Βρίσκεστε στο archive.comicdom.gr. Βλέπετε το παλιό site και αρχείο του www.comicdom.gr. 2000+ άρθρα, reviews και συνεντεύξεις βρίσκονται στην διάθεσή σας. Το νέο, πλέον blog, site του Comicdom μπορείτε να το βρείτε στο http://www.comicdom.gr
Βρίσκεστε στο archive.comicdom.gr. Βλέπετε το παλιό site και αρχείο του www.comicdom.gr. 2000+ άρθρα, reviews και συνεντεύξεις βρίσκονται στην διάθεσή σας. Το νέο, πλέον blog, site του Comicdom μπορείτε να το βρείτε στο http://www.comicdom.gr
  • column info
    new stuff

    Ξ“Β“Ξ“οŸƒ ÝíΓʽ site ðïá Ξ“οŸƒΞ“Β­Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“ΞŽΞ“Β­Ξ“οŸƒΞ“Ξ„Ξ“Κ½Ξ“Β© Ξ“Β³Ξ“οŸƒ Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β¨Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“Β©Ξ“Β­Ξ“Βž Ξ“ΚΌΞ“ΒœΞ“Β³Ξ“Β§ Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β­Ξ“Κ½Ξ“Β© Ξ“Β°Ξ“Β±Ξ“Κ½Ξ“Β£Ξ“Β¬Ξ“Κ½Ξ“Ξ„Ξ“Β©Ξ“οŸ„Ξ“Βœ Ξ“οŸ‚Ξ“Β½Ξ“Β³Ξ“οŸ„Ξ“β€•Ξ“Β«Ξ“β€• Γ­Γʽ Ξ“Β°Ξ“Κ½Ξ“Β±Ξ“Κ½Ξ“οŸ„Ξ“β€•Ξ“Β«Ξ“β€•Ξ“Ξ…Ξ“Β¨Ξ“οŸƒΞ“ΒŸ Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β² ôéò Ξ“οŸ‚Ξ“Β©Ξ“Κ½Ξ“Β±Ξ“οŸ„Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β² Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“οŸƒΞ“ΞŽΞ“Β³Ξ“οŸƒΞ“Β©Ξ“Β² Ξ“Β·Ξ“Ξ‰Ξ“Β±Ξ“ΒŸΞ“Β² Γ­Γʽ ôïá Ξ“οŸ…Ξ“οŸƒΞ“Ξ†Ξ“Β½Ξ“Β£Ξ“οŸƒΞ“Β© Ξ“οŸ„Ξ“ΒœΞ“Ξ„Ξ“Β©. Ï Ξ“οŸƒΞ“οŸ„Ξ“ΒœΞ“Β³Ξ“Ξ„Ξ“β€•Ξ“Ξ„Ξ“οŸƒ Ξ“Ξ…Ξ“Β°Ξ“οŸƒΞ“Β½Ξ“Β¨Ξ“Ξ…Ξ“Β­Ξ“β€•Ξ“Β² Ξ“Β±Ξ“β€•Ξ“ΒžΞ“Β² ôïá comicdom.gr, Ξ“Ξ†Ξ“Β±Ξ“β€•Ξ“Β­Ξ“Ξ„Ξ“ΒŸΞ“Β¦Ξ“οŸƒΞ“Β© Γ­Γʽ Γ³ΓʽΓ² Ξ“οŸƒΞ“Β­Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“ΞŽΞ“Β­Ξ“οŸƒΞ“Β© Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β¨Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“Β©Ξ“Β­Ξ“Βœ ãéΓʽ Ξ“ΞŒΞ“Β«Ξ“Κ½ Γ΄Γʽ updates, Ξ“ΞŽΞ“Β³Ξ“Ξ„Ξ“οŸƒ Γ­Γʽ ìçí Ξ“Β·Ξ“ΒœΞ“Β³Ξ“οŸƒΞ“Ξ„Ξ“οŸƒ ðïôÝ ôçí "Ξ“Β¬Ξ“Β°Ξ“ΒœΞ“Β«Ξ“Κ½".




 Reviews 24/10: LOGICOMIX από τον Αριστείδη Κώτση.


 Reviews 23/10: SOLOMON KANE #1 από τον Ανδρέα Μιχαηλίδη.


 Reviews 22/10: THE AMAZING REMARKABLE MONSIEUR LEOTARD από τον Θωμά Παπαδημητρόπουλο.


 Reviews 21/10: BACK TO BROOKLYN #1 από τον Γιώργο Χατζηκωστή.


