Βρίσκεστε στο archive.comicdom.gr. Βλέπετε το παλιό site και αρχείο του www.comicdom.gr. 2000+ άρθρα, reviews και συνεντεύξεις βρίσκονται στην διάθεσή σας. Το νέο, πλέον blog, site του Comicdom μπορείτε να το βρείτε στο http://www.comicdom.gr
Βρίσκεστε στο archive.comicdom.gr. Βλέπετε το παλιό site και αρχείο του www.comicdom.gr. 2000+ άρθρα, reviews και συνεντεύξεις βρίσκονται στην διάθεσή σας. Το νέο, πλέον blog, site του Comicdom μπορείτε να το βρείτε στο http://www.comicdom.gr
  • column info
    new stuff

    Ξ“Β“Ξ“οŸƒ ÝíΓʽ site ðïá Ξ“οŸƒΞ“Β­Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“ΞŽΞ“Β­Ξ“οŸƒΞ“Ξ„Ξ“Κ½Ξ“Β© Ξ“Β³Ξ“οŸƒ Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β¨Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“Β©Ξ“Β­Ξ“Βž Ξ“ΚΌΞ“ΒœΞ“Β³Ξ“Β§ Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β­Ξ“Κ½Ξ“Β© Ξ“Β°Ξ“Β±Ξ“Κ½Ξ“Β£Ξ“Β¬Ξ“Κ½Ξ“Ξ„Ξ“Β©Ξ“οŸ„Ξ“Βœ Ξ“οŸ‚Ξ“Β½Ξ“Β³Ξ“οŸ„Ξ“β€•Ξ“Β«Ξ“β€• Γ­Γʽ Ξ“Β°Ξ“Κ½Ξ“Β±Ξ“Κ½Ξ“οŸ„Ξ“β€•Ξ“Β«Ξ“β€•Ξ“Ξ…Ξ“Β¨Ξ“οŸƒΞ“ΒŸ Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β² ôéò Ξ“οŸ‚Ξ“Β©Ξ“Κ½Ξ“Β±Ξ“οŸ„Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β² Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“οŸƒΞ“ΞŽΞ“Β³Ξ“οŸƒΞ“Β©Ξ“Β² Ξ“Β·Ξ“Ξ‰Ξ“Β±Ξ“ΒŸΞ“Β² Γ­Γʽ ôïá Ξ“οŸ…Ξ“οŸƒΞ“Ξ†Ξ“Β½Ξ“Β£Ξ“οŸƒΞ“Β© Ξ“οŸ„Ξ“ΒœΞ“Ξ„Ξ“Β©. Ï Ξ“οŸƒΞ“οŸ„Ξ“ΒœΞ“Β³Ξ“Ξ„Ξ“β€•Ξ“Ξ„Ξ“οŸƒ Ξ“Ξ…Ξ“Β°Ξ“οŸƒΞ“Β½Ξ“Β¨Ξ“Ξ…Ξ“Β­Ξ“β€•Ξ“Β² Ξ“Β±Ξ“β€•Ξ“ΒžΞ“Β² ôïá comicdom.gr, Ξ“Ξ†Ξ“Β±Ξ“β€•Ξ“Β­Ξ“Ξ„Ξ“ΒŸΞ“Β¦Ξ“οŸƒΞ“Β© Γ­Γʽ Γ³ΓʽΓ² Ξ“οŸƒΞ“Β­Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“ΞŽΞ“Β­Ξ“οŸƒΞ“Β© Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β¨Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“Β©Ξ“Β­Ξ“Βœ ãéΓʽ Ξ“ΞŒΞ“Β«Ξ“Κ½ Γ΄Γʽ updates, Ξ“ΞŽΞ“Β³Ξ“Ξ„Ξ“οŸƒ Γ­Γʽ ìçí Ξ“Β·Ξ“ΒœΞ“Β³Ξ“οŸƒΞ“Ξ„Ξ“οŸƒ ðïôÝ ôçí "Ξ“Β¬Ξ“Β°Ξ“ΒœΞ“Β«Ξ“Κ½".




 Reviews 24/10: LOGICOMIX από τον Αριστείδη Κώτση.


 Reviews 23/10: SOLOMON KANE #1 από τον Ανδρέα Μιχαηλίδη.


 Reviews 22/10: THE AMAZING REMARKABLE MONSIEUR LEOTARD από τον Θωμά Παπαδημητρόπουλο.


 Reviews 21/10: BACK TO BROOKLYN #1 από τον Γιώργο Χατζηκωστή.


 Reviews 17/10: NOTHING NICE TO SAY από τον Θωμά Παπαδημητρόπουλο.


 Reviews 16/10: SUBLIFE από τον Αριστείδη Κώτση.


 15/10: Νέο strip JANE'S WORLD της Paige Braddock.


 14/10: Νέο strip ΚΟΥΡΑΦΕΛΚΥΘΡΑ του Αντώνη Βαβαγιάνη.


