Βρίσκεστε στο archive.comicdom.gr. Βλέπετε το παλιό site και αρχείο του www.comicdom.gr. 2000+ άρθρα, reviews και συνεντεύξεις βρίσκονται στην διάθεσή σας. Το νέο, πλέον blog, site του Comicdom μπορείτε να το βρείτε στο http://www.comicdom.gr
Βρίσκεστε στο archive.comicdom.gr. Βλέπετε το παλιό site και αρχείο του www.comicdom.gr. 2000+ άρθρα, reviews και συνεντεύξεις βρίσκονται στην διάθεσή σας. Το νέο, πλέον blog, site του Comicdom μπορείτε να το βρείτε στο http://www.comicdom.gr
  • column info
    new stuff

    Ξ“Β“Ξ“οŸƒ ÝíΓʽ site ðïá Ξ“οŸƒΞ“Β­Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“ΞŽΞ“Β­Ξ“οŸƒΞ“Ξ„Ξ“Κ½Ξ“Β© Ξ“Β³Ξ“οŸƒ Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β¨Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“Β©Ξ“Β­Ξ“Βž Ξ“ΚΌΞ“ΒœΞ“Β³Ξ“Β§ Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β­Ξ“Κ½Ξ“Β© Ξ“Β°Ξ“Β±Ξ“Κ½Ξ“Β£Ξ“Β¬Ξ“Κ½Ξ“Ξ„Ξ“Β©Ξ“οŸ„Ξ“Βœ Ξ“οŸ‚Ξ“Β½Ξ“Β³Ξ“οŸ„Ξ“β€•Ξ“Β«Ξ“β€• Γ­Γʽ Ξ“Β°Ξ“Κ½Ξ“Β±Ξ“Κ½Ξ“οŸ„Ξ“β€•Ξ“Β«Ξ“β€•Ξ“Ξ…Ξ“Β¨Ξ“οŸƒΞ“ΒŸ Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β² ôéò Ξ“οŸ‚Ξ“Β©Ξ“Κ½Ξ“Β±Ξ“οŸ„Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β² Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“οŸƒΞ“ΞŽΞ“Β³Ξ“οŸƒΞ“Β©Ξ“Β² Ξ“Β·Ξ“Ξ‰Ξ“Β±Ξ“ΒŸΞ“Β² Γ­Γʽ ôïá Ξ“οŸ…Ξ“οŸƒΞ“Ξ†Ξ“Β½Ξ“Β£Ξ“οŸƒΞ“Β© Ξ“οŸ„Ξ“ΒœΞ“Ξ„Ξ“Β©. Ï Ξ“οŸƒΞ“οŸ„Ξ“ΒœΞ“Β³Ξ“Ξ„Ξ“β€•Ξ“Ξ„Ξ“οŸƒ Ξ“Ξ…Ξ“Β°Ξ“οŸƒΞ“Β½Ξ“Β¨Ξ“Ξ…Ξ“Β­Ξ“β€•Ξ“Β² Ξ“Β±Ξ“β€•Ξ“ΒžΞ“Β² ôïá comicdom.gr, Ξ“Ξ†Ξ“Β±Ξ“β€•Ξ“Β­Ξ“Ξ„Ξ“ΒŸΞ“Β¦Ξ“οŸƒΞ“Β© Γ­Γʽ Γ³ΓʽΓ² Ξ“οŸƒΞ“Β­Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“ΞŽΞ“Β­Ξ“οŸƒΞ“Β© Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β¨Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“Β©Ξ“Β­Ξ“Βœ ãéΓʽ Ξ“ΞŒΞ“Β«Ξ“Κ½ Γ΄Γʽ updates, Ξ“ΞŽΞ“Β³Ξ“Ξ„Ξ“οŸƒ Γ­Γʽ ìçí Ξ“Β·Ξ“ΒœΞ“Β³Ξ“οŸƒΞ“Ξ„Ξ“οŸƒ ðïôÝ ôçí "Ξ“Β¬Ξ“Β°Ξ“ΒœΞ“Β«Ξ“Κ½".




 Reviews 24/10: LOGICOMIX από τον Αριστείδη Κώτση.


 Reviews 23/10: SOLOMON KANE #1 από τον Ανδρέα Μιχαηλίδη.


 Reviews 22/10: THE AMAZING REMARKABLE MONSIEUR LEOTARD από τον Θωμά Παπαδημητρόπουλο.


 Reviews 21/10: BACK TO BROOKLYN #1 από τον Γιώργο Χατζηκωστή.