 Reviews 17/10: NOTHING NICE TO SAY από τον Θωμά Παπαδημητρόπουλο.


 Reviews 16/10: SUBLIFE από τον Αριστείδη Κώτση.


 15/10: Νέο strip JANE'S WORLD της Paige Braddock.


 14/10: Νέο strip ΚΟΥΡΑΦΕΛΚΥΘΡΑ του Αντώνη Βαβαγιάνη.


 Reviews 13/10: AGE OF SENTRY #1 από τον Γιώργο Χατζηκωστή.


interviews archive
english
22-01-06
Frank Miller: I Stole From The Best!
Συνέντευξη στην ομάδα του COMICDOM
Μετάφραση-επιμέλεια: Δημήτρης Σακαρίδης

Για πολλούς, ο Frank Miller είναι ίσως ο σημαντικότερος writer/artist της τελευταίας 25ετίας. Πατώντας στα χνάρια ιερών τεράτων του παρελθόντος, όπως ο Will Eisner, ο Harvey Kurtzman και ο Gil Kane, κατάφερε να αφήσει το δικό του στίγμα στα αμερικάνικα comics, κατορθώνοντας παράλληλα να κερδίσει και την αναγνώριση των "δύσκολων" Ευρωπαίων θεωρητικών.

Με τη βεβαιότητα πως κανείς δεν θέλει να φανταστεί πως θα ήταν τα comics σήμερα, αν δεν υπήρχε ο Frank Miller, η συνέντευξη αυτή είναι αφιερωμένη σε όλους τους οπαδούς του μεγάλου δημιουργού.

 

COMICDOM: Όταν ανέλαβες το DAREDEVIL, στα τέλη της δεκαετίας του '70, ήσουν ουσιαστικά άγνωστος στην comic βιομηχανία, αλλά αμέσως κατάφερες να γίνεις διάσημος. Τί πιστεύεις πως είδαν κοινό και κριτικοί στη δουλειά σου που τους ανάγκασε να την προσέξουν;

FRANK MILLER: Νομίζω πως τα κατάφερα μόνο χάρη στην αφθονία που απέπνεε η δουλειά μου. Το να σχεδιάζω comics ήταν πάθος μου από τότε που ήμουν 6 ετών, όταν και έφτιαξα τα πρώτα μου comics, συρράβοντας διπλωμένο χαρτί γραφομηχανής και ζωγραφίζοντας παιδικές ιστορίες. Το κοινό ανταποκρίνεται στην ειλικρίνεια και το πάθος, συγχωρώντας συχνά τις αδυναμίες στην τεχνική. Μου πήρε, πάντως, μερικά χρόνια μέχρι να καταφέρω να εμπλουτίσω τον ενθουσιασμό μου με επαρκές σκίτσο και γράψιμο. Φαντάζομαι πως απλά κατάλαβαν πως μου άρεσε πολύ το επάγγελμα μου.

Επίσης, αντέγραψα τους καλύτερους.

COMICDOM: Όταν ανέλαβες και τα σεναριακά ηνία στο DAREDEVIL, η αρχική πρόθεση σου ήταν να εξαφανίσεις όλα όσα είχαν προηγηθεί και να δημιουργήσεις κάτι που θα ήταν εντελώς διαφορετικό, ή οι αλλαγές ήρθαν πιο ομαλά;

FRANK MILLER: Δεν είχα ποτέ ως στόχο να σχεδιάσω υπερήρωες. Το αγαπημένο μου είδος είναι το crime fiction και αρχικά προσπαθούσα να πείσω τις εκδοτικές της Νέας Υόρκης να εκδώσουν το crime comic που είχα στο μυαλό μου, το οποίο πολλά χρόνια αργότερα θα μετατρεπόταν σε αυτό που ξέρουμε σήμερα ως SIN CITY - οι editors όμως μου εξηγούσαν πως το μόνο που εξέδιδαν ήταν άντρες με κολάν. Έπρεπε είτε να προσαρμοστώ, ή να εξαφανιστώ, οπότε κι εγώ προσαρμόστηκα. Ο DAREDEVIL ήταν το τέλειο "όχημα" για αυτό που ήθελα να κάνω: το σημαντικότερο χαρακτηριστικό του ήρωα είναι η αναπηρία του. Είναι τυφλός. Έτσι μπορούσα να κάνω τα crime comics που ήθελα, ακολουθώντας το παράδειγμα του Will Eisner με το SPIRIT. Για να ευχαριστήσει τους εκδότες του, έβαλε μάσκα στον πρωταγωνιστή. Εγώ πάλι, είχα έναν τυφλό με κολάν.

