Βρίσκεστε στο archive.comicdom.gr. Βλέπετε το παλιό site και αρχείο του www.comicdom.gr. 2000+ άρθρα, reviews και συνεντεύξεις βρίσκονται στην διάθεσή σας. Το νέο, πλέον blog, site του Comicdom μπορείτε να το βρείτε στο http://www.comicdom.gr
Βρίσκεστε στο archive.comicdom.gr. Βλέπετε το παλιό site και αρχείο του www.comicdom.gr. 2000+ άρθρα, reviews και συνεντεύξεις βρίσκονται στην διάθεσή σας. Το νέο, πλέον blog, site του Comicdom μπορείτε να το βρείτε στο http://www.comicdom.gr
  • column info
    new stuff

    Ξ“Β“Ξ“οŸƒ ÝíΓʽ site ðïá Ξ“οŸƒΞ“Β­Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“ΞŽΞ“Β­Ξ“οŸƒΞ“Ξ„Ξ“Κ½Ξ“Β© Ξ“Β³Ξ“οŸƒ Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β¨Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“Β©Ξ“Β­Ξ“Βž Ξ“ΚΌΞ“ΒœΞ“Β³Ξ“Β§ Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β­Ξ“Κ½Ξ“Β© Ξ“Β°Ξ“Β±Ξ“Κ½Ξ“Β£Ξ“Β¬Ξ“Κ½Ξ“Ξ„Ξ“Β©Ξ“οŸ„Ξ“Βœ Ξ“οŸ‚Ξ“Β½Ξ“Β³Ξ“οŸ„Ξ“β€•Ξ“Β«Ξ“β€• Γ­Γʽ Ξ“Β°Ξ“Κ½Ξ“Β±Ξ“Κ½Ξ“οŸ„Ξ“β€•Ξ“Β«Ξ“β€•Ξ“Ξ…Ξ“Β¨Ξ“οŸƒΞ“ΒŸ Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β² ôéò Ξ“οŸ‚Ξ“Β©Ξ“Κ½Ξ“Β±Ξ“οŸ„Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β² Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“οŸƒΞ“ΞŽΞ“Β³Ξ“οŸƒΞ“Β©Ξ“Β² Ξ“Β·Ξ“Ξ‰Ξ“Β±Ξ“ΒŸΞ“Β² Γ­Γʽ ôïá Ξ“οŸ…Ξ“οŸƒΞ“Ξ†Ξ“Β½Ξ“Β£Ξ“οŸƒΞ“Β© Ξ“οŸ„Ξ“ΒœΞ“Ξ„Ξ“Β©. Ï Ξ“οŸƒΞ“οŸ„Ξ“ΒœΞ“Β³Ξ“Ξ„Ξ“β€•Ξ“Ξ„Ξ“οŸƒ Ξ“Ξ…Ξ“Β°Ξ“οŸƒΞ“Β½Ξ“Β¨Ξ“Ξ…Ξ“Β­Ξ“β€•Ξ“Β² Ξ“Β±Ξ“β€•Ξ“ΒžΞ“Β² ôïá comicdom.gr, Ξ“Ξ†Ξ“Β±Ξ“β€•Ξ“Β­Ξ“Ξ„Ξ“ΒŸΞ“Β¦Ξ“οŸƒΞ“Β© Γ­Γʽ Γ³ΓʽΓ² Ξ“οŸƒΞ“Β­Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“ΞŽΞ“Β­Ξ“οŸƒΞ“Β© Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β¨Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“Β©Ξ“Β­Ξ“Βœ ãéΓʽ Ξ“ΞŒΞ“Β«Ξ“Κ½ Γ΄Γʽ updates, Ξ“ΞŽΞ“Β³Ξ“Ξ„Ξ“οŸƒ Γ­Γʽ ìçí Ξ“Β·Ξ“ΒœΞ“Β³Ξ“οŸƒΞ“Ξ„Ξ“οŸƒ ðïôÝ ôçí "Ξ“Β¬Ξ“Β°Ξ“ΒœΞ“Β«Ξ“Κ½".