 Reviews 13/10: AGE OF SENTRY #1 από τον Γιώργο Χατζηκωστή.


interviews archive
english
17-08-05
Steve Englehart: Pay Attention Fanboy!
Συνέντευξη στους Δημήτρη Σακαρίδη και Ηλία Κατιρτζιγιανόγλου
Μετάφραση-Επιμέλεια: Δημήτρη Σακαρίδης

Είναι χωρίς αμφιβολία ένας από τους σημαντικότερους συγγραφείς που έχουν δουλέψει στα mainstream comics τα τελευταία τριάντα χρόνια. Κατά τη διάρκεια της καριέρας του, δημιούργησε πολλούς νέους χαρακτήρες, όπως ο Shang-Chi, η Mantis και ο Coyote, αλλά επίσης έγραψε, με το δικό του μοναδικό τρόπο, μερικές κλασικές πλέον ιστορίες, που έδωσαν νέα ζωή σε ήδη υπάρχοντες χαρακτήρες, με αποκορύφωμα το αριστουργηματικό run στο DETECTIVE COMICS με τον Marshall Rogers.

Με αφορμή την επιστροφή του στον Batman, με το limited series DARK DETECTIVE, το COMICDOM μιλάει με τον Steve Englehart για τη σπουδαία καριέρα του, την άποψη του για το ποιά είναι η definitive εκδοχή του Caped Crusader αλλά και τα μελλοντικά του σχέδια.

COMICDOM: Παρακολουθώντας προσεκτικά την καριέρα σου και σημειώνοντας τις φορές που έφυγες και επέστρεψες στη βιομηχανία, αρχίζω να αισθάνομαι πως κάθε φορά, εγκατέλειπες τα comics λίγο πριν από ένα μεγάλο crash. Αυτό είναι αποτέλεσμα διαισθητικών ικανοτήτων που έχεις αναπτύξει με την πάροδο των χρόνων ή απλή σύμπτωση;

STEVE ENGLEHART: Θα έλεγα πως είναι σύμπτωση. Ο βασικός μου στόχος, προσωπικά, είναι να αποφεύγω το "κάψιμο". Το υπέροχο που έχουν τα comics είναι πως μπορείς να γράφεις πολλές ιστορίες, και να παίρνεις feedback, να μαθαίνεις και να ωριμάζεις. Το κακό με τα comics είναι πως, ακριβώς επειδή γράφεις πολλές ιστορίες, μετά από λίγο καιρό το μυαλό σου φυραίνει. Κάθε φορά λοιπόν, που αισθάνομαι πως το έχω κάνει για αρκετό καιρό, φεύγω και ασχολούμαι με άλλα πράγματα. Αυτό είναι το προσωπικό μου κίνητρο και δεν έχει καμία σχέση με το που οδεύει η βιομηχανία. Από την άλλη, όταν έφυγα στα τέλη της δεκαετίας του '80, ουσιαστικά με έδιωξαν, καθώς η Marvel είχε αναπτύξει τη θεωρία πως οι χαρακτήρες ήταν πλέον τόσο δημοφιλείς που δεν είχε σημασία ποιος έγραφε οι σχεδίαζε τις ιστορίες. Για ποιο λόγο λοιπόν, να πληρώνουν μεγάλους μισθούς σε γνωστούς δημιουργούς; Αυτή ακριβώς η νοοτροπία τους οδήγησε σε χρεοκοπία λίγα χρόνια αργότερα. Κατά μία έννοια, η βιομηχανία ήταν ήδη στο δρόμο προς το crash και εγώ ήμουν απλά το καναρίνι στο ανθρακωρυχείο. (αν αυτή η φράση δεν βγάζει νόημα: τα παλιά χρόνια, οι ανθρακωρύχοι έπαιρναν μαζί τους στο ορυχείο ένα μικρό πουλί, καθώς τα πουλιά είναι πολύ πιο ευαίσθητα στα αέρια. Αν το πουλί πέθαινε, τότε οι άντρες καταλάβαιναν πως έπρεπε να εγκαταλείψουν το ορυχείο. Το "καναρίνι στο ανθρακωρυχείο" λοιπόν, είναι κάτι σαν προειδοποιητικό σήμα)

COMICDOM: Στις αρχές της δεκαετίας του '70, έγραψες το -σύμφωνα με πολλούς ανθρώπους- απόλυτο run στο CAPTAIN AMERICA. Σιγά-σιγά εισήγαγες στις ιστορίες πολλά κοινωνικά και πολιτικά στοιχεία, τα οποία έδωσαν νέα διάσταση στο χαρακτήρα και το concept. Ποιος ήταν ο απώτερος σκοπός σους με αυτό το storyline; Προσπαθούσες να κάνεις μια πολιτική δήλωση ή απλά έψαχνες για μια καλή ιστορία;

