Βρίσκεστε στο archive.comicdom.gr. Βλέπετε το παλιό site και αρχείο του www.comicdom.gr. 2000+ άρθρα, reviews και συνεντεύξεις βρίσκονται στην διάθεσή σας. Το νέο, πλέον blog, site του Comicdom μπορείτε να το βρείτε στο http://www.comicdom.gr
Βρίσκεστε στο archive.comicdom.gr. Βλέπετε το παλιό site και αρχείο του www.comicdom.gr. 2000+ άρθρα, reviews και συνεντεύξεις βρίσκονται στην διάθεσή σας. Το νέο, πλέον blog, site του Comicdom μπορείτε να το βρείτε στο http://www.comicdom.gr
  • column info
    new stuff

    Ξ“Β“Ξ“οŸƒ ÝíΓʽ site ðïá Ξ“οŸƒΞ“Β­Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“ΞŽΞ“Β­Ξ“οŸƒΞ“Ξ„Ξ“Κ½Ξ“Β© Ξ“Β³Ξ“οŸƒ Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β¨Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“Β©Ξ“Β­Ξ“Βž Ξ“ΚΌΞ“ΒœΞ“Β³Ξ“Β§ Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β­Ξ“Κ½Ξ“Β© Ξ“Β°Ξ“Β±Ξ“Κ½Ξ“Β£Ξ“Β¬Ξ“Κ½Ξ“Ξ„Ξ“Β©Ξ“οŸ„Ξ“Βœ Ξ“οŸ‚Ξ“Β½Ξ“Β³Ξ“οŸ„Ξ“β€•Ξ“Β«Ξ“β€• Γ­Γʽ Ξ“Β°Ξ“Κ½Ξ“Β±Ξ“Κ½Ξ“οŸ„Ξ“β€•Ξ“Β«Ξ“β€•Ξ“Ξ…Ξ“Β¨Ξ“οŸƒΞ“ΒŸ Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β² ôéò Ξ“οŸ‚Ξ“Β©Ξ“Κ½Ξ“Β±Ξ“οŸ„Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β² Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“οŸƒΞ“ΞŽΞ“Β³Ξ“οŸƒΞ“Β©Ξ“Β² Ξ“Β·Ξ“Ξ‰Ξ“Β±Ξ“ΒŸΞ“Β² Γ­Γʽ ôïá Ξ“οŸ…Ξ“οŸƒΞ“Ξ†Ξ“Β½Ξ“Β£Ξ“οŸƒΞ“Β© Ξ“οŸ„Ξ“ΒœΞ“Ξ„Ξ“Β©. Ï Ξ“οŸƒΞ“οŸ„Ξ“ΒœΞ“Β³Ξ“Ξ„Ξ“β€•Ξ“Ξ„Ξ“οŸƒ Ξ“Ξ…Ξ“Β°Ξ“οŸƒΞ“Β½Ξ“Β¨Ξ“Ξ…Ξ“Β­Ξ“β€•Ξ“Β² Ξ“Β±Ξ“β€•Ξ“ΒžΞ“Β² ôïá comicdom.gr, Ξ“Ξ†Ξ“Β±Ξ“β€•Ξ“Β­Ξ“Ξ„Ξ“ΒŸΞ“Β¦Ξ“οŸƒΞ“Β© Γ­Γʽ Γ³ΓʽΓ² Ξ“οŸƒΞ“Β­Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“ΞŽΞ“Β­Ξ“οŸƒΞ“Β© Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β¨Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“Β©Ξ“Β­Ξ“Βœ ãéΓʽ Ξ“ΞŒΞ“Β«Ξ“Κ½ Γ΄Γʽ updates, Ξ“ΞŽΞ“Β³Ξ“Ξ„Ξ“οŸƒ Γ­Γʽ ìçí Ξ“Β·Ξ“ΒœΞ“Β³Ξ“οŸƒΞ“Ξ„Ξ“οŸƒ ðïôÝ ôçí "Ξ“Β¬Ξ“Β°Ξ“ΒœΞ“Β«Ξ“Κ½".




 Reviews 24/10: LOGICOMIX από τον Αριστείδη Κώτση.