 Reviews 24/10: LOGICOMIX από τον Αριστείδη Κώτση.


 Reviews 23/10: SOLOMON KANE #1 από τον Ανδρέα Μιχαηλίδη.


 Reviews 22/10: THE AMAZING REMARKABLE MONSIEUR LEOTARD από τον Θωμά Παπαδημητρόπουλο.


 Reviews 21/10: BACK TO BROOKLYN #1 από τον Γιώργο Χατζηκωστή.


 Reviews 17/10: NOTHING NICE TO SAY από τον Θωμά Παπαδημητρόπουλο.


 Reviews 16/10: SUBLIFE από τον Αριστείδη Κώτση.


 15/10: Νέο strip JANE'S WORLD της Paige Braddock.


 14/10: Νέο strip ΚΟΥΡΑΦΕΛΚΥΘΡΑ του Αντώνη Βαβαγιάνη.


 Reviews 13/10: AGE OF SENTRY #1 από τον Γιώργο Χατζηκωστή.


του Ανδρέα Μιχαηλίδη
04-05-05

Manga: Το Ανατολικό Μέτωπο Part III

Χαίρετε ξανά. Πού είχαμε μείνει λοιπόν; Α ναι, στο manga από τον κύριο Tezuka κι έπειτα. Πιστοί στα χνάρια και την πορεία που χάραξε ο δάσκαλός τους, οι mangaka (δημιουργοί manga) οργιάζουν κατά τη δεκαετία του '60, ισχυροποιώντας το μέσο και καθιστώντας το από μέσο ψυχαγωγίας σε τρόπο ζωής.

Το 1959 άρχισαν να εκδίδονται με ραγδαίους ρυθμούς εβδομαδιαία περιοδικά για παιδιά, μέσα στα οποία 40% -αρχικά και έπειτα 100%- της ύλης ήταν manga. Ας τονιστεί εδώ ότι, αντίθετα με τις ΗΠΑ, στην Ιαπωνία καμιά νομοθεσία δεν φρέναρε την πρόοδο των κόμικς και η κυκλοφορία τους όλο και αυξανόταν.

Οι περιπέτειες και οι ιστορίες Επιστημονικής Φαντασίας στο στυλ του Tezuka κυριαρχούσαν σχεδόν απόλυτα στα περιοδικά ονόματι "shounen" (για αγόρια). Από το 1963 δε, εμφανίστηκαν τα "shoujo" (για κορίτσια) επίσης ως εβδομαδιαία, τα οποία αρχικά ζωγράφιζαν άνδρες. Λόγω της διαρκώς αυξανόμενης ζήτησης για σκιτσογράφους, από το 1967 οι εκδότες στράφηκαν σε γυναίκες οι οποίες σταδιακά έκαναν το εβδομαδιαίο shoujo μηνιαίο.

Ωστόσο, οι αναγνώστες μεγάλωσαν: οι έφηβοι, οι φοιτητές και οι νεαροί εργάτες, θέλοντας να ξεφύγουν από το "παιδικό", στράφηκαν στα "gekiga" (θεατρικές εικόνες) που προσέφεραν υλικό πιο σοβαρό, φιλοσοφημένο και συχνά σκοτεινό. Πολύ συχνά, το μαύρο χιούμορ και η βία ήταν βασικά στοιχεία των gekiga όπως το, ακόμη και σήμερα δημοφιλές, LEGEND OF KAMUI των Sanpei Shirato και Takao Saitoh.

Προσπαθώντας να συμπεριλάβουν στους αναγνώστες τους όλο και μεγαλύτερης ηλικίας άτομα, κάποιοι εκδότες δημιούργησαν τα "seinen" (για τους νέους) ή μπαστάρδεψαν τα shounen με "light" gekiga. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να αρχίσουν να χάνουν το παραδοσιακό παιδικό κοινό τους. Τότε κάνει την εμφάνισή της η εκδοτική Jump. Μένοντας πιστή στη νεολαία και απαιτώντας από τους τότε άγνωστους σκιτσογράφους της, όπως ο Akira Toriyama, να ικανοποιήσουν το αγοραστικό κοινό, σήμερα βρίσκεται στην κορυφή της αγοράς με manga όπως το DRAGONBALL και το ONE PIECE στο δυναμικό τους. Την ίδια εποχή, τα shoujo αφήνουν πίσω τα παραδοσιακά τους όρια και σιγά-σιγά καταρρίπτουν τα taboo στις ιστορίες τους.

