|
interviews archive english |
|
04-09-06 Tony Daniel: A Freakish Perfectionist! |
|
Συνέντευξη στον Σπύρο Ευάγγελο Αρμένη Μετάφραση-Επιμέλεια: Δημήτρης Σακαρίδης Ο Tony Daniel αποτελεί, αυτή την εποχή, έναν από τους δημοφιλέστερους pencillers της αμερικάνικης βιομηχανίας. Η δουλειά του στον ιδιαίτερα δημοφιλή τίτλο TEEN TITANS, χαίρει εκτίμησης από fans και κριτικούς, εξίσου. Όπως αποδεικνύεται, είναι περισσότερο ρεαλιστής από ότι θα περίμενε κανείς. Χωρίς μετριοπάθεια, αλλά με απόλυτη γνώση των δυνατοτήτων του, δείχνει πως χαίρεται που βρίσκεται σε έναν χώρο, ο οποίος φροντίζει όσους τον αγαπούν και τον στηρίζουν με τον επαγγελματισμό και την ποιότητα της δουλειάς τους.
TONY DANIEL: Σε πολύ μικρή ηλικία, οι γονείς μου, μου έδωσαν μια μεγάλη κούτα comics, κυρίως Marvel, τα παλιότερα από τα οποία είχαν εκδοθεί το 1968. Θυμάμαι πολλές δουλειές από τους John Romita Sr., Gene Colan και Jack Kirby. Ήμουν στην Τετάρτη Δημοτικού όταν γνώρισα ένα παιδί που ζωγράφιζε μικρά comics, με αστείους, παράξενους χαρακτήρες. Αποφάσισα να ακολουθήσω το παράδειγμα του και ξεκινήσαμε να φτιάχνουμε superhero comics. Αποφάσισα να το ακολουθήσω επαγγελματικά, αφού πρώτα έμαθα πως ήταν εφικτό να βγάζω τα προς το ζειν από αυτό. 'Αλλωστε, προτιμώ να σχεδιάζω comics, κάτι στο οποίο είμαι καλός και το αγαπώ, παρά να βρω μια κανονική δουλειά, σωστά; ΣΕΑ: Ποιά ήταν η πρώτη σου επαγγελματική δουλειά; Πώς αισθάνθηκες όταν είδες για πρώτη φορά τη δουλειά σου τυπωμένη; TONY DANIEL: Μεγαλώνοντας, όπως είναι φυσικό, βελτιώθηκα σημαντικά, μέχρι που ήμουν αρκετά καλός για να βρω δουλειά στην Comico Comics, σχεδιάζοντας το ELEMENTALS. Μετά από ένα περίπου χρόνο στην Comico, έπιασα δουλειά στη Marvel, όπου μου ανέθεσαν το X-FORCE, με συγγραφέα τον αρκετά ενοχλητικό Fabian Nicieza. ΣΕΑ: Έχεις κάνει κάποιες σπουδές είτε στα comics, είτε στο σχέδιο γενικότερα; TONY DANIEL: Είμαι αυτοδίδακτος. ΣΕΑ: Ποιοί σχεδιαστές σε ενέπνευσαν στο ξεκίνημα σου; TONY DANIEL: Στην παιδική μου ηλικία, οι αγαπημένοι μου ήταν ο John Byrne και ο Mike Zeck. Μου άρεσε, όμως, υπερβολικά και ο Frazetta, καθώς και το σύνολο των comics στο HEAVY METAL, αλλά και πολλοί Ευρωπαίοι σχεδιαστές, όπως ο Moebius και ο Manara. Αργότερα, επηρεάστηκα πολύ από καινούργιους σχεδιαστές, όπως ο Jim Lee. Φυσικά, νομίζω πως ο Jim Lee έχει επηρεάσει όλους όσους ήρθαν μετά από αυτόν. ΣΕΑ: Θεωρείς τον εαυτό σου "mainstream σχεδιαστή"; Πως ακριβώς θα αυτοπροσδιοριζόσουν στο πλαίσιο της comic βιομηχανίας αλλά και γενικότερα στο χώρο της Ένατης Τέχνης; TONY DANIEL: Σήμερα, θεωρώ πως είμαι mainstream σχεδιαστής. Δουλεύω στο TEEN TITANS της DC και δεν νομίζω πως μπορεί να γίνει πιο mainstream από αυτό. ΣΕΑ: Το X-FORCE της Marvel είναι ο τίτλος που σε έκανε γνωστό στη βιομηχανία. Κοιτώντας σήμερα τη δουλειά σου σ' αυτό, τι βλέπεις; TONY DANIEL: Βλέπω έναν πρωτάρη που ήταν πολύ τυχερός και βρέθηκε στο κατάλληλο