 Reviews 17/10: NOTHING NICE TO SAY από τον Θωμά Παπαδημητρόπουλο.


 Reviews 16/10: SUBLIFE από τον Αριστείδη Κώτση.


 15/10: Νέο strip JANE'S WORLD της Paige Braddock.


 14/10: Νέο strip ΚΟΥΡΑΦΕΛΚΥΘΡΑ του Αντώνη Βαβαγιάνη.


 Reviews 13/10: AGE OF SENTRY #1 από τον Γιώργο Χατζηκωστή.


του Πάνου Κρητικού
12-12-06

Πεθαίνοντας Στον Παράδεισο

Σενάριο: Pierre Christin

Σχέδιο: Alain Mournier

Το Heaven'Estate είναι ένας μικρός επίγειος παράδεισος. Και όπως κάθε παράδεισος που "σέβεται τον εαυτό του", είναι αποκομμένος από κάθε τι που, ενδεχομένως, θα διατάρασσε τη γαλήνη και την αρμονία του. Γι' αυτό το λόγο, κάθε εκατοστό της έκτασης του παρακολουθείται από κάμερες ασφαλείας, φυλάσσεται από ένοπλο προσωπικό και ένα τείχος καλύπτει την περίμετρο του, απαγορεύοντας την είσοδο στον οιοδήποτε δεν πληρεί τις προϋποθέσεις. Τις οικονομικές προϋποθέσεις, εννοείται...

Αν θεωρείτε ότι η παραπάνω περιγραφή εντάσσεται στο χώρο της επιστημονικής φαντασίας, κάνετε λάθος. Αντιθέτως, ο "υπέροχος" κόσμος των "gated cities" είναι ήδη εδώ και είναι έτοιμος να μας δελεάσει με τα πλούσια αγαθά του. Και το τι, ενδεχομένως, συμβαίνει πίσω από τις κλειστές πύλες του, πραγματεύονται οι Pierre Christin και Alain Mournier, στο νέο τους άλμπουμ με τον ειρωνικό τίτλο ΠΕΘΑΙΝΟΝΤΑΣ ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ. Αφορμή για το συγκεκριμένο άλμπουμ στάθηκε μια επίσκεψη του ίδιου του Christin σε μία από αυτές τις πόλεις, στις Η.Π.Α., αλλά και το γεγονός ότι τέτοιου είδους οικισμοί έχουν αρχίσει να εμφανίζονται και στην Ευρώπη (ο ίδιος αναφέρει, σε μια συνέντευξη του, μια "gated city" στην Toulouse, της Γαλλίας). Συνειδητοποιώντας πως πρόκειται για ένα κοινωνικό φαινόμενο που σηκώνει ιδιαίτερη ανάλυση, καταθέτει ένα αυστηρό και επί της ουσίας σχόλιο, δημιουργώντας ένα comic που όλοι θα θέλαμε να εντάσσεται στο χώρο της πολιτικής φαντασίας, αλλά δυστυχώς, η πραγματικότητα μας διαψεύδει.

Στο άκρως αποστειρωμένο περιβάλλον του Heaven'Estate, τα πάντα κυλούν σε αργούς ρυθμούς και η πραγματικότητα υιοθετεί δικούς της κανόνες. Οι πάμπλουτοι κάτοικοι της πόλης απολαμβάνουν τη ρουτίνα τους και τα παιδιά τους μεγαλώνουν με απόλυτη ασφάλεια, αλλά ταυτόχρονα, με ακόμη λιγότερη επαφή με τον πραγματικό κόσμο. Ο Christin, από τις πρώτες σελίδες του άλμπουμ, παίρνει ξεκάθαρη θέση σχετικά με τις ιδεολογικές βάσεις πάνω στις οποίες χτίζονται αυτές οι πόλεις. Ο ρατσισμός και η κοινωνική ανισότητα αποτελούν τα θεμέλια του όλου οικοδομήματος, τα οποία, όμως, δε χτίζονται βάση κάποιου φυλετικού ή θρησκευτικού διαχωρισμού, αλλά στηρίζονται αποκλειστικά σε οικονομικά κριτήρια. Σε μια νεοφιλελεύθερη και παγκοσμιοποιημένη κοινωνία και αγορά το μόνο κριτήριο διαχωρισμού είναι το οικονομικό συνεπώς ο ρατσισμός λαμβάνει ένα αυστηρά οικονομικό προσωπείο. Ο υπεύθυνος ασφαλείας της πόλης, που αντιμετωπίζει με ιδιαίτερα ρατσιστική συμπεριφορά τον Μεξικανό "ντελιβερά", είναι Αφροαμερικανός και γι' αυτόν, όλοι οι Μεξικανοί είναι απλώς "Πάντσος", κατά τον ίδιο τρόπο που ο μέσος λευκός Αμερικανός ρατσιστής αποκαλεί όλους τους Αφροαμερικανούς, "αράπηδες".

