Βρίσκεστε στο archive.comicdom.gr. Βλέπετε το παλιό site και αρχείο του www.comicdom.gr. 2000+ άρθρα, reviews και συνεντεύξεις βρίσκονται στην διάθεσή σας. Το νέο, πλέον blog, site του Comicdom μπορείτε να το βρείτε στο http://www.comicdom.gr
Βρίσκεστε στο archive.comicdom.gr. Βλέπετε το παλιό site και αρχείο του www.comicdom.gr. 2000+ άρθρα, reviews και συνεντεύξεις βρίσκονται στην διάθεσή σας. Το νέο, πλέον blog, site του Comicdom μπορείτε να το βρείτε στο http://www.comicdom.gr
  • column info
    new stuff

    Ξ“Β“Ξ“οŸƒ ÝíΓʽ site ðïá Ξ“οŸƒΞ“Β­Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“ΞŽΞ“Β­Ξ“οŸƒΞ“Ξ„Ξ“Κ½Ξ“Β© Ξ“Β³Ξ“οŸƒ Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β¨Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“Β©Ξ“Β­Ξ“Βž Ξ“ΚΌΞ“ΒœΞ“Β³Ξ“Β§ Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β­Ξ“Κ½Ξ“Β© Ξ“Β°Ξ“Β±Ξ“Κ½Ξ“Β£Ξ“Β¬Ξ“Κ½Ξ“Ξ„Ξ“Β©Ξ“οŸ„Ξ“Βœ Ξ“οŸ‚Ξ“Β½Ξ“Β³Ξ“οŸ„Ξ“β€•Ξ“Β«Ξ“β€• Γ­Γʽ Ξ“Β°Ξ“Κ½Ξ“Β±Ξ“Κ½Ξ“οŸ„Ξ“β€•Ξ“Β«Ξ“β€•Ξ“Ξ…Ξ“Β¨Ξ“οŸƒΞ“ΒŸ Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β² ôéò Ξ“οŸ‚Ξ“Β©Ξ“Κ½Ξ“Β±Ξ“οŸ„Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β² Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“οŸƒΞ“ΞŽΞ“Β³Ξ“οŸƒΞ“Β©Ξ“Β² Ξ“Β·Ξ“Ξ‰Ξ“Β±Ξ“ΒŸΞ“Β² Γ­Γʽ ôïá Ξ“οŸ…Ξ“οŸƒΞ“Ξ†Ξ“Β½Ξ“Β£Ξ“οŸƒΞ“Β© Ξ“οŸ„Ξ“ΒœΞ“Ξ„Ξ“Β©. Ï Ξ“οŸƒΞ“οŸ„Ξ“ΒœΞ“Β³Ξ“Ξ„Ξ“β€•Ξ“Ξ„Ξ“οŸƒ Ξ“Ξ…Ξ“Β°Ξ“οŸƒΞ“Β½Ξ“Β¨Ξ“Ξ…Ξ“Β­Ξ“β€•Ξ“Β² Ξ“Β±Ξ“β€•Ξ“ΒžΞ“Β² ôïá comicdom.gr, Ξ“Ξ†Ξ“Β±Ξ“β€•Ξ“Β­Ξ“Ξ„Ξ“ΒŸΞ“Β¦Ξ“οŸƒΞ“Β© Γ­Γʽ Γ³ΓʽΓ² Ξ“οŸƒΞ“Β­Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“ΞŽΞ“Β­Ξ“οŸƒΞ“Β© Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β¨Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“Β©Ξ“Β­Ξ“Βœ ãéΓʽ Ξ“ΞŒΞ“Β«Ξ“Κ½ Γ΄Γʽ updates, Ξ“ΞŽΞ“Β³Ξ“Ξ„Ξ“οŸƒ Γ­Γʽ ìçí Ξ“Β·Ξ“ΒœΞ“Β³Ξ“οŸƒΞ“Ξ„Ξ“οŸƒ ðïôÝ ôçí "Ξ“Β¬Ξ“Β°Ξ“ΒœΞ“Β«Ξ“Κ½".




 Reviews 24/10: LOGICOMIX από τον Αριστείδη Κώτση.


 Reviews 23/10: SOLOMON KANE #1 από τον Ανδρέα Μιχαηλίδη.


 Reviews 22/10: THE AMAZING REMARKABLE MONSIEUR LEOTARD από τον Θωμά Παπαδημητρόπουλο.


