Βρίσκεστε στο archive.comicdom.gr. Βλέπετε το παλιό site και αρχείο του www.comicdom.gr. 2000+ άρθρα, reviews και συνεντεύξεις βρίσκονται στην διάθεσή σας. Το νέο, πλέον blog, site του Comicdom μπορείτε να το βρείτε στο http://www.comicdom.gr
Βρίσκεστε στο archive.comicdom.gr. Βλέπετε το παλιό site και αρχείο του www.comicdom.gr. 2000+ άρθρα, reviews και συνεντεύξεις βρίσκονται στην διάθεσή σας. Το νέο, πλέον blog, site του Comicdom μπορείτε να το βρείτε στο http://www.comicdom.gr
  • column info
    new stuff

    Ξ“Β“Ξ“οŸƒ ÝíΓʽ site ðïá Ξ“οŸƒΞ“Β­Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“ΞŽΞ“Β­Ξ“οŸƒΞ“Ξ„Ξ“Κ½Ξ“Β© Ξ“Β³Ξ“οŸƒ Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β¨Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“Β©Ξ“Β­Ξ“Βž Ξ“ΚΌΞ“ΒœΞ“Β³Ξ“Β§ Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β­Ξ“Κ½Ξ“Β© Ξ“Β°Ξ“Β±Ξ“Κ½Ξ“Β£Ξ“Β¬Ξ“Κ½Ξ“Ξ„Ξ“Β©Ξ“οŸ„Ξ“Βœ Ξ“οŸ‚Ξ“Β½Ξ“Β³Ξ“οŸ„Ξ“β€•Ξ“Β«Ξ“β€• Γ­Γʽ Ξ“Β°Ξ“Κ½Ξ“Β±Ξ“Κ½Ξ“οŸ„Ξ“β€•Ξ“Β«Ξ“β€•Ξ“Ξ…Ξ“Β¨Ξ“οŸƒΞ“ΒŸ Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β² ôéò Ξ“οŸ‚Ξ“Β©Ξ“Κ½Ξ“Β±Ξ“οŸ„Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β² Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“οŸƒΞ“ΞŽΞ“Β³Ξ“οŸƒΞ“Β©Ξ“Β² Ξ“Β·Ξ“Ξ‰Ξ“Β±Ξ“ΒŸΞ“Β² Γ­Γʽ ôïá Ξ“οŸ…Ξ“οŸƒΞ“Ξ†Ξ“Β½Ξ“Β£Ξ“οŸƒΞ“Β© Ξ“οŸ„Ξ“ΒœΞ“Ξ„Ξ“Β©. Ï Ξ“οŸƒΞ“οŸ„Ξ“ΒœΞ“Β³Ξ“Ξ„Ξ“β€•Ξ“Ξ„Ξ“οŸƒ Ξ“Ξ…Ξ“Β°Ξ“οŸƒΞ“Β½Ξ“Β¨Ξ“Ξ…Ξ“Β­Ξ“β€•Ξ“Β² Ξ“Β±Ξ“β€•Ξ“ΒžΞ“Β² ôïá comicdom.gr, Ξ“Ξ†Ξ“Β±Ξ“β€•Ξ“Β­Ξ“Ξ„Ξ“ΒŸΞ“Β¦Ξ“οŸƒΞ“Β© Γ­Γʽ Γ³ΓʽΓ² Ξ“οŸƒΞ“Β­Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“ΞŽΞ“Β­Ξ“οŸƒΞ“Β© Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β¨Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“Β©Ξ“Β­Ξ“Βœ ãéΓʽ Ξ“ΞŒΞ“Β«Ξ“Κ½ Γ΄Γʽ updates, Ξ“ΞŽΞ“Β³Ξ“Ξ„Ξ“οŸƒ Γ­Γʽ ìçí Ξ“Β·Ξ“ΒœΞ“Β³Ξ“οŸƒΞ“Ξ„Ξ“οŸƒ ðïôÝ ôçí "Ξ“Β¬Ξ“Β°Ξ“ΒœΞ“Β«Ξ“Κ½".




 Reviews 24/10: LOGICOMIX από τον Αριστείδη Κώτση.


 Reviews 23/10: SOLOMON KANE #1 από τον Ανδρέα Μιχαηλίδη.


 Reviews 22/10: THE AMAZING REMARKABLE MONSIEUR LEOTARD από τον Θωμά Παπαδημητρόπουλο.


 Reviews 21/10: BACK TO BROOKLYN #1 από τον Γιώργο Χατζηκωστή.


 Reviews 17/10: NOTHING NICE TO SAY από τον Θωμά Παπαδημητρόπουλο.


 Reviews 16/10: SUBLIFE από τον Αριστείδη Κώτση.


 15/10: Νέο strip JANE'S WORLD της Paige Braddock.


 14/10: Νέο strip ΚΟΥΡΑΦΕΛΚΥΘΡΑ του Αντώνη Βαβαγιάνη.


 Reviews 13/10: AGE OF SENTRY #1 από τον Γιώργο Χατζηκωστή.