ENGLEHART: Και τα δύο. Ο πρωταρχικός μου στόχος σε όλο το φάσμα της δουλειάς μου, είναι να "πουλήσω". Αυτό ήλπιζα να πετύχω όταν πρωτοξεκίνησα, οπότε πλέον το έχω μέσα μου. Υπάρχουν όμως πολλοί διαφορετικοί τρόποι για να πουλήσεις μια ιστορία και η πολιτική, την εποχή του Watergate, με την συντριβή του Προέδρου Nixon, ήταν ένα πολύ δημοφιλές θέμα. Μια και ενδιαφέρομαι πολύ για την πολιτική, ήθελα πάρα πολύ να προσθέσω αυτά τα στοιχεία στο CAPTAIN AMERICA και να κάνω το σχόλιο μου. Ήταν εύκολο να τα περάσω στον τίτλο, καθώς, ο Captain America συμβολίζει όλα τα "καλά πράγματα" στην Αμερική: ελευθερία, δικαιοσύνη, ευκαιρίες. Τα άλλα πράγματα -ρατσισμός, αυταρχισμός, φτηνή κουλτούρα- υπάρχουν δίπλα στα καλά και αυτό είναι που κάνει την Αμερική ένα τόσο πολύπλοκο μέρος, αλλά ο Cap αντιπροσωπεύει τα καλά και αυτό έπρεπε να ειπωθεί, σε μια εποχή που τα ιδανικά της Αμερικής δοκιμάζονταν.

COMICDOM: Αντιμετώπισες προβλήματα είτε με τους editors στη Marvel ή με τους fans, όταν έγραψες αυτό το storyline στο CAPTAIN AMERICA; Ας μην ξεχνάμε πως χρησιμοποίησες για κακό της ιστορίας ένα κορυφαίο στέλεχος της Κυβέρνησης. Αυτό πρέπει να απογοήτευσε ή να ανησύχησε κάποιους ανθρώπους.

ENGLEHART: Δεν είχα κανένα πρόβλημα. Η Marvel εκείνη την εποχή προσπαθούσε να είναι όσο το δυνατόν πιο δημιουργική γινόταν, εξερευνώντας πολλούς διαφορετικούς δρόμους και όλοι ξέραμε πως το κοινό μας αποτελούταν από πολλούς έξυπνους ανθρώπους (παρ' όλα αυτά, δεν ξεχνάγαμε πως έπρεπε να γράφουμε για ανθρώπους όλων των ηλικιών, έξυπνους ή όχι. Τα comics ήταν για όλους.). Όπως και να 'χει, εγώ προσωπικά αποφάσισα ότι δεν έπρεπε να αναφέρω το όνομα του Nixon, καθώς κάτι τέτοιο ίσως να ήταν λίγο τραβηγμένο - δεν πρόκειται να μάθουμε ποτέ αν η Marvel θα είχε αντίρρηση σε αυτό. Πάντως, με τον τρόπο που το παρουσίασα δεν είχαν κανένα πρόβλημα. (Για να βάλουμε τα πράγματα στη θέση τους, ένα υψηλόβαθμο μέλος της Κυβέρνησης ήταν στην πραγματικότητα "κακός". Δεν ήταν αναίτια επίθεση από μέρους μου.)

COMICDOM: Την ίδια περίπου περίοδο, δημιούργησες τους κεντρικούς χαρακτήρες για το MASTER OF KUNG FU. Μετά από όλα αυτά τα χρόνια, θυμάσαι ακόμη πως συνέλαβες τους συγκεκριμένους χαρακτήρες;

ENGLEHART: Ήμασταν απόλυτα επηρεασμένοι από την τηλεοπτική σειρά KUNG FU. Ο Jim Starlin και εγώ (αλλά και πάρα πολλοί άλλοι άνθρωποι) ήμασταν ενθουσιασμένοι από αυτήν και ζητήσαμε από τον Roy Thomas, τον editor μας, αν θα μπορούσαμε να κάνουμε κάτι που θα ήταν βασισμένο σε αυτό. Συμφώνησε φυσικά, αλλά δεν ήταν και πολύ ενθουσιασμένος με το concept και έτσι μας ζήτησε να βάλουμε και τον Fu Manchu στη σειρά. Αυτό οδήγησε στη δημιουργία του κόσμου του Shang-Chi. Γνώριζα τις ιστορίες του Fu Manchu και έτσι κατόρθωσα να ενώσω τους δύο κόσμους εύκολα. Από εκεί πήρα και τον Dr. Petrie.

Οι περισσότεροι άνθρωποι πιστεύουν πως ο Fu Manchu είναι ρατσιστικό στερεότυπο. Δεν θα διαφωνήσω με αυτό, αλλά πρέπει να τονίσω πως ο Fu Manchu δεν είναι σατανικός επειδή είναι Κινέζος - είναι σατανικός και τυχαίνει να είναι και Κινέζος. Θα μπορούσε να είναι από τη Λατβέρια και πολύ λίγα πράγματα θα άλλαζαν. Στο γενικότερο context του MASTER OF KUNG FU, πάντως, μπορούσα να εξερευνήσω τις διαφορές ανάμεσα στη φιλοσοφία του Fu Manchu που έβλεπε την Κίνα ως αυτοκρατορία και την πιο διαφωτισμένη κοσμοθεωρία του Shang-Chi.