Η κοινωνία του Heaven'Estate αποτελεί ύμνο στην ιδεολογία του νεοφιλελευθερισμού και της παγκοσμιοποίησης. Αποτελεί κομμάτι της ουτοπίας των λίγων που επιχειρεί να επιβάλει η νέα παγκόσμια τάξη. Ο Christin περιγράφει τον παράδεισο που ονειρεύονται οι σύγχρονοι άρχοντες του Δυτικού Κόσμου, οι οποίοι αποτάσσονται τις ιδεολογίες και καλλιεργούν το σαφή διαχωρισμό των κοινωνικών τάξεων σε "έχοντες" και "μη έχοντες". Εκεί, κάθε άνθρωπος έχει τη θέση του. Ο νεαρός νέο-ναζί πρωταγωνιστής αντικατοπτρίζει την ουσία της νέας αυτής οπτικής της πραγματικότητας. Αποκλεισμένος σε ένα δικό του κόσμο, ανατρέχει στο παρελθόν, αγοράζει ναζιστικά ιστορικά κειμήλια μέσο διαδικτύου και ανακαλύπτει στη ναζιστική ιδεολογία τα χαρακτηριστικά εκείνα που αντανακλούν τα βιώματα του και την κοινωνική του θέση. Για εκείνον, κάθε άνθρωπος έχει μια συγκεκριμένη θέση και λειτουργία μέσα στο κοινωνικό σύνολο, όπως ακριβώς υποστήριζαν και οι Γερμανοί εθνικοσοσιαλιστές, εξήντα χρόνια πριν.

Μέσα σε αυτό το ιδεολογικό πλαίσιο, τα γεγονότα της ιστορίας που περιγράφει ο Christin (το πώς το παιχνίδι μιας παρέας εφήβων μετατρέπεται σε τραγωδία, λόγω της τυχαίας εκπυρσοκρότησης ενός όπλου) φαίνεται να μπαίνουν σε δεύτερη μοίρα, καθώς θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν απλώς "τυχαίο περιστατικό" ή σχόλιο του συγγραφέα στο μεγάλο ζήτημα της οπλοκατοχής, στις Η.Π.Α.. Αυτό στο οποίο δίνεται έμφαση είναι οι κοινωνικές συνθήκες οι οποίες οδηγούν σε τέτοια περιστατικά (ακόμη και στη φαινομενικά ιδανική κοινωνία μιας "gated city") αλλά και στον τρόπο που αυτά αντιμετωπίζονται. Τον τυχαίο θάνατο ενός νεαρού, ακολουθεί το λιντσάρισμα δύο άτυχων Μεξικανών από τους έξαλλους ενήλικες της πόλης αλλά και μια εκατόμβη, προϊόν της παρανοϊκής ανάγκης για ασφάλεια σε έναν "επικίνδυνο" κόσμο. Αυτό, βέβαια, που αδυνατούν να κατανοήσουν οι κάτοικοι του Heaven'Estate, είναι πως το μεγαλύτερο κίνδυνο για τον "παράδεισό" τους τον αποτελούν οι ίδιοι του οι κάτοικοι, οι οποίοι, μέσα στη ράθυμη και υλιστική αντίληψη τους για την πραγματικότητα, αγνοούν την αυτοκαταστροφική τάση της ανθρώπινης φύσης.

