Βρίσκεστε στο archive.comicdom.gr. Βλέπετε το παλιό site και αρχείο του www.comicdom.gr. 2000+ άρθρα, reviews και συνεντεύξεις βρίσκονται στην διάθεσή σας. Το νέο, πλέον blog, site του Comicdom μπορείτε να το βρείτε στο http://www.comicdom.gr
Βρίσκεστε στο archive.comicdom.gr. Βλέπετε το παλιό site και αρχείο του www.comicdom.gr. 2000+ άρθρα, reviews και συνεντεύξεις βρίσκονται στην διάθεσή σας. Το νέο, πλέον blog, site του Comicdom μπορείτε να το βρείτε στο http://www.comicdom.gr
  • column info
    new stuff

    Ξ“Β“Ξ“οŸƒ ÝíΓʽ site ðïá Ξ“οŸƒΞ“Β­Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“ΞŽΞ“Β­Ξ“οŸƒΞ“Ξ„Ξ“Κ½Ξ“Β© Ξ“Β³Ξ“οŸƒ Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β¨Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“Β©Ξ“Β­Ξ“Βž Ξ“ΚΌΞ“ΒœΞ“Β³Ξ“Β§ Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β­Ξ“Κ½Ξ“Β© Ξ“Β°Ξ“Β±Ξ“Κ½Ξ“Β£Ξ“Β¬Ξ“Κ½Ξ“Ξ„Ξ“Β©Ξ“οŸ„Ξ“Βœ Ξ“οŸ‚Ξ“Β½Ξ“Β³Ξ“οŸ„Ξ“β€•Ξ“Β«Ξ“β€• Γ­Γʽ Ξ“Β°Ξ“Κ½Ξ“Β±Ξ“Κ½Ξ“οŸ„Ξ“β€•Ξ“Β«Ξ“β€•Ξ“Ξ…Ξ“Β¨Ξ“οŸƒΞ“ΒŸ Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β² ôéò Ξ“οŸ‚Ξ“Β©Ξ“Κ½Ξ“Β±Ξ“οŸ„Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β² Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“οŸƒΞ“ΞŽΞ“Β³Ξ“οŸƒΞ“Β©Ξ“Β² Ξ“Β·Ξ“Ξ‰Ξ“Β±Ξ“ΒŸΞ“Β² Γ­Γʽ ôïá Ξ“οŸ…Ξ“οŸƒΞ“Ξ†Ξ“Β½Ξ“Β£Ξ“οŸƒΞ“Β© Ξ“οŸ„Ξ“ΒœΞ“Ξ„Ξ“Β©. Ï Ξ“οŸƒΞ“οŸ„Ξ“ΒœΞ“Β³Ξ“Ξ„Ξ“β€•Ξ“Ξ„Ξ“οŸƒ Ξ“Ξ…Ξ“Β°Ξ“οŸƒΞ“Β½Ξ“Β¨Ξ“Ξ…Ξ“Β­Ξ“β€•Ξ“Β² Ξ“Β±Ξ“β€•Ξ“ΒžΞ“Β² ôïá comicdom.gr, Ξ“Ξ†Ξ“Β±Ξ“β€•Ξ“Β­Ξ“Ξ„Ξ“ΒŸΞ“Β¦Ξ“οŸƒΞ“Β© Γ­Γʽ Γ³ΓʽΓ² Ξ“οŸƒΞ“Β­Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“ΞŽΞ“Β­Ξ“οŸƒΞ“Β© Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β¨Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“Β©Ξ“Β­Ξ“Βœ ãéΓʽ Ξ“ΞŒΞ“Β«Ξ“Κ½ Γ΄Γʽ updates, Ξ“ΞŽΞ“Β³Ξ“Ξ„Ξ“οŸƒ Γ­Γʽ ìçí Ξ“Β·Ξ“ΒœΞ“Β³Ξ“οŸƒΞ“Ξ„Ξ“οŸƒ ðïôÝ ôçí "Ξ“Β¬Ξ“Β°Ξ“ΒœΞ“Β«Ξ“Κ½".




 Reviews 24/10: LOGICOMIX από τον Αριστείδη Κώτση.


 Reviews 23/10: SOLOMON KANE #1 από τον Ανδρέα Μιχαηλίδη.


 Reviews 22/10: THE AMAZING REMARKABLE MONSIEUR LEOTARD από τον Θωμά Παπαδημητρόπουλο.


 Reviews 21/10: BACK TO BROOKLYN #1 από τον Γιώργο Χατζηκωστή.


 Reviews 17/10: NOTHING NICE TO SAY από τον Θωμά Παπαδημητρόπουλο.


 Reviews 16/10: SUBLIFE από τον Αριστείδη Κώτση.


 15/10: Νέο strip JANE'S WORLD της Paige Braddock.


 14/10: Νέο strip ΚΟΥΡΑΦΕΛΚΥΘΡΑ του Αντώνη Βαβαγιάνη.


 Reviews 13/10: AGE OF SENTRY #1 από τον Γιώργο Χατζηκωστή.


