Βρίσκεστε στο archive.comicdom.gr. Βλέπετε το παλιό site και αρχείο του www.comicdom.gr. 2000+ άρθρα, reviews και συνεντεύξεις βρίσκονται στην διάθεσή σας. Το νέο, πλέον blog, site του Comicdom μπορείτε να το βρείτε στο http://www.comicdom.gr
Βρίσκεστε στο archive.comicdom.gr. Βλέπετε το παλιό site και αρχείο του www.comicdom.gr. 2000+ άρθρα, reviews και συνεντεύξεις βρίσκονται στην διάθεσή σας. Το νέο, πλέον blog, site του Comicdom μπορείτε να το βρείτε στο http://www.comicdom.gr
  • column info
    new stuff

    Ξ“Β“Ξ“οŸƒ ÝíΓʽ site ðïá Ξ“οŸƒΞ“Β­Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“ΞŽΞ“Β­Ξ“οŸƒΞ“Ξ„Ξ“Κ½Ξ“Β© Ξ“Β³Ξ“οŸƒ Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β¨Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“Β©Ξ“Β­Ξ“Βž Ξ“ΚΌΞ“ΒœΞ“Β³Ξ“Β§ Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β­Ξ“Κ½Ξ“Β© Ξ“Β°Ξ“Β±Ξ“Κ½Ξ“Β£Ξ“Β¬Ξ“Κ½Ξ“Ξ„Ξ“Β©Ξ“οŸ„Ξ“Βœ Ξ“οŸ‚Ξ“Β½Ξ“Β³Ξ“οŸ„Ξ“β€•Ξ“Β«Ξ“β€• Γ­Γʽ Ξ“Β°Ξ“Κ½Ξ“Β±Ξ“Κ½Ξ“οŸ„Ξ“β€•Ξ“Β«Ξ“β€•Ξ“Ξ…Ξ“Β¨Ξ“οŸƒΞ“ΒŸ Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β² ôéò Ξ“οŸ‚Ξ“Β©Ξ“Κ½Ξ“Β±Ξ“οŸ„Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β² Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“οŸƒΞ“ΞŽΞ“Β³Ξ“οŸƒΞ“Β©Ξ“Β² Ξ“Β·Ξ“Ξ‰Ξ“Β±Ξ“ΒŸΞ“Β² Γ­Γʽ ôïá Ξ“οŸ…Ξ“οŸƒΞ“Ξ†Ξ“Β½Ξ“Β£Ξ“οŸƒΞ“Β© Ξ“οŸ„Ξ“ΒœΞ“Ξ„Ξ“Β©. Ï Ξ“οŸƒΞ“οŸ„Ξ“ΒœΞ“Β³Ξ“Ξ„Ξ“β€•Ξ“Ξ„Ξ“οŸƒ Ξ“Ξ…Ξ“Β°Ξ“οŸƒΞ“Β½Ξ“Β¨Ξ“Ξ…Ξ“Β­Ξ“β€•Ξ“Β² Ξ“Β±Ξ“β€•Ξ“ΒžΞ“Β² ôïá comicdom.gr, Ξ“Ξ†Ξ“Β±Ξ“β€•Ξ“Β­Ξ“Ξ„Ξ“ΒŸΞ“Β¦Ξ“οŸƒΞ“Β© Γ­Γʽ Γ³ΓʽΓ² Ξ“οŸƒΞ“Β­Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“ΞŽΞ“Β­Ξ“οŸƒΞ“Β© Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β¨Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“Β©Ξ“Β­Ξ“Βœ ãéΓʽ Ξ“ΞŒΞ“Β«Ξ“Κ½ Γ΄Γʽ updates, Ξ“ΞŽΞ“Β³Ξ“Ξ„Ξ“οŸƒ Γ­Γʽ ìçí Ξ“Β·Ξ“ΒœΞ“Β³Ξ“οŸƒΞ“Ξ„Ξ“οŸƒ ðïôÝ ôçí "Ξ“Β¬Ξ“Β°Ξ“ΒœΞ“Β«Ξ“Κ½".




