Βρίσκεστε στο archive.comicdom.gr. Βλέπετε το παλιό site και αρχείο του www.comicdom.gr. 2000+ άρθρα, reviews και συνεντεύξεις βρίσκονται στην διάθεσή σας. Το νέο, πλέον blog, site του Comicdom μπορείτε να το βρείτε στο http://www.comicdom.gr
Βρίσκεστε στο archive.comicdom.gr. Βλέπετε το παλιό site και αρχείο του www.comicdom.gr. 2000+ άρθρα, reviews και συνεντεύξεις βρίσκονται στην διάθεσή σας. Το νέο, πλέον blog, site του Comicdom μπορείτε να το βρείτε στο http://www.comicdom.gr
  • column info
    new stuff

    Ξ“Β“Ξ“οŸƒ ÝíΓʽ site ðïá Ξ“οŸƒΞ“Β­Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“ΞŽΞ“Β­Ξ“οŸƒΞ“Ξ„Ξ“Κ½Ξ“Β© Ξ“Β³Ξ“οŸƒ Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β¨Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“Β©Ξ“Β­Ξ“Βž Ξ“ΚΌΞ“ΒœΞ“Β³Ξ“Β§ Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β­Ξ“Κ½Ξ“Β© Ξ“Β°Ξ“Β±Ξ“Κ½Ξ“Β£Ξ“Β¬Ξ“Κ½Ξ“Ξ„Ξ“Β©Ξ“οŸ„Ξ“Βœ Ξ“οŸ‚Ξ“Β½Ξ“Β³Ξ“οŸ„Ξ“β€•Ξ“Β«Ξ“β€• Γ­Γʽ Ξ“Β°Ξ“Κ½Ξ“Β±Ξ“Κ½Ξ“οŸ„Ξ“β€•Ξ“Β«Ξ“β€•Ξ“Ξ…Ξ“Β¨Ξ“οŸƒΞ“ΒŸ Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β² ôéò Ξ“οŸ‚Ξ“Β©Ξ“Κ½Ξ“Β±Ξ“οŸ„Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β² Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“οŸƒΞ“ΞŽΞ“Β³Ξ“οŸƒΞ“Β©Ξ“Β² Ξ“Β·Ξ“Ξ‰Ξ“Β±Ξ“ΒŸΞ“Β² Γ­Γʽ ôïá Ξ“οŸ…Ξ“οŸƒΞ“Ξ†Ξ“Β½Ξ“Β£Ξ“οŸƒΞ“Β© Ξ“οŸ„Ξ“ΒœΞ“Ξ„Ξ“Β©. Ï Ξ“οŸƒΞ“οŸ„Ξ“ΒœΞ“Β³Ξ“Ξ„Ξ“β€•Ξ“Ξ„Ξ“οŸƒ Ξ“Ξ…Ξ“Β°Ξ“οŸƒΞ“Β½Ξ“Β¨Ξ“Ξ…Ξ“Β­Ξ“β€•Ξ“Β² Ξ“Β±Ξ“β€•Ξ“ΒžΞ“Β² ôïá comicdom.gr, Ξ“Ξ†Ξ“Β±Ξ“β€•Ξ“Β­Ξ“Ξ„Ξ“ΒŸΞ“Β¦Ξ“οŸƒΞ“Β© Γ­Γʽ Γ³ΓʽΓ² Ξ“οŸƒΞ“Β­Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“ΞŽΞ“Β­Ξ“οŸƒΞ“Β© Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β¨Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“Β©Ξ“Β­Ξ“Βœ ãéΓʽ Ξ“ΞŒΞ“Β«Ξ“Κ½ Γ΄Γʽ updates, Ξ“ΞŽΞ“Β³Ξ“Ξ„Ξ“οŸƒ Γ­Γʽ ìçí Ξ“Β·Ξ“ΒœΞ“Β³Ξ“οŸƒΞ“Ξ„Ξ“οŸƒ ðïôÝ ôçí "Ξ“Β¬Ξ“Β°Ξ“ΒœΞ“Β«Ξ“Κ½".




 Reviews 24/10: LOGICOMIX από τον Αριστείδη Κώτση.


 Reviews 23/10: SOLOMON KANE #1 από τον Ανδρέα Μιχαηλίδη.


 Reviews 22/10: THE AMAZING REMARKABLE MONSIEUR LEOTARD από τον Θωμά Παπαδημητρόπουλο.


 Reviews 21/10: BACK TO BROOKLYN #1 από τον Γιώργο Χατζηκωστή.


 Reviews 17/10: NOTHING NICE TO SAY από τον Θωμά Παπαδημητρόπουλο.


 Reviews 16/10: SUBLIFE από τον Αριστείδη Κώτση.


 15/10: Νέο strip JANE'S WORLD της Paige Braddock.


 14/10: Νέο strip ΚΟΥΡΑΦΕΛΚΥΘΡΑ του Αντώνη Βαβαγιάνη.


 Reviews 13/10: AGE OF SENTRY #1 από τον Γιώργο Χατζηκωστή.