του Πάνου Κρητικού
07-04-06

ΦΡΕΝΤΥ ΛΟΜΠΑΡ: Ο ΚΟΜΗΤΗΣ ΤΗΣ ΚΑΡΧΗΔΟΝΑΣ

Σενάριο: Υ. Lepennetier - Υ.Chaland

Σχέδιο: Yves Chaland

 

Ο ΚΟΜΗΤΗΣ ΤΗΣ ΚΑΡΧΗΔΟΝΑΣ είναι ένα από τα πιο παράξενα comics που έχω διαβάσει. Δεν γνώριζα τίποτε για το δημιουργό του, δεν γνώριζα τίποτε για τον πρωταγωνιστή του και το αγόρασα από απλή περιέργεια. Αποκάλυψη!

Εκ πρώτης όψεως, ο ΚΟΜΗΤΗΣ ΤΗΣ ΚΑΡΧΗΔΟΝΑΣ μοιάζει με ένα συνηθισμένο comic άλμπουμ της γαλλοβελγικής σχολής. Η σχεδιαστική του γραμμή είναι καθαρή, το στήσιμο των σελίδων δεν προκαλεί ιδιαίτερες εκπλήξεις και τα χρώματα του φαίνονται, μάλλον, συνηθισμένα. Με μια πιο προσεκτική ματιά, κάποιος μπορεί να παρατηρήσει πως οι χαρακτήρες και μέρος του ντεκόρ, αποδίδονται με αρκετές γωνίες και έντονο μελάνι, μια τεχνική που παραπέμπει στους Ισπανούς δημιουργούς αντίστοιχων ιστοριών comics. Αλλά γιατί ο Φρέντυ Λομπάρ (Freddy Lombard) μοιάζει τόσο πολύ με τον Τεν Τεν;

Με αφορμή ένα αστυνομικό μυστήριο (το πτώμα μια νεκρής γυναίκας που ξεβράζει η θάλασσα), ο Chaland δημιουργεί ένα άλμπουμ-ντελίριο, όπου ο χώρος και ο χρόνος καταλύονται σε μια ψευδαίσθηση γραμμικής απεικόνισης των γεγονότων. Η ψευδαίσθηση αυτή ενισχύεται από την προσπάθεια των πρωταγωνιστών της ιστορίας να βιώσουν με μια λογική αλληλουχία τα γεγονότα της, αποτυγχάνοντας, όμως, να συμβαδίσουν τόσο χρονικά, όσο και λογικά, εφόσον ο καθένας από αυτούς κινείται σε μια δική του χωροχρονική διάσταση, που καθορίζει την αντίληψη του για την πραγματικότητα. Κάθε χαρακτήρας μοιάζει να κινείται παράλληλα με τους άλλους, δημιουργώντας προβλήματα στην επικοινωνία του με τον υπόλοιπο κόσμο, τα οποία ενισχύονται και από την τελεολογική παράνοια που διαχέεται στις σελίδες του άλμπουμ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι εικόνες από την πολιορκία της Καρχηδόνας οι οποίες παρεισφρύουν στην ιστορία, σαν να αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα της. Ο Chaland κάνει ξεκάθαρες αναφορές στη "Σαλαμπώ" και την "Καρθαγένη" του Φλωμπέρ και δεν διστάζει να προσθέσει στίχους από τα παραπάνω κείμενα στις ατάκες των πρωταγωνιστών του. Φαίνεται πως ο κομήτης που σημάδεψε την πτώση της Καρχηδόνας και ο οποίος εμφανίζεται ξανά, έπειτα από δύο χιλιάδες χρόνια, επιδρά με ανάλογο τρόπο στη ψυχολογία των κατοίκων της μικρής, παραθαλάσσιας πόλης, στην οποία εξελίσσεται η ιστορία.

Αυτό που δημιουργεί εντύπωση είναι το γεγονός πως σε μια, σχεδόν, σουρεαλιστική ιστορία, ο Chaland επέλεξε να χρησιμοποιήσει χαρακτήρες που παραπέμπουν στα πλέον κλασσικά και συνηθισμένα comics του είδους. Η ομοιότητα του Λομπάρ με τον Τεν Τεν, οπωσδήποτε, δεν είναι τυχαία, αλλά ούτε και μπορεί να ερμηνευθεί άμεσα. Ο Σουίπ και οι Ντίνα, οι δύο σύντροφοι του Λομπάρ, θα μπορούσαν να είναι οι σύντροφοι οποιουδήποτε πρωταγωνιστή σε comic χιουμοριστικής περιπέτειας, γαλλοβελγικής παραγωγής, ενώ η ύπαρξη του "τρελού επιστήμονα", του "ιδιόρρυθμου καλλιτέχνη" και του "γραφικού αστυνομικού", απλώς εντείνουν την εντύπωση ότι ο δημιουργός του άλμπουμ βαδίζει σε δοκιμασμένα μονοπάτια. Στην πραγματικότητα αυτό που καταφέρνει να κάνει ο Chaland είναι να επαναπροσδιορίσει τις συμβάσεις των comics της "κλασσικής αστυνομικής περιπέτειας" και να δημιουργήσει κάτι νέο. Έτσι, ο ΚΟΜΗΤΗΣ ΤΗΣ ΚΑΡΧΗΔΟΝΑΣ ακροβατεί μεταξύ του κλασσικού -ότι και αν σημαίνει αυτό- ύφους αφήγησης και του μεταμοντερνισμού, κερδίζοντας τις εντυπώσεις.