του ΣΕΑ
29-01-05

Disco 2005 Part 3

(Ωραία, σήμερα έχω να γράψω το MARKET WATCH! Και βρήκα και ωραίο θέμα! Οικονομικοστατιστική ανάλυση της comic βιομηχανίας στις δεκαετίες του '60 και του '70! Θα κάνω ένα εισαγωγικό σημείωμα εξηγώντας τη μετάβαση από... FUCK! Το είχα ξεχάσει εντελώς! Πρέπει να μιλήσω για την ελληνική «βιομηχανία» στο τρίτο μέρος του DISCO 2005! Γαμώτο... δε βλέπω να το αποφεύγω τελικά)

Τρίτο μέρος του online Καζαμία-style MARKET WATCH για σήμερα, και όπως είχα προαναγγείλει, θα ασχοληθούμε με τις εγχώριες (και λίγο) τις Ευρωπαϊκές εκδόσεις! (May God help us...)

Με λίγα λόγια λοιπόν, η φετινή χρονιά προβλέπεται στο Ελλάντα... η ίδια.

Αυτά.

Καληνύχτα σας.

ΚΥΡΙΟΣ ΣΤΑ ΔΕΞΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΤΡΙΝΗ ΓΡΑΒΑΤΑ: "Ε! Αυτό ήταν όλο;; Δε θα μας εξηγήσεις τουλάχιστον το γιατί;;"
ΣΕΑ: "Once upon a time, they were 2 cows and a fish..."

...σοβαρά τώρα. Ας τα πιάσουμε ένα-ένα (δύο είναι όλα κι όλα άλλωστε). Τί εκδόσεις έχουμε στην Ελλάδα; Τριών ειδών κυρίως: Τα λεγόμενα άλμπουμς, τα fanzines (δηλαδή τα mini comics-comic zines αλλά μας ξέρουμε τώρα τους έλληνες, δε μας φτάνει να κακοποιούμε τη δική μας γλώσσα, πρέπει να κακοποιήσουμε και των άλλων!) και τα διάφορα δι-τρι-τετρασέλιδα που συναντάμε αραιά και πού σε life style και όχι μόνο περιοδικά. Σε έντυπα δηλαδή που θέλουν να το παίξουν trendy, και κοτσάρουν και ένα comic (ανεξαρτήτως προδιαγραφών, αρκεί να είναι αυτό το νέο πράμα το....κόμιξ).

Πόσα τέτοια βγαίνουν σε μηνιαία βάση; Από τα άλμπουμς κανένα. Από τα fanzines επίσης κανένα, από τα άσχετα έντυπα όλα, αλλά είπαμε, το comic είναι καθαρά συνοδευτικής χρηστικότητας. Εξαίρεση σε αυτή την κατηγορία αποτελεί μόνο το ένθετο «9» της εφημερίδας ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, το οποίο ασχολείται αποκλειστικά με την 9η Τέχνη και είναι εβδομαδιαίο. Όμως όντας ένθετο και δωρεάν, εξ ορισμού δεν μπορεί να συγκριθεί με οτιδήποτε άλλο μια και δεν υπάρχουν νούμερα πωλήσεων.

Οι τιμές όλων αυτών των local comics ποικίλουν: Από 1,5 Ευρώ στα fanzines μέχρι 10 και 12 Ευρώ σε κάποια άλμπουμς. Πολλές φορές βέβαια, οι τιμές αυτές ούτε κατά διάνοια δεν αντιστοιχούν στην ποιότητα των εκδόσεων και της ύλης, αλλά αυτό είναι ένα άλλο πικρό ποτήριον.

Ένας έλληνας εκδότης λοιπόν, κάνοντας την τεράστια (!) κίνηση να βγάλει στην αγορά ένα τέτοιο προϊόν, θα είναι απόλυτα ευχαριστημένος αν πουλήσει 2000 αντίτυπα! Μάλιστα, θα πετάει από την χαρά του! Αστείο δεν ακούγεται; Κι όμως, έτσι έχουν τα πράγματα. Η εγχώρια παραγωγή φυτοζωεί από την αρχή της γέννησής της.

Συμφωνώ απόλυτα με όσους λένε πως τα τελευταία 3-4 χρόνια έχουμε μία άνθηση, και μία γενικότερη κίνηση που είχε να παρατηρηθεί αιώνες, αλλά σε καμία περίπτωση αυτό δεν θα με έπειθε να αναφωνήσω πως όλα πάνε καλά. Το αντίθετο: Έχετε ακούσει την παροιμία με το σαλιγκάρι που πήγαινε τόσο αργά, που προχωρούσε προς τα πίσω;

Σε αυτό συμβάλλουν πολλά:

Η έλλειψη γνώσεων των εκδοτών και των συμβούλων έκδοσης, που πολλές φορές οδηγούν σε λάθος κινήσεις.

Η ελληνική νοοτροπία του «βγάζω από τη μύγα ξύγκι», και θα φέρω σαν παράδειγμα νεοεκδωθέν άλμπουμ του οποίου ο εκδότης δεν πλήρωσε δραχμή τους συντελεστές επειδή «τους είχε πληρώσει κάτι πενταροδεκάρες όταν αυτό δημοσιευόταν στο περιοδικό του».