 Reviews 21/10: BACK TO BROOKLYN #1 από τον Γιώργο Χατζηκωστή.


 Reviews 17/10: NOTHING NICE TO SAY από τον Θωμά Παπαδημητρόπουλο.


 Reviews 16/10: SUBLIFE από τον Αριστείδη Κώτση.


 15/10: Νέο strip JANE'S WORLD της Paige Braddock.


 14/10: Νέο strip ΚΟΥΡΑΦΕΛΚΥΘΡΑ του Αντώνη Βαβαγιάνη.


 Reviews 13/10: AGE OF SENTRY #1 από τον Γιώργο Χατζηκωστή.


12-12-06
AN ANTHOLOGY OF GRAPHIC FICTION, CARTOONS, & TRUE STORIES

του Δημήτρη Σακαρίδη

Creators: Various

Editor: Ivan Brunetti

Yale University Press

Μια στο τόσο, ένας καλλιτέχνης καταφέρνει να κάνει τόσο έντονη την παρουσία του μέσα σε μια χρονιά, που σε "αναγκάζει" να πεις πως αυτή η χρονιά ήταν δική του.

Ε, λοιπόν, το 2006 είναι, κατά την προσωπική μου άποψη, η χρονιά του Ivan Brunetti.

Η ανεπίσημη καταγραφή των καλύτερων comics της χρονιάς άρχισε, ουσιαστικά, με τη θριαμβευτική επιστροφή του SCHIZO, με το οποίο ο Brunetti έθεσε πάρα πολύ ψηλά τον πήχη και, αναπόφευκτα, ανάγκασε τους αναγνώστες να συγκρίνουν όλες τις επακόλουθες high profile δουλειές, με το oversized masterpiece του.

Με απόλυτα συμμετρικό τρόπο, η χρονιά κλείνει με αυτή την εξαιρετική ανθολογία που επιμελήθηκε ο ίδιος, και η οποία απαρτίζεται από δουλειές των σημαντικότερων cartoonists της τελευταίας 25ετίας. Μια ανθολογία που στέκεται άνετα δίπλα στο -φετιχιστικά υπέροχο και μέχρι πρόσφατα, φαινομενικά αξεπέραστο- McSWEENEY'S QUARTERLY CONCERN #13, του 2005, το οποίο έφερε την editorial σφραγίδα του Chris Ware. Ίσως, μάλιστα, ο Brunetti να "κερδίζει" στα σημεία - αν και οι όποιες συγκρίσεις, σε αυτό το επίπεδο, είναι τρομερά δύσκολες και ενδεχομένως, περιττές και ανούσιες.

Είναι φανερό πως ο Brunetti είχε ως μπούσουλα την ανθολογία του Ware. Η λογική είναι περίπου ίδια: επιλεγμένες δουλειές των "cream of the crop" δημιουργών της εποχής μας (με πάρα πολλούς κοινούς συμμετέχοντες), μαζί με ορισμένα classic reprints από αριστουργηματικά comic strips του -συνήθως πολύ μακρινού- παρελθόντος, συγκεντρωμένες σε ένα καλαίσθητο "πακέτο". Στα μάτια του "μέσου αναγνώστη", ή ακόμη περισσότερο, σε αυτά των ανθρώπων που δεν ασχολούνται με το χώρο των comics (που -υποτίθεται πως πρέπει να- αποτελούν και στόχο για projects σαν αυτά), οι δύο ανθολογίες φαντάζουν σχεδόν ίδιες.

Τα πράγματα, όμως, δεν είναι ακριβώς έτσι. Τα δύο projects έχουν κάποιες πολύ σημαντικές διαφορές.

Η πρώτη και πιο εμφανής διαφορά είναι στο packaging. Μπορεί και οι δύο ανθολογίες να είναι ιδιαίτερα ευχάριστες στο μάτι και να επιδεικνύουν εξαιρετικά υψηλά production values, αλλά εκεί που το McSWEENEY'S #13 είναι ένας ύμνος στην τέχνη του design, το AAOGFC&TS είναι "απλά" ένα καλοφτιαγμένο hardcover με ωραίο dust-jacket. Η δεύτερη διαφορά έχει να κάνει με την... περιεκτικότητα, ή ίσως θα ήταν καλύτερα να πούμε, πληρότητα των δύο ανθολογιών. Με τετρακόσιες σελίδες ύλης, έναντι μόλις διακοσίων πενήντα του McSWEENEY'S (και με πολύ λιγότερα text pieces, κάτι που, μάλλον, είναι από μόνο του μια σημαντική διαφορά), το AAOGFC&TS περιέχει δουλειές από περισσότερους δημιουργούς, κάτι που το κάνει σαφώς πιο πολύτιμο ως "αντιπροσωπευτικό δείγμα" της 9ης Τέχνης του σήμερα (όχι όμως και του χθες, καθώς το McSWEENEY'S έχει περισσότερα old strip reprints).

