Βρίσκεστε στο archive.comicdom.gr. Βλέπετε το παλιό site και αρχείο του www.comicdom.gr. 2000+ άρθρα, reviews και συνεντεύξεις βρίσκονται στην διάθεσή σας. Το νέο, πλέον blog, site του Comicdom μπορείτε να το βρείτε στο http://www.comicdom.gr
Βρίσκεστε στο archive.comicdom.gr. Βλέπετε το παλιό site και αρχείο του www.comicdom.gr. 2000+ άρθρα, reviews και συνεντεύξεις βρίσκονται στην διάθεσή σας. Το νέο, πλέον blog, site του Comicdom μπορείτε να το βρείτε στο http://www.comicdom.gr
  • column info
    new stuff

    Ξ“Β“Ξ“οŸƒ ÝíΓʽ site ðïá Ξ“οŸƒΞ“Β­Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“ΞŽΞ“Β­Ξ“οŸƒΞ“Ξ„Ξ“Κ½Ξ“Β© Ξ“Β³Ξ“οŸƒ Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β¨Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“Β©Ξ“Β­Ξ“Βž Ξ“ΚΌΞ“ΒœΞ“Β³Ξ“Β§ Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β­Ξ“Κ½Ξ“Β© Ξ“Β°Ξ“Β±Ξ“Κ½Ξ“Β£Ξ“Β¬Ξ“Κ½Ξ“Ξ„Ξ“Β©Ξ“οŸ„Ξ“Βœ Ξ“οŸ‚Ξ“Β½Ξ“Β³Ξ“οŸ„Ξ“β€•Ξ“Β«Ξ“β€• Γ­Γʽ Ξ“Β°Ξ“Κ½Ξ“Β±Ξ“Κ½Ξ“οŸ„Ξ“β€•Ξ“Β«Ξ“β€•Ξ“Ξ…Ξ“Β¨Ξ“οŸƒΞ“ΒŸ Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β² ôéò Ξ“οŸ‚Ξ“Β©Ξ“Κ½Ξ“Β±Ξ“οŸ„Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β² Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“οŸƒΞ“ΞŽΞ“Β³Ξ“οŸƒΞ“Β©Ξ“Β² Ξ“Β·Ξ“Ξ‰Ξ“Β±Ξ“ΒŸΞ“Β² Γ­Γʽ ôïá Ξ“οŸ…Ξ“οŸƒΞ“Ξ†Ξ“Β½Ξ“Β£Ξ“οŸƒΞ“Β© Ξ“οŸ„Ξ“ΒœΞ“Ξ„Ξ“Β©. Ï Ξ“οŸƒΞ“οŸ„Ξ“ΒœΞ“Β³Ξ“Ξ„Ξ“β€•Ξ“Ξ„Ξ“οŸƒ Ξ“Ξ…Ξ“Β°Ξ“οŸƒΞ“Β½Ξ“Β¨Ξ“Ξ…Ξ“Β­Ξ“β€•Ξ“Β² Ξ“Β±Ξ“β€•Ξ“ΒžΞ“Β² ôïá comicdom.gr, Ξ“Ξ†Ξ“Β±Ξ“β€•Ξ“Β­Ξ“Ξ„Ξ“ΒŸΞ“Β¦Ξ“οŸƒΞ“Β© Γ­Γʽ Γ³ΓʽΓ² Ξ“οŸƒΞ“Β­Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“ΞŽΞ“Β­Ξ“οŸƒΞ“Β© Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β¨Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“Β©Ξ“Β­Ξ“Βœ ãéΓʽ Ξ“ΞŒΞ“Β«Ξ“Κ½ Γ΄Γʽ updates, Ξ“ΞŽΞ“Β³Ξ“Ξ„Ξ“οŸƒ Γ­Γʽ ìçí Ξ“Β·Ξ“ΒœΞ“Β³Ξ“οŸƒΞ“Ξ„Ξ“οŸƒ ðïôÝ ôçí "Ξ“Β¬Ξ“Β°Ξ“ΒœΞ“Β«Ξ“Κ½".




 Reviews 24/10: LOGICOMIX από τον Αριστείδη Κώτση.


 Reviews 23/10: SOLOMON KANE #1 από τον Ανδρέα Μιχαηλίδη.


 Reviews 22/10: THE AMAZING REMARKABLE MONSIEUR LEOTARD από τον Θωμά Παπαδημητρόπουλο.


 Reviews 21/10: BACK TO BROOKLYN #1 από τον Γιώργο Χατζηκωστή.