 Reviews 23/10: SOLOMON KANE #1 από τον Ανδρέα Μιχαηλίδη.


 Reviews 22/10: THE AMAZING REMARKABLE MONSIEUR LEOTARD από τον Θωμά Παπαδημητρόπουλο.


 Reviews 21/10: BACK TO BROOKLYN #1 από τον Γιώργο Χατζηκωστή.


 Reviews 17/10: NOTHING NICE TO SAY από τον Θωμά Παπαδημητρόπουλο.


 Reviews 16/10: SUBLIFE από τον Αριστείδη Κώτση.


 15/10: Νέο strip JANE'S WORLD της Paige Braddock.


 14/10: Νέο strip ΚΟΥΡΑΦΕΛΚΥΘΡΑ του Αντώνη Βαβαγιάνη.


 Reviews 13/10: AGE OF SENTRY #1 από τον Γιώργο Χατζηκωστή.


interviews archive
english
19-01-05
Chris Bachalo: Dust Was My Kryptonite!
Συνέντευξη στον Σπύρο Ευάγγελο Αρμένη

Μετάφραση: Ηλίας Κατιρτζιγιανόγλου

Επιμέλεια: Δημήτρης Σακαρίδης


«My words in Greek. Very cool!!». Έτσι ξεκινούσε το απαντητικό e-mail του Chris Bachalo. Για μας, το χιούμορ που έδειξε μέσα από τις απαντήσεις του, ήταν δίχως άλλο μία ευχάριστη έκπληξη. Απολαύστε λοιπόν την αποκλειστική συνέντευξη του μοναδικού ανθρώπου που έγινε σχεδιαστής comics επειδή... είχε αλλεργία στη σκόνη!

Comicdom: Καταρχάς, πώς ξεκίνησες; Ποια ήταν η αρχή της σχέσης σου με τα comics; Τα διάβαζες ως παιδί;

Chris Bachalo: Όλα ξεκίνησαν λόγω απόγνωσης. Ήμουν δέκα. Οι γονείς μου επρόκειτο να στριμώξουν την αδελφή μου και εμένα στα πίσω καθίσματα ενός El Camino για τρεις μέρες, καθώς οδηγούσαν από τον Καναδά για το σπίτι μας στην Καλιφόρνια. Ήμουν λοιπόν σε ένα φαρμακείο ψάχνοντας για κάτι ώστε να σκοτώσω την ώρα μου. Τα γλυκά είναι καλή λύση για την πρώτη μισή ώρα, ύστερα όμως δεν έχεις άλλα και πρέπει να αντιμετωπίσεις τον εθισμό σου στη ζάχαρη, μέσα σε ένα περιορισμένο χώρο. Τότε επενέβη ο Θεός υποδεικνύοντάς μου ένα πάγκο, γεμάτο comics με τέρατα. Όταν είσαι δέκα, τα τέρατα είναι εξαίρετο υλικό «απόδρασης». Είχα σωθεί. Πήρα ένα τεύχος του SWAMP THING και ένα του MAN-THING και την έκανα.

CD: Πότε ανακάλυψες ότι ήθελες να γίνεις σχεδιαστής comics; Έχεις κάνει σπουδές στο αντικείμενο;

