|
του Αριστείδη Κώτση 23-10-06 Τα Comics Βγαίνουν Έξω
Η τάση αυτή, βέβαια, δεν συναντάται μόνο στην Ελλάδα. Τις τελευταίες ημέρες, είχα την ευκαιρία να ακούσω και να διαβάσω συνεντεύξεις εκδοτών μικρών εταιριών (Top Shelf, First Second). Κοινό στοιχείο ήταν ο ενθουσιώδης τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζουν την είσοδο των comics στα βιβλιοπωλεία. Θεωρούν ότι θα βγουν έτσι από το "γκέτο" των comic shops και θα βρουν διέξοδο προς ένα ευρύτερο κοινό. Δυστυχώς, προσωπικά, αυτός ο ενθουσιασμός και η υπεραισιοδοξία δε μου αρέσουν. Ομολογουμένως, ο μέχρι τώρα τρόπος διανομής comics (παγκοσμίως), αποκλειστικά σε comic shops, θεωρείται πως έχει αποξενώσει πολύ κόσμο από το Μέσο. Για να το θέσω απλούστερα, όποιος διαβάζει comics μπαίνει σε κομικσάδικο, αλλά όποιος δε διαβάζει, δεν υπάρχει λόγος για να μπει και να τα γνωρίσει. Με προβληματίζει, όμως, ο τρόπος με τον οποίο τα comics μπαίνουν στα βιβλιοπωλεία (και όχι μόνο) και πωλούνται από άτομα εντελώς άσχετα με το αντικείμενο. Σίγουρα, ως καταναλωτής, εκτιμώ το γεγονός ότι ο ανταγωνισμός δείχνει να έχει "ρίξει" τις τιμές. Σαν πελάτης, όμως, και ακόμη περισσότερο, σαν λάτρης του μέσου (και σαν "αρρωστάκι" που είμαι), με ενοχλεί πάρα πολύ η απουσία κάποιου ενημερωμένου πωλητή σχετικού με το "άθλημα", ή η παρουσία ενός άσχετου (ή ακόμα χειρότερα, η παρουσία ενός άσχετου που κάνει τον σχετικό). Τα comics είναι ένα μοναχικό σπορ. Προσωπικά, μέχρι να συναντήσω την ομάδα του COMICDOM, η μοναδική ευκαιρία για να μιλήσω για αυτό που τόσο αγαπάω (πέρα από το να ζαλίζω φίλους οι οποίοι δεν είχαν την παραμικρή ιδέα για το τι πράγμα ακριβώς μιλάω, αλλά έδειχναν πάντοτε κατανόηση) ήταν η κουβέντα με τους ιδιοκτήτες ή πωλητές των αγαπημένων μου κομικσάδικων. Μια διαδικασία που, ομολογώ πως, πολλές φορές μου άνοιξε τα μάτια. Επίσης, δε νομίζω ότι μπορεί να ισχυριστεί κανείς (τουλάχιστο για την αγορά της Αθήνας, την οποία και γνωρίζω καλύτερα) ότι υπάρχει κάποια διαφορά στις τιμές ανάμεσα σε μεγάλα βιβλιοπωλεία και comic shops. Στο κάτω-κάτω και να υπήρχε, δε νομίζω ότι τα πάντα είναι θέμα χρημάτων. Για αυτό το λόγο, αν και πολλοί παραγγέλνουν τα comics τους από το internet, δεν πιστεύω πως κάτι τέτοιο μπορεί να υποκαταστήσει τα καταστήματα. Από την άλλη (και επειδή ο ομιλών είναι φίδι διμούτσουνο), όταν τις προάλλες "ανακάλυψα" σε μεγάλο βιβλιοπωλείο της συμπρωτεύουσας έναν σημαντικό αριθμό graphic novels, σε εξαιρετικές τιμές, ξέχασα όλες τις προηγούμενες θέσεις μου και άρχισα να αγοράζω σαν να μην υπάρχει αύριο. Σιγά μην άφηνα τέτοια ευκαιρία να περάσει ανεκμετάλλευτη... 'Αλλωστε, το γεγονός ότι πιστεύω πως πρέπει να υποστηρίζουμε την τοπική σκηνή (όπως λέμε "support your local scene" ή "support your local sin" ή "support your local market"), δε σημαίνει ότι έχω την υποχρέωση να πληρώνω υψηλές τιμές για τα comics μου (εξάλλου, υψηλότερες τιμές με περιορισμένο budget σημαίνει ότι, τελικά, θα αγοράζω λιγότερα comics - μια προοπτική που δε μου αρέσει καθόλου). Όπως πάντα, η θέση μου δεν είναι σαφώς καθορισμένη (και υποπτεύομαι πως, τελικά, δεν έχει και τόσο μεγάλη σημασία). Αν και η έξοδος των comics από τα εξειδικευμένα καταστήματα είναι κάτι που καιρό τώρα επιθυμούσα, τώρα που γίνεται πραγματικότητα βλέπω την κατάσταση με ιδιαίτερο σκεπτικισμό. Αναμφισβήτητα, η δύναμη μας, ως πελάτες, είναι μεγαλύτερη από όσο αντιλαμβανόμαστε και φοβάμαι πως από τις σημερινές αγοραστικές μας συνήθειες θα εξαρτηθεί η μορφή της αγοράς στα επόμενα χρόνια. Αυτό που βλέπω εγώ, πάντως, είναι ότι τα καταστήματα που πουλάν comics αυτή τη στιγμή είναι σαφώς περισσότερα από αυτά που η σημερινή comics κοινότητα μπορεί να συντηρήσει. Σε αυτό το άγριο τοπίο, η κάθε αγορά μας είναι ουσιαστικά μια ψήφος στο ποια κατάσταση (ή ποιο κατάστημα) θέλουμε να επιβιώσει και για αυτό χρειάζεται να είναι μια επιλογή συνειδητή, από μέρους μας.
|
think tank archive | email the author | author's profile back to top |
|home|about us|downloads|contact|oldies|events| The artwork cannot be reproduced in any form without the written consent of the artist and/or publisher. Trade Names and trademarks mentioned and/or displayed on this Web Site are the property of their respective owners. All Rights Reserved. This page is best viewed at 1024x768 or higher with Mozilla Firefox 2.0.0.4 Certified on Mozilla Firefox 2.0.0.4+ or IE 6+ Powered by vi |