Τα πανάκριβα ελληνικά τυπογραφεία. Το ξέρατε πως στο εξωτερικό, το λεγόμενο small press όχι μόνο πριμοδοτείται από το Κράτος, αλλά και πως υπάρχουν συμβαλλόμενα τυπογραφεία με χαμηλότερες τιμές για αυτά; Ε λοιπόν εδώ, μόνο αυτό δε συμβαίνει! Για δοκιμάστε να ψάξετε για έμπιστο τυπογράφο! Κατά πρώτον θα σας πιάσει τον κώλο. Κατά δεύτερον το αποτέλεσμα δε θα είναι σε καμία περίπτωση το αναμενόμενο, και κατά τρίτον θα σας βγάλει την πίστη στις καθυστερήσεις. (Για να μην αναφέρω περιπτώσεις που έχει τα μισά μηχανήματά του χαλασμένα και πρέπει να ξενυχτήσεις εσύ για να περάσεις τα staples!)

Γραφίστας; ΧΑ-ΧΑ-ΧΑ!!! Ότι είναι να κάνεις κάν' το μόνος σου.

Έλληνες δημιουργοί. Συγκρίνατε ποτέ ένα ελληνικό comic με ένα ευρωπαϊκό ή αμερικάνικο; Καμία σχέση! Και δε μιλάω μόνο ως προς θέματα ποιότητας έκδοσης, αλλά κυρίως ποιότητας ύλης! (Deja Vu) Καταρχάς οι έλληνες βαριούνται. Βαριούνται τόσο πολύ, που αν καταφέρουν να έχουν 4 σελίδες το μήνα έτοιμες, θα μιλάμε για θαύμα! (Να υπογραμμίσω εδώ πως περιπτώσεις που βλέπουμε ένα δισέλιδο την εβδομάδα ουσιαστικά πρόκειται για δουλειά 6 μηνών). Βαριούνται επίσης να σκεφτούν. Να ψάξουν και να ψαχτούν. Ίσως φταιει και το γεγονός ότι γνωρίζουν εκ των προτέρων πως αυτό που θα κάνουν δε θα τους λύσει το βιοποριστικό τους πρόβλημα. Αλλά αυτό δεν είναι δικαιολογία. Οι περισσότερες εκδόσεις είναι δημιουργήματα ενός ανθρώπου-ορχήστρα: Ο έλληνας δημιουργός κάνει σενάριο, σχέδιο, χρώμα, μελάνωμα, lettering... α, ναι, δεν έχουμε και έλληνες σεναριογράφους επίσης. Οι 3-4 που υπάρχουν αυτή τη στιγμή είναι τόσοι λίγοι που δε φέρνουν την ʼνοιξη. (Αναφέρομαι σε κανονικούς, δοκιμασμένους σεναριογράφους, όχι σε εκείνους που έγιναν επειδή είχαν κάποιον «γνωστό» κάπου.)

Οι έλληνες αναγνώστες δε διαβάζουν ελληνικά comics. Δεν τους κατηγορώ. Οι παραπάνω λόγοι άλλωστε είναι αρκετοί για να τους αποτρέψουν. Δεν είναι όμως περίεργο, να είσαι διατεθειμένος να σκάσεις 7 Ευρώ για το Director's Cut ενός comic που το έχεις ήδη στην αρχική του μορφή, και να τσιγκουνεύεσαι τα 2 Ευρώ για ένα ελληνικό mini-comic των 20 σελίδων ή 6 Ευρώ για ένα αλμπουμάκι των 60; Η δοκιμή ποτέ δεν έβλαψε κανέναν!

Δε θα μιλήσω για νούμερα. Αν και θα έπρεπε. Το θεωρώ όμως γελοίο, να αναφέρομαι σε κάτι, που ουσιαστικά με κάνει και ντρέπομαι. Όπως πριν 2 χρόνια σε συζήτηση περί comics στο IFA. Έχετε ακούσει περί Γάλλο-Βελγικών εκδόσεων; Πολύ απλά να σας αναφέρω το εξής: 1200-1500 άλμπουμς τον χρόνο, εκ των οποίων τα 350 περίπου είναι νέων δημιουργών! Η σύγκριση δική σας!

Κλείνοντας, θα σας θέσω ένα θέμα προς σκέψη: Δεν είναι κάπως γελοίο, όταν μιλάμε για ελληνικό back issue hunting, στην πραγματικότητα να εννοούμε τα μεταφρασμένα ιταλικογαλλοαμερικάνικα comics του '60 και του '70;

NEXT: ...???



market watch archive | email the author | author's profile
back to top



|home|about us|downloads|contact|oldies|events|

The artwork cannot be reproduced in any form without the written consent of the artist and/or publisher. Trade Names and trademarks mentioned and/or displayed on this Web Site are the property of their respective owners.
All Rights Reserved.

This page is best viewed at 1024x768 or higher with Mozilla Firefox 2.0.0.4
Certified on Mozilla Firefox 2.0.0.4+ or IE 6+

Get Firefox!
Powered by vi