COMICDOM: Μια και έχεις εργαστεί στο παρελθόν και στο AVENGERS αλλά και στο WEST COAST AVENGERS, αναρωτιέμαι ποια είναι η άποψη σου (αν έχεις) για το πρόσφατο NEW AVENGERS που γράφει ο Brian Michael Bendis.

ENGLEHART: Συγνώμη, αλλά δεν συνηθίζω να σχολιάζω τις δουλειές των συναδέλφων μου.

COMICDOM: Στις αρχές τις δεκαετίας του '90 ήσουν ένα από τους δημιουργούς του ULTRAVERSE, που ήταν ένα από τα πιο ελπιδοφόρα καινούργια superhero universes της εποχής. Πες μας λίγα πράγματα για εκείνη την περίοδο. Πως σε προσέγγισε η Malibu και ποια ήταν, σε γενικές γραμμές, η μέθοδος που ακολουθήσατε για να δημιουργήσετε ένα ολόκληρο Universe εκ τους μηδενός;

ENGLEHART: Η Malibu προσέγγισε εμένα και τους υπόλοιπους συγγραφείς στο San Diego convention και μας πρότειναν να δημιουργήσουμε πολλούς χαρακτήρες αλλά και το universe στο οποίο θα συνυπάρχουν. Το Φθινόπωρο εκείνης της χρονιάς, μας πήγαν με αεροπλάνο σε ένα εξοχικό στην Arizona, όπου μείναμε τέσσερις μέρες στις οποίες κάναμε ακριβώς αυτό. Ήταν απίστευτα διασκεδαστικό, καθώς είχαν περάσει πολλά χρόνια από την εποχή που η Marvel μου ζητούσε να είμαι όσο πιο δημιουργικός γίνεται, χωρίς περιορισμούς. Αυτό είναι κάτι που συζητήσαμε πολλές φορές με τον Steve Gerber. Συναντιόμασταν όλοι μαζί στο δωμάτιο συσκέψεων, ανταλλάσσαμε ιδέες δίπλα στην πισίνα, στο τραπέζι... σύντομα, πετύχαμε αυτό που έπρεπε να πετύχουμε. Οι χαρακτήρες που δημιούργησε ο καθένας από εμάς, εξετάστηκαν προσεκτικά από όλους τους άλλους και έτσι κάθε ιδέα ή προσθήκη που είχε κάποιος, ενσωματωνόταν αμέσως και μπορούσαμε να προχωρήσουμε γνωρίζοντας πως κάθε τι που δημιουργούσαμε είχε την έγκριση των υπολοίπων. Αυτό μας γέμιζε αυτοπεποίθηση, αλλά κυρίως η αυτοπεποίθηση προερχόταν από τη βεβαιότητα πως αυτό που δημιουργούσαμε ήταν κάτι ξεχωριστό.

Η διαδικασία που ακολουθήσαμε ήταν πως κάποιος πέταγε μια ιδέα και οι υπόλοιποι θα έλεγαν την άποψη τους - πάντα με καλή διάθεση. Δεν υπήρχε κόντρα ή σύγκρουση εγωισμών. Ήμασταν όλοι αφοσιωμένοι στο να δημιουργήσουμε ένα πετυχημένο project. Όλες οι ιδέες ήταν γεμάτες ενέργεια και κάθε δημιουργός ένιωθε πως ήταν μέρος ενός μεγαλύτερου πράγματος. Αυτό μας έκανε να συνεργαζόμαστε όλο και καλύτερα όσο προχωρούσαμε.

Αυτό που δεν μπορούσαμε να προβλέψουμε ήταν πως η Marvel θα κατέληγε στη χρεοκοπία και θα έπαιρνε μαζί της στο γκρεμό ολόκληρη τη βιομηχανία - ή πως η Marvel θα αγόραζε τη Malibu και θα την έκλεινε.

COMICDOM: Ας περάσουμε στο BATMAN: DARK DETECTIVE. Πως ακριβώς έγινε το deal για τη σειρά; Εσείς προσεγγίσατε τη DC με μια συγκεκριμένη πρόταση ή ήρθαν αυτοί σε εσάς;

ENGLEHART: Αυτοί προσέγγισαν εμένα και τον Marshall.

COMICDOM: Η απόφαση για την επαναφορά ολόκληρης της δημιουργικής ομάδας (εσύ, ο Marshall, ο Terry Austin, ο John Workman) ήταν της DC ή το ζητήσατε εσείς συγκεκριμένα.