13-06-06
THE PLOT: THE SECRET STORY OF THE PROTOCOLS OF THE ELDERS OF ZION

του Δημήτρη Σακαρίδη

Writer/artist: Will Eisner

W.W. Norton & Company

Το THE PLOT είναι το τελευταίο graphic novel που έγραψε και σχεδίασε ο μεγάλος Will Eisner και ολοκληρώθηκε λίγο πριν ο σπουδαιότερος Αμερικανός δημιουργός στην ιστορία των comics, μας αφήσει για πάντα. Κατά μία έννοια, αποτελεί το ιδανικό κλείσιμο σε μια τόσο πλούσια καριέρα.

Στα τέλη της δεκαετίας του '70, ο Eisner επέλεξε να αφήσει πίσω του το στυλιζαρισμένο adventure strip του SPIRIT, με το οποίο είχε γίνει ευρύτερα γνωστός (και είχε καταξιωθεί στη συνείδηση του κοινού ως πραγματικά "μεγάλος", παρ' όλο που είχαν περάσει περισσότερα από 20 χρόνια από την έκδοση του τελευταίου SPIRIT section) και αφοσιώθηκε στη δημιουργία απλών, καθημερινών ιστοριών, που μελετούσαν περισσότερο το "human condition" και παράλληλα αποτέλεσαν -σε μεγάλο βαθμό- μια σημαντική ιστορική μελέτη για την πορεία της Αμερικής, από τις αρχές του προηγούμενου αιώνα μέχρι τις μέρες μας.

Είναι απολύτως φυσικό, λοιπόν, μετά από σχεδόν τρεις δεκαετίες καταγραφής "ρεαλιστικών" ιστοριών, η τελευταία δουλειά του Eisner να ξεπερνά τα όρια του ρεαλισμού και να καταπιάνεται με τον τομέα της "legitimate" Ιστορίας. Μετά από τριάντα χρόνια (παρά κάτι), στα οποία έγραφε fiction (ιδιαίτερα ρεαλιστικό και ανθρώπινο, but fiction, nonetheless), ο Eisner κλείνει με θεαματικό τρόπο την καριέρα του, αποδεικνύοντας πως μπορεί να γράψει και non-fiction, με την ίδια ακριβώς επιτυχία. Παράλληλα, κάνει τους πάντες να σκέφτονται πόσο σημαντικό έργο θα μπορούσε να είχε αφήσει πίσω του, αν είχε αποφασίσει να ασχοληθεί με το συγκεκριμένο τομέα νωρίτερα. (Όχι πως δεν άφησε σημαντικό έργο, ούτως ή άλλως, but still...)

Το THE PLOT είναι -όπως μαρτυρά και ο πλήρης τίτλος του- η ιστορία των "Πρωτόκολλων των Σοφών της Σιών". Η πραγματική ιστορία του -πιθανότατα- μεγαλύτερου ψέματος στην Ιστορία της ανθρωπότητας. Ενός ψέματος που στιγμάτισε έναν ολόκληρο λαό και που αποτελεί, ακόμη και στις μέρες μας, την ιδανική δικαιολογία για όσους ψάχνουν να βρουν αποδιοπομπαίους τράγους και να φορτώσουν ευθύνες για όλα τα δεινά που μαστίζουν τον κόσμο, σε ένα λαό που έχει ταλαιπωρηθεί όσο λίγοι.

Είναι πλέον αποδεδειγμένο, πέραν πάσης αμφιβολίας (τουλάχιστον για όσους δεν φορούν παρωπίδες), πως τα περιβόητα "πρωτόκολλα" είναι ένα τεράστιο "παραμύθι", ένας μύθος που δημιούργησε η Τσαρική προπαγάνδα, στη Ρωσία των αρχών του προηγούμενου αιώνα, με σκοπό να επιρρίψει -σε έναν βολικό εχθρό- τις ευθύνες για την αναταραχή στα λαϊκά στρώματα και να καταπνίξει την επερχόμενη -και αναπόφευκτη, όπως αποδείχθηκε- επανάσταση. Ένα παραμύθι που βασίστηκε σε ένα αλληγορικό βιβλίο, που είχε γράψει, πενήντα χρόνια νωρίτερα, ο Γάλλος δημοσιογράφος, Maurice Joly και στο οποίο παρουσιάζονταν οι -υποθετικές- συνομιλίες ανάμεσα στον Μακιαβέλι και τον Μοντεσκιέ, με σκοπό να σατιριστεί η αδιάλλακτη πολιτική στάση του αυτοκράτορα Ναπολέοντα του Τρίτου. Στην πραγματικότητα, μάλιστα, τα πρωτόκολλα είναι κάτι παραπάνω από "εμπνευσμένα" από το βιβλίο του Joly, καθώς υπάρχουν μεγάλα κομμάτια που έχουν αντιγραφεί λέξη προς λέξη, με τα "λόγια" του Μακιαβέλι να έχουν χρησιμοποιηθεί ως οι "Νόμοι" που θεσπίστηκαν στην περιβόητη συνάντηση των Εβραίων ηγετών (μια συνάντηση που πράγματι έλαβε χώρα εκείνη την περίοδο, αλλά με κανέναν τρόπο δεν αποδεικνύεται πως λειτούργησε ως σχέδιο για την "κατάκτηση του κόσμου").