 Reviews 17/10: NOTHING NICE TO SAY από τον Θωμά Παπαδημητρόπουλο.


 Reviews 16/10: SUBLIFE από τον Αριστείδη Κώτση.


 15/10: Νέο strip JANE'S WORLD της Paige Braddock.


 14/10: Νέο strip ΚΟΥΡΑΦΕΛΚΥΘΡΑ του Αντώνη Βαβαγιάνη.


 Reviews 13/10: AGE OF SENTRY #1 από τον Γιώργο Χατζηκωστή.


του Δημήτρη Σακαρίδη
29-09-05

R.I.P.

Ότι αυτό είναι το τελευταίο SLEDGEHAMMER το ξέρετε ήδη, τουλάχιστον όλοι όσοι διαβάσατε το προχθεσινό NOIZ. Οι λόγοι είναι ακριβώς αυτοί που ανέλυσε ο Ηλίας: Καινούργιες στήλες που πρέπει να βρουν χώρο για να αναπνεύσουν, αλλά και μια γενικότερη δίψα για αλλαγές που αποτελούσε πάντα το μεγαλύτερο "αγκάθι" στις απεγνωσμένες προσπάθειες μας να βρούμε χρόνο για ξεκούραση. Επιπλέον, θέλαμε και οι δύο να αφιερώσουμε περισσότερο χρόνο για να ενισχύσουμε τα REVIEWS και τα SPECIAL FEATURES μας (I promise more of the former - he'll work on the latter).

Λέμε λοιπόν "αντίο" σε NOIZ και SLEDGEHAMMER και "καλώς ήλθατε" σε EUROPEAN CIRCUS (ξεκινά την επόμενη Τρίτη), STRIP SHOW (κοντά σας από Πέμπτη 20 Οκτωβρίου), PREVIEWS PICKS (μαζί με τα REVIEWS στις 11 Οκτωβρίου) και φυσικά στο ανανεωμένο EDITORIAL (νομίζατε πως θα γλιτώσετε από εμάς; Guess again! See you in four days).

Ο λόγος που δεν κάναμε καμία αναφορά για το cancellation των δύο columns τις προηγούμενες εβδομάδες ήταν γιατί θέλαμε η συγκεκριμένη ανακοίνωση να συμπέσει με τις υπόλοιπες περί αλλαγών στο site, κάποιες από τις οποίες δεν ήταν δυνατόν να γίνουν νωρίτερα (για διάφορους λόγους) αλλά και με τα "γενέθλια" του COMICDOM.

 

Αλλαγές λοιπόν στο site μας. Να συμπληρώσω σε όσα είπε ο Ηλίας, πως το COMICDOM FILES μετακομίζει την Πέμπτη (starting next week) για να δώσουμε με αυτόν τον τρόπο μια επιπλέον υποστήριξη στο STRIP SHOW, τη νέα στήλη του Νίκου Βλασερού για τα online comic strips (το EUROPEAN CIRCUS πήρε το καλύτερο κομμάτι της πίτας, καθώς θα υποστηρίζεται από τα "insanely popular" REVIEWS, που είναι με διαφορά το πιο δυνατό κομμάτι του site μας). Τα SHINJUKU EXPRESS, PICTOPIA BREEDS και MARKET WATCH παραμένουν αλώβητα από τις αλλαγές και θα είναι μαζί σας κάθε Τετάρτη, Παρασκευή και Σάββατο αντίστοιχα. Βέβαια, το τελευταίο ενδέχεται να... ανανεωθεί κάπως, αλλά ακόμη τίποτε δεν είναι ανακοινώσιμο.

 

Το τελευταίο IDENTITY CRISIS φιλοξενεί τον δικό μας Σπύρο Ευάγγελο Αρμένη, κάτι που μοιάζει απολύτως fair. Σε μια στήλη που φιλοξενεί μικρές συνεντεύξεις με Έλληνες δημιουργούς, είναι απολύτως λογικό το τελευταίο installments να ανήκει σε αυτόν που γνωρίζουμε καλύτερα από οποιονδήποτε άλλο και ο οποίος στάθηκε δίπλα μας σε όλες μας τις προσπάθειες, όντας εξίσου φίλος και συνεργάτης (απόλυτα επιτυχημένος και στις δύο του ιδιότητες, by the way). Επιπλέον, μας είχε απειλήσει πως αν δεν του δίναμε το τελευταίο IC, θα έδινε στη δημοσιότητα όλες τις ηχογραφημένες συνομιλίες μας με τον Κατιρτζιγιανόγλου όπου σχεδιάζαμε τον αφανισμό τον εχθρών μας και την εδραίωση της κυριαρχία μας στο χώρο του ελληνικού internet...