ENGLEHART: Ήταν κάτι που το ζητήσαμε εγώ και ο Marshall. Ήταν προφανές πως ο Terry θα έπρεπε να συμμετέχει, καθώς τα μελάνια του είχαν παίξει σημαντικό ρόλο στο πρώτο run. Η συμμετοχή του John δεν ήταν τόσο προφανής, μια και είχαμε και άλλους letterers στο πρώτο run, αλλά ο John ήταν ο βασικός letterer. Αυτό που ανακαλύψαμε ήταν πως η DC δεν χρησιμοποιούσε πλέον "live letterers" (όλα γίνονται με υπολογιστές), αλλά ο Marshall χρησιμοποιεί πολλά sound effects ως μέρος του artwork και χρειαζόμασταν κάποιον που θα μπορούσε να χειριστεί κάτι τέτοιο και έτσι ο editor μας, ο Joey Cavalieri, το κανόνισε. Βασικά, το είχαμε κάνει μια φορά όλοι μαζί, οπότε δεν υπήρχε λόγος να μην το κάνουμε πάλι όλοι μαζί και αυτή τη φορά. Το ξέρω πάντως πως αυτός δεν είναι ο καθιερωμένος τρόπος σκέψης.

COMICDOM: Πως είναι ο Marshall Rogers ως συνεργάτης; Αισθάνεσαι πως, έχοντας συνεργαστεί μαζί του αρκετές φορές στο παρελθόν, έχεις μεγαλύτερο βαθμό κατανόησης των δυνατών και των αδύνατων σημείων του (αν υποθέσουμε πως ένας καλλιτέχνης σας τον Marshall Rogers έχει αδύνατα σημεία) απ' ότι θα είχε ένας άλλος συγγραφέας;

ENGLEHART: Δεν ξέρω αν είμαι καλύτερος από άλλους συγγραφείς σε αυτόν τον τομέα, αλλά σίγουρα ξέρω τι μπορώ να περιμένω από τον Marshall και έτσι δουλεύω με βάση αυτό. Την πρώτη φορά που είχαμε συνεργαστεί, όπως είναι γνωστό, δεν είχα ιδέα ποιός θα σχεδίαζε το BATMAN που θα έγραφα, αλλά, όπως είπατε, έχουμε συνεργαστεί στο COYOTE, το SCORPIO ROSE και το SILVER SURFER από τότε. (Ευκαιρία να αναφέρω πως το COYOTE και το SCORPIO ROSE κυκλοφορούν σε trade paperback από την Image.)

COMICDOM: Φαντάζομαι πως συμφωνείς πως ο Batman ως χαρακτήρας έχει αλλάξει πολύ από την εποχή του δικού στο run στο DETECTIVE COMICS μέχρι σήμερα. Αυτό που κάποιος καταλαβαίνει πολύ εύκολα διαβάζοντας τη δουλειά σου είναι πως η εσύ βλέπεις τον Batman ως έναν πολύ πιο ανθρώπινο χαρακτήρα και ουσιαστικά έναν απόλυτα λογικό άνθρωπο. Μπορεί να τον καθοδηγούν οι προσωπικοί του δαίμονες και το πάθος, μπορεί να είναι εξωφρενικά μεθοδικός και λίγο κυνικός ή απόμακρος, αλλά παρ' όλα αυτά είναι ένας "φυσιολογικός" άνθρωπος, κάτι με το οποίο δεν συμφωνούν οι περισσότεροι συγγραφείς. Δεν πρόκειται να σε ρωτήσω πως αισθάνεσαι για τον τρόπο που οι άλλοι έχουν χειριστεί τον Batman τα τελευταία χρόνια, καθώς πιστεύω πως η δουλειά σου στο DARK DETECTIVE μιλάει από μόνη της. Αυτό που θέλω να μου πεις είναι πως πιστεύεις ότι θα αντιμετωπιστεί ο δικός σου Batman από το κοινό και ειδικά από τους νεότερους αναγνώστες, οι οποίοι ουσιαστικά θα συναντήσουν έναν πολύ διαφορετικό χαρακτήρα από αυτόν που έχουν συνηθίσει;