Όπως είπα και πριν, αντέγραψα τους καλύτερους.

COMICDOM: Πώς δημιουργήθηκε ο χαρακτήρας της Elektra; Πιστεύω πως είναι μια από τις πρώτες περιπτώσεις αναδρομικού continuity, όπου η Ιστορία ενός χαρακτήρα αλλάζει, τοποθετώντας άγνωστα μέχρι τότε στοιχεία στο παρελθόν του. Πως αντέδρασαν οι editors της Marvel σε αυτό;

FRANK MILLER: Αντέγραψα τους καλύτερους. Αν συγκρίνεις την πρώτη εμφάνιση της Sand Saref του Eisner με αυτή της Elektra, θα δεις πως έχω κοπιάρει πλήρως τη δομή του σεναρίου. Όσο πέρναγε ο καιρός, όμως, η Elektra έγινε μια εντελώς διαφορετική, τρομακτική σεξουαλική φαντασίωση - δεν θυμάμαι ποτέ να έβαλε ο Eisner καμιά παλιά ερωμένη του Spirit να οδηγεί τον ήρωα σε παγίδα για αρκούδες.

Οι editors το λάτρεψαν και πούλησε τρελά. Ήταν ωραίες εποχές.

COMICDOM: Οι fans της δουλειάς σου στο DAREDEVIL υποστηρίζουν πως η Elektra είναι ακόμη νεκρή και διαφωνούν κάθετα με τις απόπειρες της Marvel να την επαναφέρει.

FRANK MILLER: Να 'ναι καλά, όλοι τους. Η Elektra είναι νεκρή.

COMICDOM: Από αυτό βγαίνει μια "διπλή" ερώτηση για το continuity και την ηθική. Πιστεύεις πως οι αναγνώστες έχουν δικαίωμα να επιλέγουν οι ίδιοι όποια κομμάτια του continuity ενός τίτλου θέλουν;

FRANK MILLER: Ναι. Όταν έχουμε ένα χαρακτήρα που υπάρχει σε μηνιαία βάση για σαράντα ή πενήντα χρόνια, ο αναγνώστης πρέπει να επιλέξει ανάμεσα στις καλές ιστορίες και τις κακές. Αν πάλι ένας δημιουργός είτε δημιουργήσει ένα χαρακτήρα, ή αφήσει ανεξίτηλο το σημάδι του πάνω του, ο αναγνώστης δεν μπορεί να είναι υποχρεωμένος να ακολουθεί τυφλά ότι βλακείες ξεφουρνίσει η εκδοτική από εκεί και πέρα. Φαντάζομαι πως κανείς λογικός οπαδός του JAMES BOND δεν μπορεί να απαιτήσει από τους fans του Sean Connery να παραμείνουν το ίδιο θερμοί με όλους τους ηθοποιούς που ακολούθησαν. Ως κοινό, είμαστε οι απόλυτοι κριτές για το τι είναι αξιομνημόνευτο.

Σας είπα πως η Elektra είναι νεκρή;

COMICDOM: Τελικά, ποιά είναι η δική σου άποψη για το continuity;

FRANK MILLER: Το continuity είναι ένας δαίμονας που δημιουργούν οι μικρόμυαλοι.

Αλλά η Elektra είναι ακόμη νεκρή.

COMICDOM: Επίσης, ποιά είναι η άποψη σου για τις αποφάσεις των εταιριών για χαρακτήρες που δημιουργήθηκαν κάτω από work-for-hire συμβόλαια. Ασφαλώς, οι εταιρίες έχουν τα πνευματικά δικαιώματα και θεωρητικά, μπορούν να κάνουν ότι θέλουν με τους χαρακτήρες, αλλά δεν πιστεύεις πως σε ορισμένες περιπτώσεις, το μοντέλο που ακολούθησε η DC με το SANDMAN του Neil Gaiman είναι πιο ηθικά σωστό;

FRANK MILLER: Η κίνηση της DC δείχνει επίπεδο και ευφυία. Έδειξαν σεβασμό στον Neil. Η Marvel, από την άλλη...

...Τέλος πάντων, η Elektra είναι νεκρή.

COMICDOM: Το "Born Again", εκτός από μια εξαιρετική ιστορία με τον Daredevil, είναι πιθανότατα και μια από τις κορυφαίες ιστορίες του Captain America.