 

Ένας χρόνος COMICDOM λοιπόν και σε αντίθεση με τον Ηλία, εγώ μπαίνω στο trip να κάνω έναν απολογισμό των όσων πετύχαμε σε αυτούς τους 12 μήνες. Αν το καλοσκεφτεί κανείς, πριν από ένα χρόνο δεν είχαμε τίποτε στα χέρια μας, πέρα από αρκετό web space και μεγάλη αγάπη για τα comics. Ένα χρόνο μετά, έχουμε ένα μεγάλο (τηρουμένων των αναλογιών) αριθμό ατόμων που εμπιστεύονται καθημερινά το site μας, απέναντι στους οποίους έχουμε υποχρέωση να είμαστε όσο πιο professional γίνεται.

Ένα χρόνο πριν είχαμε 5-6 reviews κάθε βδομάδα, και τρία μόνο regular columns, που κάλυπταν ένα συγκεκριμένο κομμάτι της comic βιομηχανίας. Σήμερα έχουμε περισσότερα reviews (όχι όσα θα θέλαμε, but we're working on that), ενώ τα columns του COMICDOM είναι πλέον έξι και καλύπτουν ολόκληρο το φάσμα της Ένατης Τέχνης. Αμερική, Ευρώπη, Ιαπωνία, online strips... ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ΣΤΟ COMICDOM (αρχίζω και νιώθω λίγο σαν τον Κοντομηνά).

Ένα χρόνο πριν, ψαχνόμασταν μήπως και καταφέρουμε να κλείσουμε καμιά συνέντευξη από κάποιον ψιλό-γνωστό δημιουργό, ενώ σήμερα έχουμε ήδη φτάσει σε διψήφιο αριθμό συνεντεύξεων με καταξιωμένους δημιουργούς, και ο αριθμός αυτός αυξάνεται διαρκώς με ονόματα που κάποτε έμοιαζαν απλησίαστα για τα ελληνικά δεδομένα.

Ένα χρόνο πριν, ούτε που θα φανταζόμασταν πως θα μπορούσαμε να φέρουμε στην Ελλάδα δημιουργούς του βεληνεκούς των Jeff Smith και Bryan Talbot, ενώ σήμερα, έχοντας ξεπεράσει το σοκ της πρώτης φοράς και όντας πλέον απαλλαγμένοι από τις δυσκολίες που -αναπόφευκτα- έχει πάντα αυτή, ετοιμάζουμε ακόμη μεγαλύτερα events.

Ένα χρόνο πριν, δεν είχαμε καν σκεφτεί να οργανώσουμε τα COMICDOM AWARDS. Τώρα που το δοκιμάσαμε και είδαμε ότι πέτυχε, προετοιμαζόμαστε για τη δεύτερη απόπειρα, με πολύ καλύτερη οργάνωση και αρκετές εκπλήξεις (stay tuned).

Ένα χρόνο πριν, δεν γνωρίζαμε καν αν θα αντέξουμε μέχρι τα Χριστούγεννα και τώρα έχουμε φτάσει στο σημείο να κάνουμε προγραμματισμό για πράγματα που θα συμβούν το Καλοκαίρι του 2006.

You've come a long way, baby.

You better believe it!

 

Τελευταίο SLEDGEHAMMER... Ομολογώ πως αισθάνομαι μια μικρή θλίψη. Πάντως αυτή η στήλη έκανε τον κύκλο της. Σκοπός της ήταν πάντα να προσφέρει στους αναγνώστες της κάτι που θα τους έβαζε σε διαδικασία σκέψης. Make people think...

Στην πορεία προκάλεσε αρκετές αντιδράσεις, τσακωμούς, αντιπάθειες, μίση και πάθη. Η εξωφρενική -έως παιδιάστικη- αντίδραση του Βασίλη Λώλου σε ένα εντελώς ουδέτερο κείμενο που είχα γράψει ακολουθήθηκε από μια άνευ προηγουμένου επίθεση εναντίον μου από μια -μικρή ευτυχώς- ομάδα αυλοκολάκων και κομπλεξικών, οι οποίοι σε μια απεγνωσμένη προσπάθεια να αποδείξουν πως ο άνθρωπος κατάγεται από τον πίθηκο, μαϊμούδιζαν συνεχώς μιμούμενοι ο ένας τις αντιδράσεις του άλλου. Αυτή ήταν και η μοναδική φορά που αισθάνθηκα πως έχανα τον έλεγχο και σε μια στιγμή οργής, έγραψα ένα υπερβολικά σκληρό κείμενο για το οποίο έχω μετανιώσει, όχι για το νόημα αυτών που έλεγα, αλλά τουλάχιστον για το λεξιλόγιο που χρησιμοποίησα.