CB: Είμαι και πάλι απεγνωσμένος. Στα 15 μου. Στο Λύκειο, ένας απομονωμένος φλωράκος και αναρωτιέμαι τι διάολο πρόκειται να κάνω με τη ζωή μου. Έχω μόλις ολοκληρώσει ένα πρόγραμμα στο σχολείο, σχεδιασμένο να εμπνεύσει εμάς τους σπυριάρηδες ώστε να αρχίσουμε να ανησυχούμε για το μέλλον μας και αρχίζω να νιώθω ότι βγαίνω από την πλάνη μου με το επάγγελμα που μου πρότεινε το πρόγραμμα, το οποίο ήταν αυτό του ξυλουργού. Μόνο που στις φόρμες που συμπληρώναμε δεν υπήρχαν ερωτήσεις σχετικά με τα πράγματα στα οποία έχουμε αλλεργικές αντιδράσεις, μέχρι θανάτου. Η σκόνη ήταν ο «κρυπτονίτης» μου, οπότε είτε θα έφτιαχνα βιβλιοθήκες φορώντας στολή διαστημάνθρωπου, ή θα έπρεπε να βρω κάτι άλλο να κάνω. Επίσης είχα πολύ χαμηλή ανοχή στην καθοδήγηση και ήμουν απομονωμένος, όπως ανέφερα πριν. Έτσι το να πουλάω τοστιέρες ή να γίνω ο επόμενος Charlton Heston δεν ήταν κάτι που θα μπορούσε να τσουλήσει. Τι μου άρεσε; Τα τέρατα. Τα comics. Οι ιστορίες. Μόνο ο Θεός ξέρει τα πώς και τα γιατί, αλλά πάντα είχα «μάτι» στην τέχνη. Δεν μπορούσα να σχεδιάσω μία καρύδα, ξεχώριζα όμως τη διαφορά ανάμεσα σε μία καλοσχεδιασμένη καρύδα και μία κακοσχεδιασμένη καρύδα. Επίσης μου άρεσαν οι ταινίες και να διαβάζω βιβλία των Hardy Boys. ʼρα θα γινόμουν σχεδιαστής comics!

Ξεκίνησα λοιπόν μαθήματα στο σχολείο και γρήγορα κατάλαβα ότι αυτό μου ταίριαζε. Ο έλεγχός μου που ήταν μέτριος, έγινε γρήγορα άνω του μετρίου, εγώ έγινα αγαπημένος των καθηγητών και κέρδισα και ένα βραβείο για τα επιτεύγματά μου. Η προοπτική της στολής διαστημάνθρωπου είχε αρχίσει να εξανεμίζεται.

Συνέχισα στο πανεπιστήμιο, αποφοίτησα και έστειλα δείγματα της δουλειάς μου σε όλους όσους εξέδιδαν comics το 1989 και απορρίφθηκα από όλους όσους εξέδιδαν comics το 1989.

CD: Ποια ήταν η πρώτη σου επαγγελματική δουλειά;

CB: Έξι μήνες αργότερα, έψαξαν να με βρουν από την DC Comics για να δουν με τι ασχολούμουν. Έστειλα τη νέα μου δουλειά και έλαβα ένα τηλεφώνημα από τον σύζυγο της Karen Berger και διευθυντή του submissions department, Richard Bruning. "Θα σε ενδιέφερε να δοκιμάσεις ένα νέο τίτλο που λέγεται SHADE THE CHANGING MAN;". "Εμ, ναι;"

Πέρασα. Το πρώτο τεύχος του SHADE γραφόταν ακόμα. ʼλλο τηλεφώνημα: "Θα σε ενδιέφερε να κάνεις ένα fill-in στο 12ο τεύχος του SANDMAN;" "SANDMAN; Το πιο cool βιβλίο στον πλανήτη;!! Εμ, ναι;" Η πρώτη επαγγελματική μου δουλειά!

CD: Πώς ανέλαβες τη δουλειά στο DEATH: THE HIGH COST OF LIVING; Εννοώ πώς έγινε και ένας αντικειμενικά άγνωστος καλλιτέχνης συνεργάστηκε τότε με τον Neil Gaiman;

CB: Εκείνη την εποχή ο Neil ήταν καινούριος, το SANDMAN ανακάλυπτε σταδιακά το κοινό του κι εγώ δούλευα ήδη στο SHADE για δύο χρόνια, όταν έσκασε το τηλεφώνημα. "Θα σε ενδιέφερε να κάνεις το DEATH: THE HIGH COST OF LIVING με τον Neil;" "Death; Ο πιο cool χαρακτήρας στον πλανήτη; Με τον Neil? Τον πιο cool συγγραφέα στον πλανήτη; Εμ, ναι;"

CD: Σχετικά με το GENERATION X. Σου άρεσε να δουλεύεις στον τίτλο και με τους χαρακτήρες; Στα τελευταία τεύχη σου, έμοιαζε σαν να βαριέσαι κάνοντάς το.