FRANK MILLER: Ευχαριστώ. Δεν ήταν υπέροχη η δουλειά του David Mazzucchelli;

COMICDOM: Πράγματι. Αλλά έχω την αίσθηση πως ο Cap είναι ένας χαρακτήρας που σου αρέσει πολύ. Ποιά είναι η τωρινή σου άποψη σου για τον χαρακτήρα; Υπάρχουν κάποιες ιστορίες με τον Captain America που έχεις μετανιώσει που δεν έγραψες;

FRANK MILLER: Ναι, μου αρέσει πολύ ο Cap και φυσικά έχω πολλές ιδέες. Αλλά, ως τώρα ήμουν πολύ τυχερός. Έχω απόλυτη δημιουργική ελευθερία στα δικά μου projects. Ενώ, λοιπόν, η DC μου έχει δώσει το ελεύθερο να δημιουργήσω το δικό μου "Dark Knight Universe" και με αφήνει να παίξω με τους χαρακτήρες δίχως περιορισμούς, δεν νομίζω πως η τωρινή διοίκηση της Marvel θα επέτρεπε κάτι αντίστοιχο. Γιατί, συνεπώς, να κολυμπήσω με τους καρχαρίες, όταν μπορώ να πετάξω;

Σας είπα πως η Elektra είναι νεκρή;

COMICDOM: Αφού, λοιπόν, είχες γίνει όνομα στη Marvel, σηκώθηκες και έφυγες για να κάνεις το RONIN στη DC. Ποιοί ήταν οι λόγοι που σε οδήγησαν σε αυτήν τη επιλογή στην καριέρα σου;

Ελευθερία. Απόλυτη συγγραφική ελευθερία. Η δυνατότητα να πειραματιστώ τρελά. Εκείνη την εποχή, ήταν η πιο σοφή και πιο δημιουργικά αναζωογονητική απόφαση της καριέρας μου. Ένας καλλιτέχνης δεν πρέπει να αφήνει τον εαυτό του να "σαπίζει". Μερικές φορές, είναι σημαντικό να μπορείς να τρομάζεις τον εαυτό σου.

COMICDOM: Μετά από τόσα χρόνια, θεωρείς πως το RONIN καλλιτεχνική επιτυχία ή αποτυχία; Αν ρωτήσεις δέκα ανθρώπους, οι μισοί θα σου πουν πως ήταν αριστούργημα και οι άλλοι μισοί πως ήταν ένα υπέρμετρα φιλόδοξο σκουπίδι. Μερικοί, μάλιστα, πιστεύουν πως μπορεί να ήταν πολύ προχωρημένο για την εποχή του. Συμφωνείς με κάποια από αυτές τις τοποθετήσεις;

FRANK MILLER: Νομίζω πως ισχύουν και οι τρεις.

COMICDOM: Μετά ήρθε το DARK KNIGHT RETURNS και το κοινό έξω από την κοινότητα των comics άρχισε να τσεκάρει για να δει προς τί όλος αυτός ο θόρυβος (για να είμαστε δίκαιοι, το WATCHMEN και το MAUS έβαλαν και αυτά το λιθαράκι τους σε αυτό). Τι ανταπόκριση λάμβανες εκείνη την εποχή;

FRANK MILLER: Μόλις κυκλοφόρησε, ήξερα πως έκανε τρομερές πωλήσεις και πως είχε τραβήξει την προσοχή των μέσων ενημέρωσης. Η DC ήταν πολύ χαρούμενη για αυτό. Ο Batman είχε επιστρέψει και ήταν επιτέλους ο "γαμάω και δέρνω" τύπος που θα έπρεπε να είναι.

COMICDOM: Είχες εξ αρχής συνειδητοποιήσει πως δημιουργούσες κάτι σημαντικό;

FRANK MILLER: Δεν στοχεύω στο "σημαντικό". Απλά προσπαθώ πάντα να δίνω τον καλύτερο μου εαυτό.

COMICDOM: Αν έκανες το DARK KNIGHT RETURNS τώρα, μετά την 11η Σεπτεμβρίου, θα άλλαζες κάτι; Υπάρχουν πράγματα που θα πρόσθετες ή θα αφαιρούσες;

FRANK MILLER: Είναι αδύνατο να απαντήσω σε αυτό. Ήμουν πολύ διαφορετικός ως καλλιτέχνης τότε και η αλήθεια είναι πως 15 χρόνια προσωπικών εμπειριών αλλάζουν τον άνθρωπο. Πάντως, η 11η Σεπτεμβρίου άλλαξε τα πάντα: η Δύση αντιμετωπίζει ένα φασιστικό, μισογυνιστικό, ομοφοβικό, γενοκτόνο εχθρό, ο οποίος είναι αφοσιωμένος στο να εξαφανίσει όλα όσα έχει επιτύχει ο πολιτισμένος κόσμος εδώ και τρεις χιλιετίες. Το λιγότερο που μπορώ να πω είναι πως η δική μου ιδέα για το πώς είναι ένας πραγματικός villain έχει αλλάξει. Όταν υπάρχει μια υπαρξιακή απειλή για όλα όσα έχουν σημασία στον κόσμο, τα πράγματα γίνονται πιο ξεκάθαρα.