Ο Eisner παρουσιάζει τα -αδιάσειστα- ιστορικά στοιχεία που αποδεικνύουν περίτρανα την πλαστότητα των - μετέπειτα καταστροφικών για τον Εβραϊκό λαό- "Πρωτοκόλλων" και προς τιμήν του, το κάνει χωρίς να καταφεύγει σε ακραίους μελοδραματισμούς ή συναισθηματικές "κορώνες". Τα στοιχεία παρατίθενται "ξερά" στους αναγνώστες και είναι τόσο ισχυρά, που ο συγκεκριμένος τρόπος είναι μάλλον ιδανικός. Για ποιο λόγο, άλλωστε, να φωνάξεις για κάτι που μιλάει από μόνο του;

Τεχνικά, το THE PLOT δεν είναι τίποτε λιγότερα απ' ότι μας έχει συνηθίσει ("κακομάθει" είναι ίσως ο σωστότερος όρος) ο Eisner. Με άψογο storytelling, που συνδυάζει μεγάλα κομμάτια από text (word for word από τα original κείμενα), με κλασική comic αφήγηση (με τα "trademarked", borderless panels του Eisner) και πολυσέλιδα talking heads sequences (με θαυμάσια χρήση του expository dialogue, ενός από τα πιο παρεξηγημένα storytelling devices στην ιστορία του μέσου) να ακολουθούνται από caption narration, ενώ παράλληλα, καθ' όλη τη διάρκεια της ιστορίας, παρεμβάλλονται ρετουσαρισμένες φωτογραφίες, εξώφυλλα από διάφορες εκδόσεις των "Πρωτοκόλλων" και αποκόμματα ή πρωτοσέλιδα εφημερίδων, σχετικών με το θέμα. Είναι ένας αφηγηματικός οργασμός, που συγκρίνεται άνετα με τις καλύτερες δουλειές του δημιουργού, παρά το -αναγκαστικά- ντοκιμαντεριστικό θέμα της ιστορίας.

Το σημαντικότερο στοιχείο του THE PLOT, όμως, είναι το ερώτημα που βασανίζει τον Eisner, καθ' όλη τη διάρκεια του graphic novel και γίνεται πιο έντονο όσο προχωράει η ιστορία (ειδικά στο τελευταίο κεφάλαιο, όπου ο δημιουργός εξιστορεί και τη δική του πολυετή προσπάθεια να γράψει το THE PLOT): Γιατί, εφόσον οι αποδείξεις είναι αδιάψευστες, υπάρχουν ακόμη άνθρωποι που εξακολουθούν να πιστεύουν στους "Σοφούς της Σιών" και στα περιβόητα "Πρωτόκολλα"; Γιατί ένα μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού παγκοσμίως επιλέγει να πιστεύει σε ένα μεγαλοπρεπέστατο ψέμα; Γιατί συντηρείται ακόμη αυτή η προπαγάνδα μίσους και αδιαλλαξίας απέναντι σε έναν ολόκληρο λαό.

Ίσως επειδή, τελικά, οι άνθρωποι χρειάζονται πάντα να πιστεύουν σε "μπαμπούλες". Ίσως γιατί χρειάζεται πάντα να υπάρχει ο εύκολος και ορατός εχθρός, στον οποίο μπορείς κάθε φορά να στρέφεις το δάχτυλο. Πολλές οι πιθανές απαντήσεις και δυστυχώς, καμιά από αυτές δεν είναι ιδιαίτερα κολακευτική για τον άνθρωπο ως νοήμον ων.

Καθίστε για 30 δευτερόλεπτα -πραγματικά, δεν χρειάζεται περισσότερο- και αναλογιστείτε πόσο τρομακτικά γελοία είναι όλα αυτά τα "για όλα φταίνε οι Εβραίοι", "για όλα φταίνε οι Αμερικάνοι", "για όλα φταίνε οι κομμουνιστές" κ.λπ.. Όχι επειδή οι συγκεκριμένοι "στόχοι" είναι απαραίτητα "αθώοι" (ότι κι αν σημαίνει αυτό...), αλλά γιατί τέτοιου τύποι γενικεύσεις και απλοποιήσεις μαρτυρούν την αδυναμία της ανθρώπινης φυλής να αντιληφθεί να κατανοήσει και να αποδεχθεί την πραγματικότητα.

Ένα μεγάλο μπράβο στον Will Eisner.





Grade





Average Grade


reviews archive | email the author | author's profile
back to top




|home|about us|downloads|contact|oldies|events|

The artwork cannot be reproduced in any form without the written consent of the artist and/or publisher. Trade Names and trademarks mentioned and/or displayed on this Web Site are the property of their respective owners.
All Rights Reserved.

This page is best viewed at 1024x768 or higher with Mozilla Firefox 2.0.0.4
Certified on Mozilla Firefox 2.0.0.4+ or IE 6+

Get Firefox!
Powered by vi