Κάπως έτσι βέβαια δημιουργήθηκε και το catch-phrase "cyber γλυφομούνια" οπότε... ουδέν κακόν αμιγές καλού.

Δεν ήταν λίγες οι φορές που άκουσα έντονες διαφωνίες και αντιρρήσεις για πράγματα που γράφτηκαν στο SLEDGEHAMMER (ορισμένες από αυτές ακόμη και από άτομα μέσα από το COMICDOM). That's great! Αυτό σημαίνει πως η στήλη πέτυχε το στόχο της.

Δεν με ενδιαφέρει αν συμφωνείτε μαζί μου. I'm not in this business to make friends, you know. Αυτό που θέλω είναι να σκέφτεστε. Να βασανίζετε το μυαλό σας. Να προσπαθείτε να αποδείξετε -με επιχειρήματα- γιατί έχετε εσείς δίκιο και εγώ άδικο.

Τις περισσότερες φορές, βέβαια, θα αποτύχετε (did I mention I'm always right?) αλλά η προσπάθεια είναι αυτή που μετράει περισσότερο.

 

Επειδή όμως αυτή η στήλη δεν μπορεί να αγιάσει με τίποτα (μάλλον επειδή δεν την αφήνουν οι "εργατοπατέρες" των ελληνικών comics) νομίζω πως είναι "perfectly fitting" να κλείσω με ένα ακόμη... hardcore θέμα.

Πριν από λίγες ώρες, ο γνωστός δημιουργός comics και "master προβοκάτορας", Σπύρος Δερβενιώτης, έκανε ένα post στο forum του COMICART, στο οποίο σχολιάζει -με το σύνηθες ειρωνικό, αφ' υψηλού υφάκι του και πάντα μιλώντας με μισόλογα, ασάφειες και επιλεκτικές αναφορές- μια δήλωση που έκανα πρόσφατα και δημοσιεύτηκε σήμερα, στην εφημερίδα ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ. Για να μην υπάρχουν απορίες, λοιπόν, εγώ είμαι ο "θεωρητικός των comics" που αναφέρει ο κύριος Δερβενιώτης στο post του και για να είμαι ειλικρινής, αδυνατώ να καταλάβω τι ακριβώς είπα που είναι τόσο περίεργο και τον εντυπωσίασε.

Αν ο κύριος Δερβενιώτης επιλέγει να εθελοτυφλεί και δεν διακρίνει καμία απολύτως αντίφαση ανάμεσα στην έντυπη ΒΑΒΕΛ και αυτή του φεστιβάλ, τότε θα του σύστηνα να κλείσει επειγόντως ένα ραντεβού με τον οφθαλμίατρό του.

Αν πάλι ο κύριος Δερβενιώτης πιστεύει ειλικρινά πως το φεστιβάλ της ΒΑΒΕΛ δεν απαρτίζεται σε μεγάλο ποσοστό από πράγματα, λιγότερο ή περισσότερο, άσχετα με τα comics, τότε θα αρχίσω να έχω σοβαρές αμφιβολίες για την αντιληπτικές του ικανότητες.

Αν, τέλος, ο κύριος Δερβενιώτης πιστεύει πως οι άσχετοι (όσον αφορά στα comics) που επισκέπτονται κάθε χρόνο το φεστιβάλ της ΒΑΒΕΛ "επιμορφώνονται" και αποτελούν εν δυνάμει κοινό των comics στην Ελλάδα, τότε έχω κάτι πολύ ωραία παραθαλάσσια οικόπεδα στην Αράχοβα που μπορεί να τον ενδιαφέρουν.

Φυσικά, πρέπει να εξετάσουμε το ενδεχόμενο να εξοργίστηκε ο κύριος Δερβενιώτης με το χαρακτηρισμό "θεωρητικός των comics" που μου αποδόθηκε από το δημοσιογράφο που έγραψε το θέμα στο ΠΟΝΤΙΚΙ. Το μόνο που έχω να πω είναι πως ο χαρακτηρισμός αυτός υπήρξε ΔΙΚΗ ΤΟΥ επιλογή και πως εγώ ποτέ δεν ισχυρίστηκα κάτι τέτοιο.