COMICDOM: Ποιές ήταν οι προθέσεις σου όταν αποφάσισες να κάνεις το DARK KNIGHT STRIKES AGAIN; Στόχευες λίγο και στον αυτό-σαρκασμό;

FRANK MILLER: Όχι, καθόλου αυτοσαρκασμός. Το αντίθετο μάλιστα.

Προσπαθούσα να υπενθυμίσω στους αναγνώστες την αίσθηση χαράς και μεγαλείου που μπορούν να προσφέρουν αυτοί οι υπερήρωες και να δοξάσω την υπέροχη ανοησία τους. Βλέπω τους υπερήρωες ως Θεούς με την κλασική έννοια: δυνατούς, παράξενους, λάγνους, ιδιότροπους, μεγαλοπρεπείς, μικροπρεπείς, οργισμένους, απρόβλεπτους. Ο Superman, η Wonder Woman, η Lara, ο Batman, ο Brainiac, ο Luthor και ο Green Lantern είναι Θεοί. Η Carrie Kelly και οι υπόλοιποι είναι ήρωες, τέκνα θεών και ανθρώπων. Ο Batman είναι ο μεγαλύτερος από αυτούς τους Θεούς. Παρ' όλο που δεν μπορεί να πηδήξει πάνω από κτίρια η να σηκώσει αυτοκίνητα και να τα πετάξει μακριά, ξέρει τι θέλει και είναι ο πιο έξυπνος από όλους. Χρησιμοποιεί το Pantheon του για να σώσει την ανθρωπότητα από την σκλαβιά στην οποία έχει αυτοϋποβληθεί.

Ήθελα να βγάλω όλους αυτούς τους Θεούς και ήρωες από το μουχλιασμένο μουσείο στο οποίο βρίσκονταν και να τους επαναφέρω πίσω στους δρόμους όπου ανήκουν.

COMICDOM: Περίμενες την αρνητική κριτική;

FRANK MILLER: Περίμενα την έκπληξη. Την ήθελα. Δεν θεωρώ πως η αποστολή μου είναι να καθησυχάζω τους ανθρώπους. Ο χρόνος θα κρίνει πάντως.

COMICDOM: Παίρνοντας αφορμή από την προηγούμενη ερώτηση, ασχολείσαι πλέον καθόλου με κριτικές και αναλύσεις της δουλειάς σου; Εννοώ ότι, κάποιος μπορεί να φαντάζεται πως με το να είσαι "Ο ΜΕΓΑΛΟΣ Frank Miller", ενδέχεται και να την ψωνίσεις λίγο και να σου είναι τελείως αδιάφορο τι θα πει ή θα γράψει κάποιος για το έργο σου ή για σένα προσωπικά.

FRANK MILLER: Οι καλές κριτικές με κάνουν χαρούμενο. Οι κακές, δυστυχισμένο. Όλα είναι μια μορφή επικοινωνίας. Καύσιμα. Τα πάντα είναι καύσιμα. Η ζωή, η πολιτική, η μόδα, η μυθιστοριογραφία... τα πάντα.

COMICDOM: Θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί πως το DARK KNIGHT STRIKES AGAIN είναι μια ιστορία γενικότερα του DC Universe και όχι του Batman συγκεκριμένα. Ήταν αυτό συνειδητή επιλογή σου;

FRANK MILLER: Ένας άνθρωπος τόσο έξυπνος και αποφασιστικός όσο ο Batman θα χρησιμοποιήσει κάθε όπλο που έχει στα χέρια του. Είχε ένα Pantheon στη διάθεση του. Είχε Θεούς και ήρωες που μπορούσε να στρατολογήσει και το έκανε. Αυτούς, πάλι, που δεν μπορούσε να στρατολογήσει, τους ξεφτίλισε και μετά τους πήρε με το μέρος του.

Α, και η Elektra είναι ακόμη νεκρή.