Τον υλιστικό αυτό και αποστειρωμένο κόσμο περιγράφει με απλές γραμμές και απαλά χρώματα ο Alain Mournier. Επιχειρώντας να αποδώσει μια, όσο το δυνατό, ρεαλιστικότερη απεικόνιση της πραγματικότητας, αποφεύγει τους σχεδιαστικούς πειραματισμούς και αρκείται στη μέγιστη λεπτομερή καταγραφή των οικοδομημάτων, των ενδυμάτων και του ειδυλλιακού φυσικού τοπίου που περιβάλει το εσωτερικό των τειχών του Heaven'Estate. Σε μια πόλη όπου η ψυχή και η ουσία έχουν αντικατασταθεί από την ύλη, οι άνθρωποι φαντάζουν χάρτινες, περιφερόμενες φιγούρες, χωρίς ουσιαστική υπόσταση. Ο αναγνώστης δεν καλείται να διαβάσει απλά μια ιστορία comics, αλλά να αποκτήσει μια εικόνα της πραγματικότητας -ένα κομμάτι της, αν θέλετε- με ξεκάθαρη ιδεολογική οπτική. Έτσι, το άλμπουμ, μέσω της αυστηρής, σχεδόν ακαδημαϊκής, γραμμής του Mournier, αποποιείται κάθε στοιχείο που θα το χαρακτήριζε ως "escapist literature" και παραμένει γερά αγκιστρωμένο στον κόσμο μας. Ο ακαδημαϊσμός αυτός, βέβαια, φαντάζει κουραστικός στα μάτια του αναγνώστη, εφόσον ο "χαλαρός" ρυθμός της ιστορίας απαιτεί ένα λιτό ντεκουπάζ, όπου κάθε σελίδα χωρίζεται σε αρκετά -και σχεδόν ομοιόμορφα- καρέ, ακόμη και στις σκηνές δράσης. Παρ' όλα αυτά, εξυπηρετούνται απόλυτα οι απαιτήσεις του σεναρίου, μια και ο Mournier δημιουργεί αυτό ακριβώς που περιγράφει ο Christin: έναν ιδεολογικά, κοινωνικά και ψυχολογικά αποστειρωμένο κόσμο.

Θεωρώ περιττό να αναφέρω πως το συγκεκριμένο άλμπουμ θα ικανοποιήσει απόλυτα όλους εκείνους που αγαπούν τις πολιτικές ιστορίες, κι αυτό γιατί οι δυο δημιουργοί δεν αναλώνονται σε ένα στείρο αντί-αμερικανισμό, αλλά καταγράφουν το ουτοπικό όραμα (και τη δυστοπική του κατάληξη) του σύγχρονου Δυτικού Κόσμου. Ταυτόχρονα, όσοι από εσάς έχετε προβληματιστεί με την ιδεολογική κατεύθυνση των δύο πιο πρόσφατων άλμπουμ του επί σειρά ετών συνεργάτη του Christin, Enki Bilal (32 ΔΕΚΕΜΒΡΗ και ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΣΤΟ ΠΑΡΙΣΙ, εκδόσεις Μαμούθκόμιξ) μπορείτε να επενδύσετε άφοβα στο ΠΕΘΑΙΝΟΝΤΑΣ ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ, καθώς ο Pierre παραμένει σε μεγάλη φόρμα.

 

Collector's Data

Το άλμπουμ ΠΕΘΑΙΝΟΝΤΑΣ ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Μαμούθκόμιξ, το 2006. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη Γαλλία από τις εκδόσεις Dargaud, το 2005, με τίτλο MOURIR AU PARADIS.

Ο Pierre Christin γεννήθηκε το 1938 στα προάστια του Παρισιού. Μαζί με τον Mézières δημιούργησαν τη σειρά VALERIAN. Έγινε διάσημος ως ο σεναριογράφος κάποιων από τα καλύτερα άλμπουμ του Enki Bilal, αλλά έχει συνεργαστεί και με πολλά άλλα μεγάλα ονόματα των ευρωπαϊκών comics (Tardi, Boucq, Vern, Cabanes, κ.α.). Τα σενάρια του χαρακτηρίζονται από μια έντονη πολιτική και κριτική οπτική, που τον καθιστά ως έναν από τους σημαντικότερους σεναριογράφους στο χώρο των ευρωπαϊκών (και όχι μόνο) comics. Για αναλυτική βιβλιογραφία των έργων του στα ελληνικά, ρίξτε μια ματιά στα Collector's Data του VALERIAN.

Ο Allain Mounier γεννήθηκε το 1958 στην Ardèche της Γαλλίας. Δημοσιεύει comics από το 1977 και το ΠΕΘΑΙΝΟΝΤΑΣ ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ είναι το πρώτο του άλμπουμ που παρουσιάζεται στη χώρα μας. Υπογράφει επίσης με το ψευδώνυμο Ardem.

 



european circus archive | email the author | author's profile
back to top



|home|about us|downloads|contact|oldies|events|

The artwork cannot be reproduced in any form without the written consent of the artist and/or publisher. Trade Names and trademarks mentioned and/or displayed on this Web Site are the property of their respective owners.
All Rights Reserved.

This page is best viewed at 1024x768 or higher with Mozilla Firefox 2.0.0.4
Certified on Mozilla Firefox 2.0.0.4+ or IE 6+

Get Firefox!
Powered by vi