 Reviews 24/10: LOGICOMIX από τον Αριστείδη Κώτση.


 Reviews 23/10: SOLOMON KANE #1 από τον Ανδρέα Μιχαηλίδη.


 Reviews 22/10: THE AMAZING REMARKABLE MONSIEUR LEOTARD από τον Θωμά Παπαδημητρόπουλο.


 Reviews 21/10: BACK TO BROOKLYN #1 από τον Γιώργο Χατζηκωστή.


 Reviews 17/10: NOTHING NICE TO SAY από τον Θωμά Παπαδημητρόπουλο.


 Reviews 16/10: SUBLIFE από τον Αριστείδη Κώτση.


 15/10: Νέο strip JANE'S WORLD της Paige Braddock.


 14/10: Νέο strip ΚΟΥΡΑΦΕΛΚΥΘΡΑ του Αντώνη Βαβαγιάνη.


 Reviews 13/10: AGE OF SENTRY #1 από τον Γιώργο Χατζηκωστή.


09-09-08
GOOGLE CHROME COMIC

του Αριστείδη Κώτση

Writers: Google Chrome Team

Artist: Scott McCloud

Google


Έχω την εντύπωση πως όταν, μετά από κάποια χρόνια, θα γράφονται βιβλία για την Ιστορία των comics, ή θα συγκροτούνται χρονολόγια με τις χρονιές-σταθμούς για το Μέσο, είναι πολύ πιθανό το 2008 να βρίσκεται μέσα σε αυτές. Και ο λόγος για αυτό, πιστεύω πως θα είναι ότι μια εταιρεία-κολοσσός (Google), επέλεξε ένα comic για την επίσημη περιγραφή/προώθηση του νέου προϊόντος της, του web browser Google Chrome.(Παρεμπιπτόντως, μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρο το comic εδώ.)

Από τη φύση τους, τα comics, ως Μεσο, είναι ιδανικά για να μεταφέρουν στον αναγνώστη μεγάλη ποσότητα πληροφορίας με τον πλέον γρήγορο και αποδοτικό τρόπο. Ο Scott McCloud, άλλωστε, στο UNDERSTANDING COMICS, έλεγε, μεταξύ άλλων, πως το να λέμε και να δείχνουμε ταυτόχρονα είναι ο τρόπος με τον οποίο, από τη φύση μας, προσπαθούμε να μεταδώσουμε πληροφορίες. Από τα εγχειρίδια χρήσης συσκευών μέχρι επιστημονικά συγγράμματα, οι εικόνες βρίσκονται εκεί για να αποσαφηνίσουν και να συμπληρώσουν το κείμενο, χωρίς να έχουν μικρότερη σημασία από αυτό. Το βήμα του να δούμε αυτό το πάντρεμα εικόνας και λόγου ως comics, ή να το αποδεχθούμε ως τέτοιο, είναι, στα μάτια μου, σχετικά μικρό (αν και υποψιάζομαι πως δε συμφωνεί η πλειονότητα των ανθρώπων μαζί μου).

Σε κάθε περίπτωση, οι άνθρωποι της Google είχαν την τόλμη, ή την έμπνευση, να προσλάβουν τον Scott McCloud για να σχεδιάσει ένα comic, με το οποίο θα προβάλλουν τις ιδέες της Google για το νέο browser, τον τρόπο που λειτουργεί και το ποιες καινοτομίες -ελπίζουν πως- θα φέρει.