COMICDOM: Στην ίδια λογική, κάποιος είχε πει κάποτε πως κάθε ιστορία στην οποία εμφανίζεται ο Superman, καταλήγει να είναι μια ιστορία για τον Superman. Συμφωνείς με αυτό;

FRANK MILLER: Ο Superman είναι το αντίστοιχο της Δύναμης. Είναι ο Βορέας. Πιο δυνατός και από έναν μαινόμενο τυφώνα. Αυτή, όμως, είναι η ιστορία του Batman.

COMICDOM: Πώς προέκυψε το GIVE ME LIBERTY; Η ιστορία ήταν 100% δική σου, η συνέβαλλε και ο Dave Gibbons;

FRANK MILLER: Είμαστε συνεργάτες. Φυσικά, εγώ έγραψα το σενάριο και ο Dave ζωγράφισε τις εικόνες. Αλλά η δική μας συνεργασία είναι πιο βαθιά, πιο πολύπλοκη. Δεν θα τολμούσα να το πραγματοποιήσω χωρίς τη συμμετοχή του Dave.

COMICDOM: Θεωρείς πως οι ιστορίες της Martha Washington είναι περισσότερο "πολεμική επιστημονική φαντασία" ή "πολιτικός σχολιασμός";

FRANK MILLER: Και τα δύο. Και πολιτική σάτιρα, επίσης. Ρίξε μια ματιά στον κόσμο γύρω μας. Οι μισοί κάτοικοι της χώρας μου εξισώσουν το να πετάξεις το Κοράνι στη λεκάνη της τουαλέτας με το να κόψεις το κεφάλι ενός αθώου ανθρώπου που απλά κάνει τη δουλειά του, ή με το να χρησιμοποιήσουν αυτοί οι βάρβαροι αεροπλάνα τα οποία δεν θα μπορούσαν ποτέ να κατασκευάσουν, για να σφάξουν χιλιάδες γείτονες μου. Οι περισσότεροι άνθρωποι στην Ευρώπη αδιαφορούν για την απάνθρωπη δολοφονία του σκηνοθέτη Theo Van Gogh. Και την ίδια ώρα, η Paris Hilton και το δίχως μύτη πρόσωπο του Michael Jackson κλέβουν τα πρωτοσέλιδα. Αυτά τα πράγματα δεν μπορεί καμιά φαντασία να τα επινοήσει.

COMICDOM: Σκοπεύεις να κάνεις άλλες ιστορίες με τη Martha Washington στο άμεσο μέλλον;

FRANK MILLER: Ναι.

COMICDOM: Όταν ξεκίνησες το SIN CITY (το comic, όχι την ταινία), προσπαθούσες να επιτύχεις ένα στιλ και μια ατμόσφαιρα που να θυμίζει Mickey Spillane;

FRANK MILLER: Και αυτό, αλλά παράλληλα και πολλά περισσότερα. Χρησιμοποιώ τον πλούτο της crime μυθιστοριογραφίας, με σκοπό να δημιουργήσω κάτι καινούργιο.

Αντιγράφω τους καλύτερους.

COMICDOM: Υπάρχουν πολλοί που σε έχουν κατηγορήσει πως έχεις ξεπεράσει λίγο τα όρια του "φόρου τιμής".

FRANK MILLER: Κατά πολύ ελπίζω. Το εκλαμβάνω ως φιλοφρόνηση αυτό, αν και υποψιάζομαι πως δεν εννοούμε το ίδιο πράγμα.

COMICDOM: Τί γνώμη έχεις για την μόδα που επικρατεί για τους "ηθικά και ψυχολογικά πεσμένους" ήρωες; Βλέπεις τους πρωταγωνιστές του SIN CITY ως "έκπτωτους αγγέλους";

FRANK MILLER: Οι ήρωες μου στο SIN CITY είναι ιππότες με βρώμικες, ματωμένες πανοπλίες. Επιφέρουν τη δικαιοσύνη σε έναν κόσμο που δεν πρόκειται να τους δώσει ούτε μετάλλια, ούτε επαίνους, ούτε κάποιου είδους ανταμοιβή. Αυτός ο κόσμος, αυτή η ΠΟΛΗ, τους ανταμείβει για τις υπηρεσίες τους με θάνατο.