Ακόμη μια διαφορά εντοπίζεται στην επιλογή των ιστοριών που έχουν κάνει οι δύο editors. Ενώ ο Ware επέλεξε, κυρίως, αυτόνομα short stories, ο Brunetti χρησιμοποιεί, σε πολύ μεγάλο ποσοστό, αποσπάσματα από μεγαλύτερες σε έκταση δουλειές, που μπορεί να μην προσφέρουν μια ολοκληρωμένη αναγνωστική εμπειρία, αλλά λειτουργούν θαυμάσια σαν "trailers", για όσους δεν έχουν διαβάσει το πρωτότυπο. (Τουλάχιστον, έτσι φαντάζομαι. Η αλήθεια είναι πως έχω διαβάσει όλα τα graphic novels από τα οποία έχει δημοσιεύσει κομμάτια ο Brunetti.)

Αυτή η τελευταία διαφορά είναι που κάνει τις δύο ανθολογίες, κυριολεκτικά, αχώριστες. Είναι απαραίτητες, η μία για την άλλη, ακριβώς επειδή η μία (McSWEENEY'S) σου δείχνει το potential των comics και η άλλη (AAOGFC&TS) λειτουργεί ιδανικά ως "κατάλογος δειγμάτων" για όποιων θέλει να ασχοληθεί περισσότερο.

Και τι κατάλογος!!! (Σχεδόν) Όλοι οι σημαντικοί δημιουργοί των "art comics" είναι παρόντες.

Ο πατέρας του Underground, Robert Crumb, με τις περισσότερες σελίδες από όλους τους συμμετέχοντες (δικαιωματικά, ενδεχομένως, βάσει της συνολικής προσφοράς του αλλά και του συνολικού όγκου δουλειάς) και ο Art Spiegelman με ένα απόσπασμα από το MAUS, αλλά και μια συνεισφορά στο tribute στον Charles Schulz. Οι Seth, Chester Brown και Joe Matt, με τις καλύτερες δουλειές τους (IT'S A GOOD LIFE IF YOU DON'T WEAKEN, I NEVER LIKED YOU και THE POOR BASTARD, αντίστοιχα - ο Seth είναι επίσης υπεύθυνος και για το πανέξυπνο wraparound εξώφυλλο) και ο Dan Clowes, παραδόξως όχι με κάποιο απόσπασμα από το GHOST WORLD ή το DAVID BORING, αλλά με το εξαιρετικό -και αρκούντως Clowesικό- "Gynecology".

Ο Chris Ware, με πολλαπλή εκπροσώπηση (με highlight το απίστευτο "I Guess", με τα παράλληλα narratives) και ο Kaz με ένα γενναίο δείγμα από το UNDERWORLD. Ο Peter Bagge, με μια απροσδόκητη επιλογή ("Junior" strips - από την εποχή του NEAT STUFF) και ο Jim Woodring με μια υπέροχα προβλέψιμη επιλογή ("Frank's Fish). Ο Kim Deitch με το οργιώδες "Young Ledicker", ο Richard Sala με μερικά θαυμάσια (German Expressionism-inspired) shorts και ο Jason Lutes με το απόλυτο trailer για το (ενδεχομένως, "best comic currently in progress") BERLIN.

Ο Charles Burns με ένα απόσπασμα από το CURSE OF THE MOLEMEN (θα ήθελα να πιστεύω πως ήταν συνειδητή επιλογή και όχι απλά η σκέψη πως "BLACK HOLE είχαν στο McSWEENEY'S") και οι Los Bros Hernandez με δύο εκπληκτικά shorts, που όμως, ουσιαστικά, αποτελούν κομμάτια μεγαλύτερων έργων. Ο Bill Griffith με -αλλά και χωρίς- Zippy και ο David Mazucchelli, όντας πλέον πολύ μακριά από τον άνθρωπο που σχεδίασε το BORN AGAIN του Frank Miller.