μέρος, την κατάλληλη στιγμή. Ότι ελλείψεις είχα στο τεχνικό κομμάτι, τις αναπλήρωνα με ενέργεια. Ήμουν νέος και ενθουσιώδης και νομίζω πως αυτό φαινόταν ξεκάθαρα. Βέβαια, κρίνοντας με τα σημερινά δεδομένα, νομίζω πως η δουλειά μου τότε ήταν απαράδεκτη. Αλλά αυτό μπορεί να το έλεγα και για κάτι που έκανα πριν από λίγους μήνες. Προσπαθώ συνέχεια να γίνομαι καλύτερος και μπορώ να πω πως είμαι υπερβολικά τελειομανής. Κάτι που είναι πάρα πολύ δύσκολο σε μια στην οποία υπάρχουν deadlines, τα οποία κάνουν την τελειότητα σχεδόν αδύνατη. ΣΕΑ: Τι σχέσεις έχεις με άλλους ανθρώπους, μέλη της comic βιομηχανίας; Έχεις καθόλου φίλους ή εχθρούς; TONY DANIEL: Έχω μερικούς φίλους στη βιομηχανία, αλλά δεν είμαι και τόσο σίγουρος πως έχω εχθρούς. Αυτό σημαίνει πως με συμπαθούν όλοι; Πιθανότατα όχι, αλλά έτσι είναι η ζωή. Είμαι απλά ένας καλλιτέχνης που προσπαθεί να κάνει το καλύτερο που μπορεί. ΣΕΑ: Ποιά ήταν η αρχική σου αντίδραση όταν ανακοινώθηκε η δημιουργία της Image; Σκέφτηκες καθόλου πως θα έπρεπε να επιλέξεις με ποια πλευρά θα ήθελες να είσαι; TONY DANIEL: Εκείνη την περίοδο απλά προσπαθούσα να μπω στο χώρο των comics. Δεν ήμουν ακόμη σε θέση να επιλέξω στρατόπεδα. Το πιθανότερο είναι πως θα επέλεγα την Image, με όλο το hype που υπήρχε τότε. Αλλά ποιός ξέρει; ΣΕΑ: Ας πούμε λίγα πράγματα για το THE TENTH, που είναι πιθανότατα η πιο δημοφιλής δουλειά σου. Τι υπάρχει πίσω από τη δημιουργία του; Διαβάζοντας την πρώτη σειρά, έχω την αίσθηση πως έδωσες ένα μεγάλο κομμάτι του εαυτού σου μέσα στο comic. TONY DANIEL: Το THE TENTH ήταν για μένα σαν να ήμουν παιδί και μόλις μου είχαν δώσει τα κλειδιά ενός μαγαζιού με παιχνίδια. Έκανα ότι ήθελα, ότι ονειρευόμουν. Έτσι, πέρασα υπέροχα κατά τη διάρκεια της δημιουργίας του. Τα περισσότερα πράγματα τα σκεφτόμουν στην πορεία. Είχα μια γενική ιδέα για το τι ήθελα να κάνω και τα υπόλοιπα τα σκαρφίστηκα όσο προχωρούσα. Σήμερα, θα το έκανα διαφορετικά. Θα ετοίμαζα πρώτα το plot για καμιά δεκαριά τεύχη και μετά θα ξεκινούσα να δουλεύω. ΣΕΑ: Μετά το maxi series, συνέχισες να κάνεις διάφορα mini series με χαρακτήρες από το THE TENTH. Πίστευες πως η αγορά δεν μπορούσε να συντηρήσει μια ongoing σειρά, ή ήταν μια επιλογή με καθαρά αφηγηματικά κριτήρια; TONY DANIEL: Βασικά, ήταν ένα κόλπο να προσελκύσω νέους αναγνώστες. Η ongoing σειρά πούλαγε αρκετά καλά, αλλά πίστευα πως μπορούσε να πάει καλύτερα. Ήταν μεγάλο ρίσκο, αλλά εκείνη την εποχή, έπιασε. Αν αποτύγχανε, θα επέστρεφα στην αρχική αρίθμηση της ongoing σειράς. ΣΕΑ: Προτιμάς να είσαι συγγραφέας ή σχεδιαστής; TONY DANIEL: Όσον αφορά στα comics, προτιμώ να σχεδιάζω. Αυτό είναι το δυνατό μου σημείο. Αν και θα μου αρέσει να γράφω, περισσότερο απ' ότι να σχεδιάζω. Αυτό το ταλέντο μου, όμως, το χρησιμοποιώ περισσότερο στα κινηματογραφικά σενάρια, καθώς ελπίζω να καταφέρω να "χωθώ" στο Hollywood, κάποια στιγμή στο άμεσο μέλλον. ΣΕΑ: Ποιά είναι η άποψη σου για το