COMICDOM: Το SIN CITY ήταν και σημαντικό καλλιτεχνικό βήμα για σένα, με πιο έντονα μελάνια, panels με μεγάλες αντιθέσεις φωτός-σκιάς και λιγότερο λεπτομερή γραμμή. Τί σε έκανε να επιλέξεις αυτό το σχεδιαστικό στιλ;

FRANK MILLER: Όπως κάθε φορά, η ιστορία είναι αυτή που απαιτεί συγκεκριμένες στιλιστικές επιλογές. Στο A DAME TO KILL FOR, χρειαζόμουν μια πιο "νευρική" γραμμή που να αποτυπώνει το άγχος του νεαρού Dwight. Στο THAT YELLOW BASTARD που είναι και η πιο ηρωική ιστορία της σειράς, με τις πιο λεπτές γραμμές προσπάθησα να δείξω, όσο πιο έντονα γίνεται, τον αγνό, συνεχή, γεμάτο αυτοθυσία έρωτα του Hartigan για τη Nancy Callahan.

COMICDOM: Μετά την τεράστια επιτυχία της πρώτη ταινίας SIN CITY, σκέφτεσαι να επεκτείνεις τις δραστηριότητες στο στον κινηματογράφο;

FRANK MILLER: Φυσικά. Ο Robert Rodriguez μου άνοιξε μια νέα καριέρα, την οποία και λατρεύω.

COMICDOM: Σε τι στάδιο βρίσκεται το pre-production της δεύτερης ταινίας; Θα είσαι και πάλι συν-σκηνοθέτης, ή θα ασχοληθείς μόνο με την παραγωγή; Σε ποιά ιστορία (ή ποιές ιστορία) θα βασιστεί το σενάριο;

FRANK MILLER: Θα είμαι και πάλι συν-σκηνοθέτης. Το SIN CITY #2 θα είναι βασισμένο κυρίως στο A DAME TO KILL FOR, αλλά θα το συνδυάσουμε και με άλλες ιστορίες, μεταξύ των οποίων και μια εντελώς καινούργια, η οποία θα αφηγείται τι κάνει η Nancy Callahan μετά την αυτοκτονία ου Hartigan.

Το σενάριο έχει ολοκληρωθεί. Σύντομα θα ξεκινήσουμε το casting. Ανυπομονώ.

COMICDOM: Διάβασα κάπου πως μια ταινία που είχες δει όταν ήσουν παιδί, η οποία λεγόταν THE 300 SPARTANS, σε ενέπνευσε να δημιουργήσεις το 300, ένα comic για το μύθο του Λεωνίδα. Έχεις ασχοληθεί γενικά με την ελληνική Ιστορία και Μυθολογία; Σκοπεύεις να χρησιμοποιήσεις άλλες ιστορίες για μελλοντικά projects;

FRANK MILLER: Είμαι αυτοδίδακτος μελετητής της στρατιωτικής Ιστορίας, με εξειδίκευση στην Αρχαία Ελλάδα. Θα κάνω κι άλλες ιστορίες, αλλά μόνο αφού έχω μελετήσει όλα τα συγγράμματα, έχω κάνει την απαραίτητη έρευνα και έχω επισκεφτεί τα μέρη στα οποία έγιναν οι μάχες. Αυτές οι ιστορίες μου μιλάνε. Εστιάζουν σε αυτά που θεωρώ πιο σημαντικά για την ανθρώπινη ζωή.

COMICDOM: Η ιστορία του 300 είναι, αναμφισβήτητα, ένα από σημαντικότερα κομμάτια της ελληνικής Ιστορίας. Είχες στο μυαλό σου τον πιθανό πολιτισμικό αντίκτυπο που μπορεί να είχε στην Ελλάδα, όταν έφτιαχνες το comic;

FRANK MILLER: Απλά προσπαθούσα να μεταφέρω όσο καλύτερα γίνεται την κορυφαία ιστορία που έχω συναντήσει.

COMICDOM: Ο Λεωνίδας συγκεντρώνει πολλές από τις αξίες αυτού που ονομάζουμε ελληνικό πνεύμα. Πιστεύεις πως είναι, κατά μια έννοια, ο ιδανικός ήρωας; Επιπλέον, θεωρείς πως το 300 είναι μια "ηρωική" ιστορία;

FRANK MILLER: Αν δεν είναι, τότε δεν έχει υπάρξει ποτέ καμία. Πουθενά. Ποτέ.

COMICDOM: Αν και την τελευταία δεκαετία το όνομα σου συνδέεται περισσότερο με την Dark Horse, έχεις συνεργαστεί και με την DC μερικές φορές και αυτήν την περίοδο γράφεις τον best-selling τίτλο της εταιρίας. Υπάρχει πιθανότητα να συνεργαστείς και με τη Marvel στο μέλλον;

FRANK MILLER: Ποιός ξέρει; Δεν αποκλείω τίποτα.