ENGLEHART: Αρχικά, δεν είχα ιδέα πως θα αντιδράσουν, αλλά οι κριτικές και η αλληλογραφία μου δείχνουν πως τους αρέσει η δική μας εκδοχή πάρα πολύ. Παρά το γεγονός πως οι υπόλοιποι συγγραφείς -ακόμη και η ίδια η DC- έχουν προσπαθήσει να προωθήσουν την πιο "απάνθρωπη" version του χαρακτήρα, ο δικός μας Batman είναι αυτός που ξέρει ο περισσότερος κόσμος. Η πρώτη ταινία Batman του 1989, η οποία ήταν και η πιο επιτυχημένη, ήταν βασισμένη στο δικό μας run, οπότε αυτή η εκδοχή είναι πιο διαδεδομένη παγκοσμίως. Αλλά και οι διάφορες σειρές κινουμένων σχεδίων που ακολούθησαν ήταν στο ίδιο κλίμα. Μόλις κυκλοφόρησε το πρώτο τεύχος του DARK DETECTIVE, η πλειοψηφία των γραμμάτων και των reviews έλεγε πως (α) τους άρεσε πολύ αυτή η version, και (β) πως δεν τους άρεσε η "κανονική" εκδοχή της DC. Κατά συνέπεια, η DC αλλάζει τώρα την προσέγγιση της για τον χαρακτήρα, προσπαθώντας να τον κάνει να μοιάσει περισσότερο με τον δικό μας. Ο λόγος που δεν κάνουμε έναν μηνιαίο τίτλο είναι γιατί δεν θέλω η δουλειά μου να είναι απλά ο δέκατος έβδομος μηνιαίος τίτλος του Batman, αλλά όπως και να 'χει, η δική μας version παραμένει η απόλυτη.

COMICDOM: Νομίζω πως ο δικός σου χειρισμός για τον Joker ήταν ουσιώδης στην εξέλιξη του χαρακτήρα. Η πρώτη φορά που είδαμε τον Joker ως πραγματικό ψυχασθενή ήταν στο δικό σας run στο DETECTIVE COMICS. Εκεί πρωτοείδαμε τον πραγματικά "σατανικό" Joker. Αυτή η προσέγγιση ήταν εσκεμμένη από πλευράς σου, η απλά εξελίχθηκε έτσι από τις ανάγκες της ιστορίας;

ENGLEHART: Ήταν απόλυτα εσκεμμένο. Ο μεγάλος αντίπαλος του Batman είναι ο Joker και αφού ήθελα να κάνω τον "απόλυτο" Batman -με όλες τις γνώσεις που είχα για τον χαρακτήρα- έπρεπε να κάνω και τον "απόλυτο" Joker. Και στους δύο χαρακτήρες, η έμπνευση μου προήλθε από τις πολύ παλιές, τις πρώτες ουσιαστικά ιστορίες, ούτως ώστε να έχω μια αίσθηση της πρωτογενούς δημιουργίας - και για τον Joker, αυτό που είδα ήταν ένας πραγματικά "σατανικός" χαρακτήρας. Με την πάροδο του χρόνου, μεταλλάχθηκε σε έναν τυπικό κακό, τον Clown Prince of Crime, αλλά αυτό δεν ήταν για μένα το διαμετρικά αντίθετο του Batman (τουλάχιστον όχι για τον Batman που ήθελα εγώ). Ο δικός μου Batman, όπως είπατε, είναι πολύ λογικός, οπότε ο Joker μου είναι απόλυτα παράλογος. Λατρεύω να γράφω αυτούς τους εντελώς αυθόρμητους διαλόγους για τον Joker, όπου η μία φράση οδηγεί στην επόμενη χωρίς ιδιαίτερη συνοχή και οπωσδήποτε όχι με τη λογική που ο καθένας θα περίμενε. Προσωπικά βλέπω τον Joker ως κάποιον που δεν έχει φίλτρα στο μυαλό του - οτιδήποτε έρχεται στο μυαλό του μπορεί να ξαναβγεί σε ανύποπτη στιγμή.

COMICDOM: Είμαι βέβαιος πως σε έχουν ρωτήσει πολλές φορές, αλλά μια ακόμη δεν βλάπτει. Πως αισθάνεσαι για το γεγονός ότι μετά την ολοκλήρωση του πρώτου σου run, κανείς συγγραφέας δεν έχει χρησιμοποιήσει τη Silver St. Cloud μέχρι σήμερα; Πιστεύεις πως αυτό δείχνει σεβασμό απέναντι σε εσένα ή είναι μήπως φόβος ότι μπορεί να καταστρέψουν έναν χαρακτήρα που είναι τέλεια διαμορφωμένος;

ENGLEHART: Υπάρχει ορισμένες φορές, ένας κώδικας τιμής μεταξύ συγγραφέων, όπου αν κάποιος είναι πολύ στενά συνδεδεμένος με έναν χαρακτήρα, οι υπόλοιποι δεν τον αγγίζουν. Πέρα από αυτό, η Silver ήταν εξίσου ολοκληρωμένη με τον Batman και τον Joker, οπότε μπορεί να ήταν και λίγο επίφοβο να το δοκιμάσει κανείς. Κάτι αντίστοιχο υπάρχει και στη Marvel με τη Mantis, μόνο που εκεί υπήρξαν αρκετοί που προσπάθησαν να τη χρησιμοποιήσουν μετά από μένα και κάθε φορά την κατέστρεφαν - σε τέτοιο βαθμό που τελικά μου ζητήθηκε να την "διορθώσω" στο AVENGERS: CELESTIAL QUEST. Ευτυχώς, κάτι τέτοιο δεν συνέβη ποτέ στη Silver.