Από το 1970 και μετά, το φάσμα των manga άρχισε να περιλαμβάνει comics για κάθε ηλικία, φύλο ή προτίμηση. Κατά τη δεκαετία του '90 αποκτούν το πρώτο τους κοινό τα καθαρά πορνογραφικά manga το ιαπωνικό comic έχει πλέον γίνει τρόπος ζωής και διαβάζεται από μικρούς και μεγάλους, όμοια με τις νουβέλες σε άλλες χώρες.

Νομίζω ότι το μάθημα ιστορίας αρκεί: σε επόμενο άρθρο αν το επιθυμείτε αγαπητοί μου προσήλυτοι, εεεε... αναγνώστες ήθελα να πω, θα δημοσιευθεί λίστα με sites στο internet, όπου μπορείτε να μάθετε περισσότερες λεπτομέρειες για την ιστορία του manga. Μια και σιγά-σιγά είναι καιρός να κάνουν την εμφάνισή τους εδώ αναλύσεις και παρουσιάσεις για συγκεκριμένους τίτλους, θα ρίξουμε τώρα μια σύντομη ματιά στη θεματολογία που καλύπτουν τα manga ή τουλάχιστον στα δημοφιλέστερα είδη.

Μαnga: Μια Διαφορετική Λογοτεχνία Part I

Πώς δικαιολογώ αυτόν τον τίτλο; Εύκολο: αν ήδη γνωρίζεστε με τα manga, τότε ξέρετε ότι το φάσμα των σεναρίων τους καλύπτει τα πάντα! Ρομάντζο, περιπέτεια, αστυνομικές ιστορίες, αποκρυφισμός, δράμα, ακόμα και πορνογραφία. Δεν έχουν τίποτε να ζηλέψουν από την οποιαδήποτε λογοτεχνία και πολύ συχνά πολυκαιρισμένα και βαρετά θέματα παρουσιάζονται με εντελώς πρωτότυπο τρόπο μέσα από τις σελίδες τους (το FULLMETAL ALCHEMIST ή HAGANE NO RENKINJUTSUSHI της Hiromu Arakawa θα μπορούσε να είναι από φιλοσοφική διατριβή μέχρι πραγματεία ενάντια στην τυφλή υποταγή στις παραδόσεις ή ακόμα και αντιπολεμικό μανιφέστο).

Πάμε τώρα να δούμε μερικά από τα δημοφιλέστερα είδη θεματολογίας:

Φεουδαρχική Ιαπωνία
Μερικά από τα δημοφιλέστερα manga τοποθετούνται στην εποχή που η Ιαπωνία ήταν υπό τη διακυβέρνηση της δυναστείας Tokugawa ή λίγα χρόνια μετά την πτώση της και την έλευση της κυβέρνησης Meiji (πεφωτισμένη). Εκ πρώτης όψεως αυτό μοιάζει να οφείλεται στο όλο φολκλόρ της περιόδου. Στην πραγματικότητα, τα manga αυτά στην πλειοψηφία, αν όχι στην ολότητά τους, προσπαθούν να ασκήσουν μια ζωντανή και ενδιαφέρουσα κριτική στο παρελθόν. Αρχικά φαντάζουν όλα ξεκάθαρα: οι καλοί, οι κακοί και το σενάριο. Όσο προχωράει η πλοκή, αποκαλύπτονται τα κίνητρα και οι σκοποί των "κακών", γίνεται σαφές ότι σε έναν πόλεμο θα υπάρξουν θύματα αλλά τελικά τα πάντα ανάγονται στα πιστεύω και τους ανθρώπους που τα ακολουθούν.