Διαβάζοντας, αυτόν τον καιρό, την επανέκδοση του ZOT! (αυτού του σπουδαίου και ιδιαίτερα σημαντικού comic, που πρωτοδημοσιεύτηκε πριν από 20 περίπου χρόνια), συνειδητοποιώ πως ο McCloud είναι ένας δημιουργός με αδυναμίες. Η σημαντικότερη έχει να κάνει με τις σχεδιαστικές του ικανότητες. Ακόμη και στις καλύτερες στιγμές του, η ικανότητα του να απεικονίζει ρεαλιστικές εικόνες είναι περιορισμένη (εξαίρεση αποτελούν τα καλοφτιαγμένα, αλλά πάντα ιδιαίτερα "στατικά", τοπία του). Θα ήταν αστείο να συγκρίνει κανείς το artwork του με αυτά δημιουργών όπως ο Burne Hogarth (TARZAN) ή ο Hal Foster (PRINCE VALIANT) και γνώμη μου είναι πως πολύ δύσκολα θα μπορούσε ποτέ να κάνει καριέρα ως ζωγράφος ή illustrator.

Εκεί που βρίσκεται η ιδιαίτερη ικανότητα του McCloud, όμως, αλλά και το τεράστιο ταλέντο του, είναι στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεται τι συμβαίνει ανάμεσα στα panels και στο πως δυο ή περισσότερες εικόνες μπορούν να πουν μια ιστορία. Δεν είναι τυχαίο που ένας καλλιτέχνης του οποίου η μεγάλη δύναμη είναι αυτό ακριβώς που κάνει τα comics να ξεχωρίζουν από τις υπόλοιπες Τέχνες, έγραψε ένα τόσο σημαντικό βιβλίο όπως το UNDERSTANDING COMICS και κατάφερε να "αποκαλύψει" τόσους από τους εσωτερικούς μηχανισμούς του Μέσου.

Σε αυτές τους τις ικανότητες οφείλεται και η άνεση με την οποίο "μεταφέρει" την πληροφορία στον αναγνώστη και εξηγεί, με σχετική σαφήνεια, έννοιες "αφηρημένες" και αρκετά "δύσκολες" σε όσους δεν ασχολούνται με το αντικείμενο. Από την άλλη, τα μειονεκτήματα του ως δημιουργού δε μπορούν να δικαιολογήσουν την προχειρότητα που βγάζει σε κάποια panels. (Χαρακτηριστικό παράδειγμα, ο απαράδεκτος χάρτης της Ευρώπης που εξόργισε και τον δικό μας editor, Δημήτρη Σακαρίδη).

(Editor's Note: Σοβαρά, δεν βλέπει κανείς άλλος την ειρωνεία στο να αναφέρεται συγκεκριμένα στο κείμενο η Δανία, την οποία ο McCloud έχει... προσαρτήσει στη Γερμανία;)

Το ότι χαρακτηρίστηκε ως "ξεπούλημα" του McCloud το ότι εργάστηκε για μια μεγάλη εταιρεία, μου φαίνεται τουλάχιστον αστείο. Δε βλέπω κάτι το παράλογο στο να εργαστεί ένας freelancer για μια εταιρία σαν την Google, όπως και δεν το βλέπω αν εργαστεί στη Marvel ή την DC. Από την άλλη, ένας σπουδαίος δημιουργός, όπως ο Scott McCloud, θα έλεγε κανείς πως όφειλε στον εαυτό του να είχε κάνει μια κάπως πιο προσεγμένη δουλειά.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, το γεγονός ότι ένα comic και ένας τόσο σημαντικός δημιουργός επελέγησαν για να προωθήσουν ένα τόσο φιλόδοξο project, είναι από μόνο του τρομερά σημαντικό, και ενδεχομένως υποσκελίζει την την όποια καλλιτεχνική του αξία του ως comic.





Grade





Average Grade


reviews archive | email the author | author's profile
back to top




|home|about us|downloads|contact|oldies|events|

The artwork cannot be reproduced in any form without the written consent of the artist and/or publisher. Trade Names and trademarks mentioned and/or displayed on this Web Site are the property of their respective owners.
All Rights Reserved.

This page is best viewed at 1024x768 or higher with Mozilla Firefox 2.0.0.4
Certified on Mozilla Firefox 2.0.0.4+ or IE 6+

Get Firefox!
Powered by vi