η είσοδος του κτιρίου που έχει πια κατεδαφιστεί, θα παιχτεί η τελευταία πράξη του δράματος. Και ίσως, αυτή τη φορά, όλα να γίνουν όπως έπρεπε. Όπως στα παραμύθια...
ΤΙ ΜΑΣ ΑΡΕΣΕ: Στ' αλήθεια, δεν έχω την παραμικρή ιδέα για το τι είδους άνθρωπος ήταν ο Will Eisner. Κι αφού δεν είχα την ευτυχία να τον γνωρίσω, δεν θέλω να στραφώ για πληροφορίες σε κανέναν βιογράφο. Τα έργα του, όμως, αποκαλύπτουν -τουλάχιστον στα δικά μου μάτια- έναν άνθρωπο με βαθιά ενσυναίσθηση, και ασυνήθιστες ευαισθησίες. ο Eisner πίστευε -σύμφωνα με τα λεγόμενά του στην παρούσα έκδοση- ότι οι άνθρωποι αφήνουμε το ενεργειακό μας αποτύπωμα στους χώρους που ζούμε. Τον προβλημάτιζε το γεγονός ότι, με την πάροδο των ετών, οι άνθρωποι έφευγαν από τη ζωή και μαζί με αυτούς χάνονταν και οι χώροι στους οποίους έζησαν, ερωτεύτηκαν και πόνεσαν. Για αυτόν, τα κτίρια είχαν ψυχή. Μια ψυχή σμιλεμένη από το συλλογικό ασυνείδητο των ενοίκων τους. Η πεποίθηση αυτή, αφηγηματικά και συναισθηματικά, διαπνέει ολόκληρο το THE BUILDING. Ο άξονας των τεσσάρων ιστοριών είναι κοινός και το όνομα αυτού είναι "ματαίωση". Τα όνειρα των πρωταγωνιστών δεν πρόκειται ποτέ να γίνουν πραγματικότητα. Κι όμως, το λυτρωτικό φινάλε έρχεται να αποκαταστήσει την πικρή αυτή γεύση, αφήνοντας ένα γλυκό απόηχο μεταφυσικής ελπίδας.
ΤΙ ΜΑΣ ΕΝΟΧΛΗΣΕ: Από την πρώτη κιόλας φορά που διάβασα αυτό το comic, πίστευα ότι η πρώτη ιστορία ήταν ασύγκριτα πιο δυνατή από τις τέσσερις, και ότι αυτό ίσχυε και για κάθε προηγούμενη ιστορία του THE BUILDING σε σχέση με την επόμενη. Αυτό, όμως, μπορεί να είναι απλά η άποψη κάποιου που είναι πολύ περισσότερο ευαισθητοποιημένος με τις ζωές των μικρών παιδιών, σε σχέση με τους αβίωτους έρωτες. Και πάει λέγοντας...
ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΕΚΤΙΜΗΣΗ: Το THE BUILDING είναι ίσως το πιο αγαπημένο μου graphic novel από τον Will Eisner και ομολογώ ότι εξεπλάγην όταν διαπίστωσα ότι στο internet υπάρχουν γι' αυτό, ενδεχομένως, τα λιγότερα δημοσιεύματα σε σχέση με τα υπόλοιπα έργα του για τα οποία έχω μπει στη διαδικασία να ψάξω. Θα συμφωνήσω ότι δεν έχει το ιδιοφυές panel composition (μάλιστα, εδώ, υιοθετεί αρκετά συχνά την εύκολη μεν, λειτουργική δε, λύση των page splashes), τους καλλιτεχνικούς πειραματισμούς, ή την αφηγηματική φιλοδοξία άλλων έργων του. Όμως, το THE BUILDING έχει ίσως την πιο ανθρώπινη ματιά από όλες τις δημιουργίες του Eisner. Κι αυτό, γιατί εδώ δεν του αρκεί να διηγηθεί τις ιστορίες του με απόλυτα ρεαλιστικά κριτήρια. Γίνεται "Θεός" και παίρνει, σχεδόν πραξικοπηματικά, στα χέρια του, τις χαμένες ευκαιρίες των πρωταγωνιστών του, αφήνοντάς τον αναγνώστη με την αίσθηση ότι αυτή τη φορά ποθούσε για τους ήρωές του ένα ευτυχές τέλος.
ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΠΡΟΤΑΣΗ: Αν και τα περισσότερα από τα graphic novels του Eisner μιλούν για την πόλη, τα κτίρια, τις συνοικίες και τους ανθρώπους τους, θεωρώ ότι αν σας άρεσε το THE BUILDING, τα έργα που βρίσκονται πιο κοντά σε αυτό, ως λογική, είναι τα MINOR MIRACLES και INVISIBLE PEOPLE. Στη συνέχεια, θα πρότεινα το A CONTRACT WITH GOD, ίσως το πιο συγκινησιακά φορτισμένο έργο του Eisner και ένα από τα αδιαφιλονίκητα αριστουργήματά του.
Όσοι προτιμάτε το νόημα να βγαίνει μέσα από την εικονογραφημένη και όχι την καθ' εαυτώ αφήγηση, αναζητήστε το NEW YORK: THE BIG CITY, μια σειρά βινιέτες, που παρασέρνει τον αναγνώστη σε μία απερίγραπτη, σχεδόν μαγευτική, δίνη εικόνων, ενώ όσοι είστε υπέρ της άποψης του "εν τω πολλώ το ευ", στραφείτε στη δημιουργία που θεωρείται από πολλούς ως το magnum opus του Eisner, το DROPSIE AVENUE, όπου σε 170 σελίδες, ο δημιουργός κατορθώνει να συμπυκνώσει 125 χρόνια Ιστορίας.
Για κάποιον, όμως, που έχει πάρει στα σοβαρά την απόφαση να φτιάξει μια αξιοπρεπή Will Eisner Library, υπάρχουν δύο εξαιρετικές εκδόσεις. Η πρώτη έχει τίτλο WILL EISNER'S NEW YORK και περιλαμβάνει τα NEW YORK: THE BIG CITY, THE BUILDING, CITY PEOPLE NOTEBOOK και INVISIBLE PEOPLE, ενώ η δεύτερη έχει τίτλο THE CONTRACT WITH GOD TRILOGY: LIFE ON DROPSIE AVENUE, και περιλαμβάνει τα A CONTRACT WITH GOD, A LIFE FORCE και DROPSIE AVENUE, όπου θα βρείτε επιπλέον και καμιά δωδεκάδα νέα illustrations. |