self-publishing; Πιστεύεις πως το να εκδίδεις μόνος σου έναν τίτλο, χειριζόμενος εξ ολοκλήρου, όχι μόνο το καλλιτεχνικό κομμάτι, αλλά και το εμπορικό-επιχειρηματικό, είναι κάτι που μπορεί να αποδώσει; TONY DANIEL: Στη σημερινή αγορά, δεν νομίζω πως υπάρχει η δυνατότητα να ακολουθήσεις το δρόμο του self-publishing και να βγάζεις κέρδος. Είναι πολύ μεγάλο ρίσκο αυτή την περίοδο να επενδύσεις χρήματα σε έναν τίτλο που δεν είναι γνωστός. Δεν θα το δοκίμαζα - τουλάχιστον όχι πριν η αγορά πάρει τα πάνω της και δημιουργηθεί ζήτηση για κάτι τέτοιο. Αυτό μπορεί να συμβεί σε πέντε χρόνια, ή σε δέκα, κανείς δεν ξέρει. ΣΕΑ: Τί συμβουλές θα έδινες σε έναν εκκολαπτόμενο καλλιτέχνη που επιθυμεί να εισέλθει στη βιομηχανία; TONY DANIEL: Η δική μου συμβουλή, αν κάποιος θέλει πραγματικά να ασχοληθεί με τα comics, είναι πως πρέπει να τα αγαπάει πραγματικά. Πρέπει να αγαπάει να διαβάζει comics, αλλά και να λατρεύει την τεχνική της δημιουργίας τους. Είναι πολύ δύσκολο να μπεις στη βιομηχανία και ακόμη πιο δύσκολο να καθιερωθείς. Θεωρώ πως είμαι πάρα πολύ τυχερός. ΣΕΑ: Ποια είναι η άποψη σου για την κατάσταση στη βιομηχανία αλλά και την Τέχνη των comics αυτή τη στιγμή; TONY DANIEL: Είμαι ευτυχής που η βιομηχανία των comics είναι πολύ πιο υγιής αυτή τη στιγμή, σε σχέση με το τι συνέβαινε πριν από μερικά χρόνια. Βρισκόμαστε σε άνοδο και φαίνεται πως τα χειρότερα πέρασαν. Τα τελευταία δυο-τρία χρόνια, υπάρχει συνεχής ανάπτυξη για τα comics συνολικά, αλλά κυρίως για τη Marvel και τη DC. ΣΕΑ: Θα σκεφτόσουν ποτέ να παρατήσεις τα comics για να εργαστείς σε κάποια άλλη πιο προβεβλημένη (και πιθανότατα πιο προσοδοφόρα) βιομηχανία, όπως η τηλεόραση, ο κινηματογράφος ή η διαφήμιση; TONY DANIEL: Όπως είπα και νωρίτερα, θεωρώ τον εαυτό μου επίδοξο κινηματογραφικό σεναριογράφο. Οπότε, με αρκετή τύχη και επιμονή, μπορεί να τα καταφέρω και εκεί. ΣΕΑ: Ποιά είναι τα σχέδια σου για το άμεσο μέλλον; Έχεις κάποια άλλα projects στα σκαριά για τη DC, ή κάποιες creator-owned δουλειές; Υπάρχει περίπτωση να δούμε κάποια στιγμή ένα sequel στο πρόσφατο limited series, HUMANKIND; TONY DANIEL: Δεν θα ασχοληθώ με creator-owned projects για λίγο καιρό. για τον επόμενο χρόνο, τουλάχιστον, θα βρίσκομαι κυρίως στη DC. Πιθανότατα, θα είμαι ακόμη στο TEEN TITANS. Ελπίζω να συνεχίσετε να παρακολουθείτε τη δουλειά μου. ΣΕΑ: Ασφαλώς και θα την παρακολουθούμε. Λοιπόν, αυτά από μένα. Σε ευχαριστώ πολύ για το χρόνο και την υπομονή σου. TONY DANIEL: Εγώ ευχαριστώ!
|
|
|home|about us|downloads|contact|oldies|events| The artwork cannot be reproduced in any form without the written consent of the artist and/or publisher. Trade Names and trademarks mentioned and/or displayed on this Web Site are the property of their respective owners. All Rights Reserved. This page is best viewed at 1024x768 or higher with Mozilla Firefox 2.0.0.4 Certified on Mozilla Firefox 2.0.0.4+ or IE 6+ Powered by vi |