Ο Adrian Tomine με ένα ιδιαιτέρως αντιπροσωπευτικό δείγμα της (better suited for the post-teen crowd) δουλειάς του, ο James Sturm με ένα excerpt από το αριστουργηματικό THE GOLEM'S MIGHTY και ο Joe Sacco με μερικές σελίδες από το άνισο THE FIXER. Ο Justin Green να τα βάζει με την Καθολική Εκκλησία (BINKY BROWN MEETS THE HOLY VIRGIN MARY), ο Gary Panter να μας συστήνει το απόλυτο punk rock comic (JIMBO IN PURGATORY), o Tony Millionaire να μας πείθει πως γεννήθηκε σε λάθος αιώνα (MAAKIES) και ο Harvey Pekar, να είναι απλά... ο Harv που όλοι αγαπάμε.

Οι μεγάλες κυρίες της 9ης Τέχνης, Phoebe Gloeckner, Julie Doucet, Lynda Barry, Carol Tyler και Debbie Dreschler, με τις εκπληκτικές δουλειές τους, να πείθουν τους πάντες πως τα comics δεν είναι -σε καμία περίπτωση- ανδρική υπόθεση. (Συγνώμη, αλλά την Aline Kominsky-Crumb δεν την κατατάσσω στις μεγάλες κυρίες. Αλήθεια, Mr. Brunetti, που είναι η Roberta Gregory και -κυρίως- η Mary Fleener;)

Η νέα γενιά είναι επίσης εδώ, με σημαντικότερους εκπροσώπους τους Ron Rege Jr. (κάθε φορά που βλέπω δουλειά του, μου αρέσει και περισσότερο), Sammy Harkham, Jeffrey Brown (αρχίζω και τον συνηθίζω, χωρίς πάντως να τον θαυμάζω όσο ο φίλος μου 'Αρης Κώτσης), Kevin Huizenga, Gabrielle Bell και David Heatley. Λείπουν ο R. Kikuo Johnson και ο Jordan Crane, αλλά αυτή τη φορά, θα συγχωρήσουμε τον editor για την παράλειψη.

Εκτός από τους πολύ γνωστούς, όμως, υπάρχουν και κάποιοι άλλοι δημιουργοί που εμφανίζονται στη συγκεκριμένη ανθολογία, τους οποίους ενδέχεται να μην τους γνωρίζουν ακόμη και πολλοί που ασχολούνται με τα "art comics". Πάντως, αν δεν έχετε διαβάσει ποτέ δουλειές των Mark Newgarden, Ben Katchor, David Collier, Archer Prewitt και Mark Beyer, σας συμβουλεύω να το κάνετε. Επίσης, αν δεν έχετε διαβάσει το "Here" του Richard McGuire (πρωτοδημοσιευμένο στο RAW του Art Spiegelman), σας συμβουλεύω να αυτοκτονήσετε!

Όπως καταλαβαίνετε, το AN ANTHOLOGY OF GRAPHIC FICTION, CARTOONS, & TRUE STORIES είναι ένα πραγματικό "who's who" των αμερικανικών alternative comics. OK, μπορεί να μην είναι "όλοι εδώ", αλλά έχω την εντύπωση πως this is as close as it gets. Προτρέπω τους πάντες να το αγοράσουν με την πρώτη ευκαιρία (Χριστούγεννα έρχονται - κάντε ένα καλό δώρο στον εαυτό σας). Προσωπικά, μπορεί να έχω διαβάσει το 95% των comics που δημοσιεύονται σε αυτό, αλλά δεν θα το άλλαζα για τίποτα. Best of the week? More like "best of the year"!





Grade





Average Grade


reviews archive | email the author | author's profile
back to top




|home|about us|downloads|contact|oldies|events|

The artwork cannot be reproduced in any form without the written consent of the artist and/or publisher. Trade Names and trademarks mentioned and/or displayed on this Web Site are the property of their respective owners.
All Rights Reserved.

This page is best viewed at 1024x768 or higher with Mozilla Firefox 2.0.0.4
Certified on Mozilla Firefox 2.0.0.4+ or IE 6+

Get Firefox!
Powered by vi