COMICDOM: Υπάρχει μια θαυμάσια σεκάνς στο δεύτερο τεύχος του DARK DETECTIVE, με τον Αρχηγό της Αστυνομίας της Gotham και ένα αστυφύλακα στη σκηνή ενός εγκλήματος, την οποία πιστεύω πως ο Marshall χειρίζεται με τον κατάλληλο βαθμό χειραγώγησης των αναγνωστών. Στο πρώτο panel δείχνει μόνο τα πόδια των δύο αντρών έτσι ώστε να βλέπουμε τη στολή του αστυφύλακα και την καπαρντίνα του Αρχηγού, χωρίς να έχουμε δει πουθενά τα πρόσωπα τους ή κάποια άλλα χαρακτηριστικά. Ο αστυφύλακας τον αποκαλεί "commissioner" ή "sir" και πρέπει να παραδεχτώ πως για μια στιγμή περίμενα να δω τον Jim Gordon να εμφανίζεται στο επόμενο panel. Θέλω να πω πως, με τον τρόπο που παρουσιάζεται η ιστορία και με το γενικότερο "κλασικό" ύφος που έχει, ο αναγνώστης μπορεί εύκολα να παρασυρθεί και να νομίζει πως διαβάζει μια ιστορία ρετρό. Στο επόμενο panel όμως, εμφανίζεται ο νέος Αρχηγός και μοιάζει σαν να λέτε στους αναγνώστες "όχι, αυτή η ιστορία είναι σύγχρονη - pay attention, fanboy!". Ήταν μια εσκεμμένη κίνηση από μέρους σας ή απλά διαβάζω περισσότερα πράγματα από αυτά που υπάρχουν μπροστά μου;

ENGLEHART: Ο ακριβής τρόπος της παρουσίασης ήταν δουλειά του Marshall, αλλά η γενικότερη "pay attention, fanboy" προσέγγιση ήταν δική μου. Η DC μας πλησίασε με τη λογική πως θα κάναμε μια ιστορία "nostalgia", αλλά αυτή δεν ήταν ποτέ η πρόθεση μας. Μπορεί να έμαθα τη δουλειά στα 70's, αλλά ποτέ δεν θεώρησα τον εαυτό μου "συγγραφέα των 70's" όπως και ο Marshall δεν είναι "σχεδιαστής των 70's". Ζούμε στον 21ο αιώνα, χρησιμοποιώντας όλα όσα μάθαμε στην πορεία και αυτό είναι κάτι που θέλω να το ξεκαθαρίσω από την αρχή. Φυσικά, πολλά από όσα κάνουμε χάνονται με τον χρόνο -και αυτός είναι ο λόγος που οι αναγνώστες χαίρονται όταν τα ξαναβλέπουν, ή τα πρωτοβλέπουν- αλλά οι καλές ιστορίες δε φοβούνται το χρόνο.

COMICDOM: Σε ποιά σημεία πιστεύεις πως ο τρόπος που χειρίζεσαι τον Batman και τους υπόλοιπούς χαρακτήρες στο DARK DETECTIVE είναι διαφορετικός από πριν και ποιά καινούργια στοιχεία θέλεις να προσθέσεις; Ουσιαστικά, ποιος είναι ο πραγματικός σου στόχος με αυτή τη σειρά, πέρα από το να δημιουργήσεις μια καλή ιστορία;

ENGLEHART: Ο πραγματικός μας στόχος είναι να μη χρειαστεί να περιμένουμε άλλα 30 χρόνια για να κάνουμε το επόμενο.

Σοβαρά τώρα, λατρεύουμε αυτό το strip και ο απώτερος στόχος μας είναι να συνεχίσουμε να ανακαλύπτουμε πράγματα σε αυτό και στους χαρακτήρες που δεν είχαμε βρει πριν. Μακάρι να μας ζητήσουν να κάνουμε άλλο ένα σύντομα - ξέρουμε ήδη πως οι villains θα είναι η Catwoman, ο Killer Moth και ο Deadshot. Αλλά αυτό είναι απόφαση της DC.

COMICDOM: Παρακολουθείς τα comics αυτήν την περίοδο; Υπάρχουν κάποιοι τίτλοι ή δημιουργοί που, κατά τη γνώμη σου, ξεχωρίζουν αυτήν την εποχή;

ENGLEHART: Όπως είπα και νωρίτερα, ουδέν σχόλιο. Δεν θέλω να σχολιάσω, είτε θετικά είτε αρνητικά, τις δουλειές των άλλων.

COMICDOM: Πως αισθάνεσαι όταν συνειδητοποιείς πως ένα μεγάλο μέρος της δουλειάς σου θεωρείται κλασικό από την πλειοψηφία των fans;

ENGLEHART: Πολύ καλά. Υπήρξα και εγώ ο ίδιος fan και αυτό που ήθελα ήταν να δώσω στους άλλους όσα πήρα από τους προγενέστερούς μου. Ήμουν αρκετά τυχερός και μου δόθηκε η ευκαιρία να το κάνω. Θυμάμαι πάντως πως κάποια περίοδο σκεφτόμουν "είμαι ο μοναδικός fan του AVENGERS που δεν έχει τη χαρά της έκπληξης κάθε μήνα!".