CB: Το GEN X ήταν ονειρική δουλειά. Ο Scott (Lobdell) κι εγώ σχεδιάζαμε τους χαρακτήρες και το storyline και ήταν ατόφια διασκέδαση. Η βιομηχανία ήταν στα πάνω της, ήμασταν κάθε μήνα στο top ten των πωλήσεων, βγάζαμε τρελά λεφτά, τουλάχιστον περισσότερα από έναν ξυλουργό αλλά όχι περισσότερα από -ας πούμε- τον Elton John και μπορούσαμε να κάνουμε σχεδόν ο,τι θέλαμε. Το glamour άρχισε να ξεθωριάζει όταν ο Scott έφυγε και η βιομηχανία ξεκίνησε να γλιστρά, ξανά πίσω στην πραγματικότητα.

Δεν είμαι από αυτούς που μένουν στάσιμοι, προσπαθώ διαρκώς να εξελίξω το στυλ μου και αισθάνομαι ότι η δουλειά μου άρχισε να ολισθαίνει προς την αντιγραφή ενός κακού Manga. Αυτό, συν το ότι έβγαινα διαρκώς εκτός deadlines και για αυτό σχεδίαζα πολύ γρήγορα. Στη Marvel πειραματίστηκαν με το να τυπώνουν κατευθείαν από τα μολύβια μου, είχαμε καινούριους inkers, νέο συγγραφέα, διαφορετικές εκτυπωτικές διαδικασίες, ενώ η εταιρία οδηγούνταν στη χρεοκοπία. Ήταν μία χαοτική κατάσταση. Τερατώδης! Η ποιότητα του comic έπεσε. Ενδεχομένως και το ίδιο να «ένιωθε κουρασμένο».

CD: Έχεις κάποια "dream projects" στο μυαλό σου; Κάτι για το οποίο να λες "αυτό θα το κάνω κάποια μέρα" αλλά ποτέ δεν βρίσκεις το χρόνο ή την ευκαιρία;

CB: Ναι, και βρήκα το χρόνο. Ένα χρόνο μετά το UNCANNY X-MEN, δούλεψα σε δύο τέτοια ονειρικά projects, το STEAMPUNK στην Cliffhanger και το WITCHING HOUR στη Vertigo.

CD: Υπάρχουν «εταιρικοί» χαρακτήρες τους οποίους να ήθελες να σχεδιάσεις και δεν σου έχει δοθεί ακόμα η ευκαιρία;

CB: Νομίζω ότι θα ήμουν καλός στο Spider-Man ή τους Teen Titans, με τη σύνθεση όμως των Wolfman/Perez. Α, ναι. Και στον Batman.

CD: Συγγραφείς με τους οποίους θα έδινες τα πάντα να συνεργαστείς;

CB: Όχι, τα πάντα είναι πολλά για να τα δώσεις κι εγώ έχω δουλέψει με τους περισσότερους από τους καλύτερους, μου αρέσει όμως η δουλειά του (Mark) Millar -είναι ο καλύτερος στη βιομηχανία αυτή τη στιγμή - ή ίσως του (Garth) Ennis. Θα χαιρόμουν να συνεργαζόμουν ξανά με τον (Jeph) Loeb. Ήταν εκπληκτικός στο WITCHING HOUR.

CD: Συζητιέται έντονα ότι θα εμπλακείς σε κάποια σημαντικά projects της Marvel, όπως την επιστροφή του AGE OF APOCALYPSE ή το μεγάλο καλοκαιρινό event του 2005 (HOUSE OF M). Μπορείς να επιβεβαιώσεις κάτι από αυτά; (H συμμετοχή του Chris στο AGE OF APOCALYPSE έχει ήδη ανακοινωθεί επίσημα, στο solicitation της σειράς στο PREVIEWS του προηγούμενου μήνα)

CB: Ναι! AoA! Μάρτιος 2005! Τσεκάρετέ το!! Πολύ fun.