Ιδιαίτερη μνεία αξίζει να γίνει και για την ατμόσφαιρα που διακατέχει το άλμπουμ. Η παραθαλάσσια κωμόπολη του Κασίς, με τις συνεχείς βροχοπτώσεις και την αινιγματική ατμόσφαιρα, φέρνει στο μυαλό το περίφημο Ίνσμουθ των διηγήσεων του Lovecraft (βλ. Η ΣΚΙΑ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΊΝΣΜΟΥΘ αλλά και την ταινία DAGON του Stuart Gordon) και αποτυπώνεται με έναν ιδιαίτερο τρόπο, ο φόβος και η αγωνία των κατοίκων πριν την επερχόμενη "συντέλεια" που φέρνει μαζί του ο κομήτης, συντέλεια όχι τόσο υλική αλλά, κυρίως, πνευματική. Ο κομήτης, στις σελίδες του άλμπουμ, ταυτίζεται με την πτώση της Καρχηδόνας και αντιστοίχως με την "πτώση" των πρωταγωνιστών αυτής της ιστορίας.

Η αλήθεια είναι πως πρόκειται για ένα ιδιότυπα προσωπικό άλμπουμ, εξ ου και το προσωπικό ύφος σε αυτή την παρουσίαση. Ο αναγνώστης καλείται να βυθιστεί σε μια ιδιαίτερη μορφή αφήγησης, η οποία αν και δεν προσεγγίζει το βαθμό των σουρεαλιστικών ιστοριών του Druillet, που έχει, επίσης, καταπιαστεί με τον Φλωμπέρ και την Καρχηδόνα, στα άλμπουμ του, ΣΑΛΑΜΠΩ και ΚΑΡΘΑΓΕΝΗ, παραμένει θελκτική και αινιγματική. Απευθύνεται κυρίως σε αναγνώστες που τους ενδιαφέρει να πειραματιστούν.

 

Collector's Data

Στην Ελλάδα έχουν κυκλοφορήσεις δύο άλμπουμ με τις περιπέτειες του Φρέντυ Λομπάρ από τις εκδόσεις Modern Times. Πιο αναλυτικά:

Ο ΚΟΜΗΤΗΣ ΤΗΣ ΚΑΡΧΗΔΟΝΑΣ, Modern Times, Ιούνιος 1999 [LA COMETE DE CARTHAGE, Les Humanoïdes Associes, 1996]

ΝΕΚΡΟΤΑΦΕΙΟ ΕΛΕΦΑΝΤΩΝ, Modern Times, Δεκέμβριος 1999 [LE CIMETIERE DES ELEPHANTS, Les Humanoïdes Associes, 1996]

Το Νεκροταφείο Ελεφάντων κινείται πολύ πιο κοντά στις συμβάσεις της κλασσικής περιπέτειας αν και διαθέτει και αυτό χαρακτηριστικά που το διαφοροποιούν από τα comics του είδους.

Στη Γαλλία έχουν κυκλοφορήσει τα εξής άλμπουμ:

LA COMETE DE CARTHAGE, 1986

LE CIMETIERE DES ELEPHANTS, 1986

LA TESTAMENT DE GODFRIED DEBOUILLON, 1986

VACANCES A BUDAPEST, 1989

f.52, 1989

Από την Les Humanoïdes Associes κυκλοφορούν επίσης και δύο συλλογικοί τόμοι με το σύνολο των περιπετειών του Freddy Lombard. Οι ίδιοι τόμοι κυκλοφορούν και στην αμερικανική αγορά από τη Humanoids Publishing.

Ο Chaland ξεκίνησε από το χώρο των fanzine εκδόσεων. Στη συνέχεια τον ανακάλυψε ο Jan-Pierre Dionnet και των ενσωμάτωσε στην ομάδα του METAL HURLANT. Εκτός από το Freddy Lombard, που θεωρείται η πιο γνωστή του δουλειά, δημιούργησε αρκετά ακόμα comics και χαρακτήρες. Το 1990 σκοτώθηκε σε τροχαίο.

 



european circus archive | email the author | author's profile
back to top



|home|about us|downloads|contact|oldies|events|

The artwork cannot be reproduced in any form without the written consent of the artist and/or publisher. Trade Names and trademarks mentioned and/or displayed on this Web Site are the property of their respective owners.
All Rights Reserved.

This page is best viewed at 1024x768 or higher with Mozilla Firefox 2.0.0.4
Certified on Mozilla Firefox 2.0.0.4+ or IE 6+

Get Firefox!
Powered by vi