COMICDOM: Έρχεσαι σε επαφή με τους fans σου, είτε κατά πρόσωπο είτε μέσω του Internet;

ENGLEHART: Και τα δύο. Γνωρίζω πως δεν θα μπορούσα να είμαι συγγραφέας αν δεν υπήρχαν άνθρωποι που θέλουν να διαβάσουν αυτά που γράφω, οπότε είμαι ευγνώμων για τους αναγνώστες μου. Προσπαθώ να πηγαίνω σε όσα περισσότερα conventions μπορώ και το website μου έχει το προσωπικό μου e-mail στην πρώτη σελίδα.

COMICDOM: Πιστεύεις πως οι αναγνώστες της εποχής μας αναζητούν τα καλά comics με το ίδιο πάθος όπως στο παρελθόν;

ENGLEHART: Ασφαλώς. Αυτό δεν χάνεται ποτέ. Για του λόγου το αληθές, θα αναφέρω ξανά την ενθουσιώδη υποδοχή που είχε το DARK DETECTIVE, παρ' όλο που ούτε εγώ ούτε ο Marshall είμαστε hot για τους νέους αναγνώστες.

COMICDOM: Το site σου είναι σχεδιασμένο με τέτοιο τρόπο ώστε οι επισκέπτες να έχουν πλήρη πρόσβαση στο σύνολο της δουλειάς σου, που είναι πολύ μεγάλη ποσότητα υλικού. Για παράδειγμα, στο comics section έχεις ανεβάσει όλα τα εξώφυλλα από όλα τα comics που έχεις γράψει και τα συνοδεύεις με κάποιες πολύ καλές παρουσιάσεις. Ποια ήταν τα κίνητρα που σε οδήγησαν να αναλάβεις ένα τόσο χρονοβόρο έργο;

ENGLEHART: Εδώ και χρόνια, πολλοί άνθρωποι μου ζητούν μια πλήρη λίστα όλων όσων έχω κάνει και πάντα είχα ένα Word document το οποίο τους έστελνα. Με την εξάπλωση του Internet, ήταν πιο απλό να δημιουργήσω ένα site - και εφόσον θα έκανα κάτι τέτοιο, το ιδανικό θα ήταν να έχω μέσα όσο περισσότερο υλικό γίνεται. Το δημιούργησα μόνος μου καθώς ήξερα πώς να το κάνω και προσπάθησα να το κρατήσω όσο πιο απλό γίνεται για να μη χρειάζεται πολύς χρόνος για να φορτώσουν οι σελίδες. Είναι σχεδιασμένο με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί κάποιος να το εξερευνήσει, ανάλογα με το που θα τον οδηγήσουν τα ενδιαφέροντα του.

COMICDOM: Έχεις γράψει για πολλά Μέσα, όπως comics, animation, παιδικά βιβλία, κινηματογραφικά σενάρια, παιχνίδια και μυθιστορήματα. Ποιο πιστεύεις πως σε αντιπροσωπεύει περισσότερο;

ENGLEHART: Σε τελική ανάλυση, πιστεύω πως είμαι βασικά ένας συγγραφέας comics, αλλά οι ικανότητες που έχω αναπτύξει στα comics με έχουν βοηθήσει πολλοί και στα άλλα Μέσα. Μου αρέσει να γράφω ηρωικές περιπέτειες, είτε πρόκειται για τον Batman είτε για τους αδερφούς Wright ή το TRON.

COMICDOM: Ποια είναι τα επόμενα projects σου, μετά το τέλος του BATMAN: DARK DETECTIVE;

ENGLEHART: Θα κάνω μια ιστορία στο JLA: CLASSIFIED και μία στο JSA: CLASSIFIED για τη DC, κάποια πράγματα στη Marvel που δεν είναι ακόμη απολύτως βέβαια, τα trade paperbacks του COYOTE αλλά και κάποια άλλα πράγματα για την Image τα οποία ακόμη βρίσκονται στο στάδιο των διαπραγματεύσεων καθώς και κάποια ακόμη projects, συμπεριλαμβανομένων και ορισμένων εκτός comics. Φυσικά, ελπίζω πως θα υπάρξει και ένα ακόμη DARK DETECTIVE.

 




|home|about us|downloads|contact|oldies|events|

The artwork cannot be reproduced in any form without the written consent of the artist and/or publisher. Trade Names and trademarks mentioned and/or displayed on this Web Site are the property of their respective owners.
All Rights Reserved.

This page is best viewed at 1024x768 or higher with Mozilla Firefox 2.0.0.4
Certified on Mozilla Firefox 2.0.0.4+ or IE 6+

Get Firefox!
Powered by vi