CD: Ποια είναι η γνώμη σου ως αναγνώστη για τα mainstream comics σήμερα;

CB: Όπως και για οτιδήποτε άλλο κάνουν οι άνθρωποι, αισθάνομαι ότι το 80% είναι χάσιμο χρόνου, το 10% είναι ανεκτό, το 9% είναι καλό και το 1% είναι εκπληκτικό! Αυτό σημαίνει ότι από τα 300 comics που εκδίδονται κάθε μήνα, περίπου 10-30 αξίζουν να αγοραστούν.

CD: Πώς αισθάνεσαι για τη βιομηχανία αυτή τη στιγμή; Τα πράγματα δεν δείχνουν να πηγαίνουν και πολύ καλά εμπορικά.

CB: Φίλε, μην αρχίζεις. Δεν θα «παίξω». Πιστεύω ότι περνάμε μια εκπληκτική περίοδο. Αυτή η βιομηχανία, σήμερα, δεν μπορεί να συγκριθεί με αυτά που είχα εγώ διαθέσιμα το '75 όταν πήρα εκείνα τα monster books. Για το Θεό, κάνω μία on-line συνέντευξη για τη δουλειά μου σε μία εκδοτική της Ελλάδας, 75,000 άνθρωποι παρακολουθούν το San Diego Comic Con. Μπορώ να συνομιλήσω με δημιουργούς μέσω e-mail, να αγοράσω ένα cool αγαλματίδιο του αγαπημένου μου ήρωα, ακόμα καλύτερα, να αγοράσω οτιδήποτε εκδόθηκε ή παρήχθη on-line, να παρακολουθήσω το X2 -μία εκπληκτική ταινία- ξανά και ξανά και ξανά και όλα αυτά βρίσκονται εκεί έξω. Είναι υπέροχο.

Η βιομηχανία είναι συμπαγής. Κάθε μήνα έχουμε να διαλέξουμε από μία μεγάλη ποσότητα άριστα εκδιδόμενων comics με εκτύπωση ποιότητας και από ένα μεγάλο φάσμα ειδών από ολόκληρο τον κόσμο. Εγώ, για παράδειγμα, δεν μπορώ να τα παρακολουθώ όλα. Ωραία δεν θα ήταν να πούλαγε κάθε τίτλος ένα εκατομμύριο αντίτυπα και να γινόμασταν γαμημένα πλούσιοι με επαύλεις στους λόφους και θέα στον ωκεανό; Ναι, αλλά ας μην κοροϊδευόμαστε. Η βιομηχανία των comics δεν πρόκειται ποτέ να γίνει τόσο μεγάλη όσο αυτές του κινηματογράφου ή των video games. Είναι αυτό που είναι, μία μέσου μεγέθους δουλειά με ένα παθιασμένο κοινό να την ακολουθεί. Κι αυτό είναι αρκετό. Έχουν περάσει περισσότερα από 60 χρόνια και δεν τη βλέπω να χάνεται σύντομα.

CD: Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια; Με τι θα ασχοληθείς αυτή τη χρονιά;

CB: Έχω το AoA που εκδίδεται στις αρχές αυτού του χρόνου και ελπίζω να γράψω την επόμενη σειρά μου. Έχω μία πρόταση στα σκαριά. Μείνετε συντονισμένοι.

CD: Αυτά προς το παρόν. Πραγματικά θα ήθελα να σε ρωτήσω περισσότερα πράγματα, καταλαβαίνω όμως ότι ο χρόνος σου θα πρέπει να είναι πολύ περιορισμένος. Θέλω να σε ευχαριστήσω από καρδιάς για τη συνέντευξη και να σου ευχηθώ δημιουργικότητα και ευημερία.

CB: Σ' ευχαριστώ Σπύρο.






|home|about us|downloads|contact|oldies|events|

The artwork cannot be reproduced in any form without the written consent of the artist and/or publisher. Trade Names and trademarks mentioned and/or displayed on this Web Site are the property of their respective owners.
All Rights Reserved.

This page is best viewed at 1024x768 or higher with Mozilla Firefox 2.0.0.4
Certified on Mozilla Firefox 2.0.0.4+ or IE 6+

Get Firefox!
Powered by vi