Παρ' όλα αυτά, το γεγονός ότι ασχολούμαι με τα comics εδώ και περισσότερα από 20 χρόνια, έχοντας μελετήσει το αντικείμενο με πολύ μεγάλη προσοχή, έχοντας παρακολουθήσει courses και σεμινάρια που ο μέσος συντάκτης "έγκυρων" ελληνικών περιοδικών για comics δεν έχει δει ούτε στον ύπνο του και έχοντας διαβάσει αρκετές χιλιάδες comics όλων των ειδών και κάποιες ακόμη χιλιάδες σχετικά βιβλία, journals, papers, εγκυκλοπαίδειες και λοιπές σχετικές εκδόσεις, νομίζω πως μου δίνει -τουλάχιστον- το δικαίωμα να έχω άποψη.

Come to think of it, για τα Ελληνικά δεδομένα θα έλεγα πως όχι απλά "θεωρητικός των comics" θα μπορούσα να χαρακτηριστώ, αλλά το λιγότερο "Πρύτανης" .

Προς αποφυγή παρεξηγήσεων, πάντως, παραθέτω εδώ το σύνολο της δήλωσης μου στο ΠΟΝΤΙΚΙ, χωρίς καμία απολύτως παρέμβαση και αφήνω όλους εσάς να βγάλετε τα δικά σας συμπεράσματα, αφού φυσικά διαβάσετε και το post του κυρίου Δερβενιώτη στο COMICART (το ότι εγώ δίνω τη δυνατότητα στον κόσμο να διαβάσει και τις δύο απόψεις χωρίς περικοπές και αοριστολογίες, κάτι που εσείς -πολύ βολικά- επιλέξατε να μην κάνετε, να το πω διαφορά νοοτροπίας ή μήπως "ύφους και ήθους", κύριε Δερβενιώτη;).

"Από τη μία η ανεξάρτητη "εκδοτική εταιρία: Βαβέλ Εκδόσεις", με τα περιορισμένα οικονομικά και το κακοδιατηρημένο νεοκλασικό της οδού Λόντου, που στεγάζει τα γραφεία και το βιβλιοπωλείο, και από την άλλη η Βαβέλ του διεθνούς φεστιβάλ με τους νευραλγικής σημασίας κρατικούς φορείς να τη στηρίζουν σε όλα τα επίπεδα.

Η αντίθεση αυτή προβληματίζει μέρος της ελληνικής κοινότητας των κόμικς, στην οποία ανήκω και εγώ, για έναν και μόνο λόγο: με βάση τις αναμφισβήτητες οικονομικές παροχές και διευκολύνσεις που δέχεται το φεστιβάλ, θα μπορούσε πραγματικά να φέρει επανάσταση εκπαιδεύοντας σφαιρικά τους νεοέλληνες σε έναν άγνωστο για αυτούς χώρο.

Αντί για αυτό, έχουμε το φαινόμενο ενός μεγαλόσχημου εντυπωσιακού πανηγυριού με μουσική, παντομίμα, γκράφιτι... Εξαίρετες κατά τα άλλα θεματικές, που όμως έχουν από ελάχιστη έως καμία σχέση με τα comics. Η παρουσία τους, δε, είναι τόσο έντονη ώστε να περνούν σε δεύτερη μοίρα. Δεν είναι παράδοξο; Οι χιλιάδες που προσέρχονται τελικά φεύγουν με μια ευχάριστη αίσθηση αλλά εξίσου αδαείς αναφορικά με το αντικείμενο."

 

And that's the end of this shit...

See you in the funny pages!

 

"Wanting people to listen, you can't just tap them on the shoulder anymore. You have to hit them with a sledgehammer, and then you'll notice you've got their strict attention."
John Doe, SE7EN

 



sledgehammer archive | email the author | author's profile
back to top



|home|about us|downloads|contact|oldies|events|

The artwork cannot be reproduced in any form without the written consent of the artist and/or publisher. Trade Names and trademarks mentioned and/or displayed on this Web Site are the property of their respective owners.
All Rights Reserved.

This page is best viewed at 1024x768 or higher with Mozilla Firefox 2.0.0.4
Certified on Mozilla Firefox 2.0.0.4+ or IE 6+

Get Firefox!
Powered by vi