COMICDOM: Μιλώντας για best-selling τίτλους, νομίζω πως είναι λυπηρό τα πιο δημοφιλή comics σήμερα να πουλάνε λιγότερο από 200 χιλιάδες αντίτυπα, ενώ στη δεκαετία του '80, οι κορυφαίοι εμπορικά τίτλοι έφταναν το ένα εκατομμύριο (δεν αναφέρω τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του '90, καθώς ένα μεγάλο ποσοστό των πωλήσεων τότε ήταν αποτέλεσμα της εμφάνισης των speculators). Σε ανησυχεί καθόλου το μέλλον της βιομηχανίας των comics; Έχω την αίσθηση πως ο αριθμός των ανθρώπων που διαβάζουν comics στις ΗΠΑ μειώνεται διαρκώς.

FRANK MILLER: Ναι, αλλά οι πωλήσεις αυξάνονται κάθε φορά που δημιουργούμε κάτι θαρραλέο, φρέσκο και "ζωντανό". Δεν αποθαρρύνομαι καθόλου. Η αγορά αλλάζει και μαζί της αλλάζουν και οι μέθοδοι πώλησης. Νομίζω πως μόλις ξεκινάμε. Τα καλύτερα έρχονται.

COMICDOM: Είσαι ικανοποιημένος από την ποιότητα των comics αυτήν την εποχή;

FRANK MILLER: Ασφαλώς όχι. Αλλά βγαίνουν διαρκώς περισσότερα καλά πράγματα. Οι υπερήρωες δεν είναι πλέον το μοναδικό είδος στα αμερικάνικα comics, αλλά αποτελούν ένα μόνο κομμάτι ενός μεγαλύτερους συνόλου, στο οποίο συνυπάρχουν πολλές διαφορετικές ιδέες, πολλά είδη, πολλές καινούργιες καινοτόμες απόψεις. Είναι μια χαρούμενη περίοδος. Ικανοποιημένος, όμως, ελπίζω να μην αισθανθώ ποτέ.

COMICDOM: Πιστεύεις πως η δημιουργική σου δύναμη βρίσκεται περισσότερο στο γράψιμο ή στο σκίτσο; Πόσο σημαντικό είναι για σένα να μπορείς να είσαι εξίσου καλός και στα δύο, δίχως όμως το ένα να υπερισχύει του άλλου.

FRANK MILLER: Η Τέχνη είναι μία. Οι εικόνες μου δεν είναι πλήρεις δίχως τις λέξεις. Οι λέξεις μου δεν βγάζουν νόημα χωρίς τις εικόνες. Τις περισσότερες φορές, κάνω όλη τη δουλειά μόνος μου, ενώ άλλες πάλι τη μοιράζομαι με άλλους δημιουργούς. Είναι, όμως, μία και αδιαίρετη Τέχνη, όχι ένα συνοθύλευμα δύο διαφορετικών.

COMICDOM: Αισθάνεσαι πλέον πως έχεις φτάσει σε κατάσταση που να μην νιώθεις συναισθηματικά δεμένος με τις παλαιότερες δουλειές σου;

FRANK MILLER: Σε καμία περίπτωση. Οι ιστορίες μου είναι τα μοναδικά παιδιά που σκοπεύω να κάνω. Η αγάπη μου για αυτές είναι παντοτινή.

COMICDOM: Πώς θα απαντούσες σε όσους χαρακτηρίζουν τη δουλειά σου ως πολύ μιλιταριστική ή υπερβολικά βίαιη; Ανάμεσα στον John Milius και τον John Sayles, που θα τοποθετούσες τον εαυτό σου;

FRANK MILLER: Ακριβώς εδώ που βρίσκομαι.

COMICDOM: Σε ευχαριστούμε πολύ για το χρόνο που μας διέθεσες.

FRANK MILLER: Και εγώ ευχαριστώ. Ήταν χαρά μου.

Είναι πλέον ξεκάθαρο πως η Elektra είναι νεκρή, έτσι;

 




|home|about us|downloads|contact|oldies|events|

The artwork cannot be reproduced in any form without the written consent of the artist and/or publisher. Trade Names and trademarks mentioned and/or displayed on this Web Site are the property of their respective owners.
All Rights Reserved.

This page is best viewed at 1024x768 or higher with Mozilla Firefox 2.0.0.4
Certified on Mozilla Firefox 2.0.0.4+ or IE 6+

Get Firefox!
Powered by vi