|
του Βασίλη Σάκκου 02-02-07 Cerebral Vortex Crescendo Το 1994, o Art Spiegelman αποφάσισε να αναβιώσει ένα σχεδόν ξεχασμένο jazz-epic ποίημα που είδε για πρώτη φορά το φως το 1928. Οι στίχοι του λειτουργούν σαν παλιρροϊκό, οργασμικό κύμα, που κλιμακώνεται με ένα κρεσέντο βίας και σεξουαλικής έντασης. Η σχέση του με το comic book medium, πρακτικά, δεν υφίσταται. Η εικονογράφηση του Spiegelman, αν και υποδειγματική, δεν μετατρέπει το ποίημα αυτό σε sequential narrative. Η προβολή του στο μυαλό μου, πάντως, ξετυλίχτηκε σαν ένα κουβάρι panels, ασπρόμαυρα και ιδρωμένα.
Η Pantheon Books που -σχετικά- προσφάτως μας έδωσε την hardcover συλλογή του BLACK HOLE και το IN THE SHADOW OF NO TOWERS του Spiegelman, εξέδωσε την εικονογραφημένη εκδοχή του ποιήματος του Joseph Moncure March, με αψεγάδιαστο design και τη χειμαρρώδη φύση του, ευτυχώς, ανέπαφη. Η σχεδόν συνειρμική γραφή του March έκανε πολλούς κριτικούς της εποχής να αμφιβάλλουν για τη φύση του WILD PARTY ως ποίημα. Ο William Burroughs, πάντως, σε συζήτηση με τον Spiegelman (όπως αναφέρεται στην εισαγωγή της παρούσας έκδοσης), έβαλε τα πράγματα στη θέση τους: "Of course it’s poetry. It rhymes." Σε κάποιο άλλο σημείο, παραδέχεται στον Spiegelman πώς αυτό ήταν το βιβλίο που τον έκανε να θέλει να γίνει συγγραφέας. Οι στίχοι του WILD PARTY σφηνώνονται στη μνήμη σου με χαρακτηριστική άνεση. Ο στακάτος ρυθμός της ποίησης του March δημιουργεί εικόνες που δεν χρειάζονται τις πατερίτσες των σχεδίων του Spiegelman.
H Queenie και ο Burrs είναι δυο ηθοποιοί του vaudeville που βρίσκουν καταφύγιο ο ένας στην βίαιη φύση του άλλου. Ζουν μαζί τις μέρες τους στο έπακρο, χωρίς να σταματούν καθόλου. Τους ενώνει ένα αδυσώπητο ένστικτο για ικανοποίηση επιθυμιών και δεν προτίθενται να βάλουν οποιοδήποτε φραγμό σε αυτό. Ο March περιγράφει έναν καβγά τους με μαεστρία και στίχους που συσπώνται και αναρριχώνται με σεξουαλική ένταση και ασίγαστη μανία. Η Queenie και ο Burrs έχουν σχεδόν κάψει το βραδυφλεγές πάθος που τους ενώνει και η απειλή της ρουτίνας τους κοιτάζει στα μάτια. Τότε αποφασίζουν να κάνουν άλλο ένα ξέφρενο πάρτι.
Οι καλεσμένοι περιγράφονται με μελανά χρώματα και κοφτές πινελιές. Στήνονται όλοι σαν πιόνια, σε ένα παιχνίδι με βίαιο φινάλε που προφητεύεται συνεχώς. Η κλιμάκωση της διάχυτης σεξουαλικής έντασης και της υφέρπουσας βίας γίνεται με διαδοχικές εκρήξεις. Σε μία από αυτές, ένας ευγενής καλεσμένος επιχειρεί να βιάσει ένα δεκατετράχρονο κορίτσι. Ο γορίλας αγαπητικός της αδερφής του κοριτσιού αφήνει τα ένστικτα του ελεύθερα κι ο March τα περιγράφει σαν μια ανοιχτή πληγή που αφήνει εκτεθειμένα νεύρα και τένοντες.
Οι παράφορα ηλεκτρισμένες περιγραφές σκηνών βίας συνοδεύονται από ένα σαδιστικό γαϊτανάκι ερωτικών στιγμών. Η βία και το σεξ δεν είναι απλώς αλληλένδετα σε αυτό το ποίημα, αλλά αλληλοσυμπληρώνονται με έναν τρόπο πρωτόγνωρο για την εποχή και εξουθενωτικά ερεθιστικό, ακόμη και για τα σημερινά δεδομένα. Τα καρέ του Spiegelman που συνοδεύουν τη συγκεκριμένη περιγραφή θα μπορούσαν κάλλιστα να σταθούν αυτόνομα σε κάποιο comic του και είναι εξίσου μαγευτικά.
Στο οργασμικό κρεσέντο του τέλους, οι βασικοί ήρωες δεν μπορούν να συνέλθουν από τις δίνες ενστίκτων που τους έχουν καταπιεί. Αλαφιασμένοι, ζαλισμένοι πάνω από ένα πτώμα που αχνίζει, περιμένουν την αναπόφευκτη διακοπή των συνειρμών. Απότομα και (με κωμικό τρόπο) λογικά:
Σε μια από τις πιο πετυχημένες θεατρικές διασκευές του WILD PARTY (βασισμένη σε κείμενο, μουσική και στίχους του Michael John LaChiusa, το 2000, σε θεατρική σκηνή του Broadway) τον ρόλο του Burrs έπαιξε ο Mandy Patinkin (CHICAGO HOPE, PRINCESS BRIDE, DEAD LIKE ME), για τον οποίο ευθαρσώς δηλώνω αγάπη και αφοσίωση. Το ρόλο της Queenie έπαιξε η Toni Collette, η οποία πρωταγωνιστεί στο LITTLE MISS SUNSHINE, το οποίο, μεταξύ όλων των άλλων, διαθέτει και ένα από τα πιο εκπληκτικά soundtracks των τελευταίων ετών, methinks. Μusica indeed. Διαθέτει και Sufjan Stevens. Ξου, πηγαίνετε να το ακούσετε. Ο March ήταν 26 ετών όταν έγραψε το WILD PARTY.
|
||
pictopia breeds... archive | email the author | author's profile back to top |
||
|home|about us|downloads|contact|oldies|events| The artwork cannot be reproduced in any form without the written consent of the artist and/or publisher. Trade Names and trademarks mentioned and/or displayed on this Web Site are the property of their respective owners. All Rights Reserved. This page is best viewed at 1024x768 or higher with Mozilla Firefox 2.0.0.4 Certified on Mozilla Firefox 2.0.0.4+ or IE 6+ Powered by vi |