Ένα κλασσικό παράδειγμα: RUROUNIN KENSHIN: MEIJI KENKAKU ROMANTAN.

Ο Watsuki Nobuhiro παρουσιάζει έναν ήρωα ο οποίος κατά τις αναταραχές της περιόδου Bakumatsu σκότωνε στο όνομα του Αυτοκράτορα και της επανάστασης. Δέκα χρόνια μετά την αλλαγή του πολιτεύματος, βοηθά τους αδύναμους έχοντας αρνηθεί το δρόμο του θανάτου. Ιστορικά πρόσωπα ελίσσονται γύρω του και πέρα από ανθρώπους με ξεπερασμένα ιδεώδη, αντιμετωπίζει τη διαφθορά της ίδιας της κυβέρνησης και αναγκάζεται να συμμετάσχει σε ένα πολιτικό παιχνίδι που του είναι απεχθές.

Σε όλο το manga, με τις κωμικές, τις ρομαντικές, ακόμα και τις αιματηρές σκηνές του, ασκείται μια έντονη κριτική στο παρελθόν και διαφαίνεται η αδυναμία (ή η δύναμη) ενός ανθρώπου μπροστά στην ανάγκη να σκοτώσει για να προστατέψει αυτούς που αγαπά.

Σύγχρονη Ιαπωνία Και Το Εγγύς Μέλλον
Θα ήθελα καταρχήν να επιστήσω την προσοχή σας στην γενικότερη εικόνα που έχει για την Ιαπωνία ο υπόλοιπος κόσμος: μια ψυχρή, υπολογιστική χώρα όπου όλοι εργάζονται ασταμάτητα σαν μυρμήγκια. Οι δε μαθητές φαίνονται να είναι καταπιεσμένοι σκλάβοι, οι οποίοι σφυρηλατούνται προς ομογένεια και εξολόθρευση της φαντασίας. Τα manga αποτελούν συνάμα επιχείρημα και αντίλογο: αν είναι τόσο καταπιεσμένοι τότε οι χιλιάδες δημιουργοί manga, επαγγελματίες και μη, δεν θα έπρεπε να υφίστανται. Από την άλλη, μήπως το manga είναι η τελευταία διέξοδος για την καταπιεσμένη φαντασία;

Λαμβάνοντας τα παραπάνω υπόψη σας, εύκολα μπορείτε να καταλάβετε γιατί η θεματολογία των manga με φόντο τη σύγχρονη Ιαπωνία ή το εγγύς μέλλον της κινείται γύρω από τη ζωή νεαρών ατόμων. Στο 70% των manga αυτών, περιγράφονται είτε οι καθημερινές ανησυχίες και περιπέτειες κοινών παιδιών σε σχετικά "πραγματικά" πλαίσια είτε η διαφυγή τους από τη στυγνή πραγματικότητα με θαυμαστούς τρόπους.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα υπάρχουν πολλά: από τη μία το FUSHIGI YUUGI (το Μυστηριώδες Έργο), όπου η καταπιεσμένη ηρωίδα θα βρει καταφύγιο σε μια μυθολογική Αρχαία Κίνα μέσω ενός μαγικού βιβλίου. Από την άλλη, το LOVE HINA όπου ο δις αποτυχών υποψήφιος για το Πανεπιστήμιο του Τόκιο, θα αρχίσει να ζει τα διάφορα όνειρα που σκαρφιζόταν για να ξεφεύγει από τη συνείδησή του, μέχρι να μπορέσει να απαλλαχθεί από το φόβο της αποτυχίας. Η λίστα μπορεί να συνεχιστεί επ'άπειρον...

Τα δύο προηγούμενα έχουν ένα βασικό κοινό στοιχείο: κατά την εξέλιξη της πλοκής και μέχρι το τέλος της, οι ήρωες μαθαίνουν να μην παραιτούνται και να βασίζονται στις δυνάμεις τους, στη φιλία και τη συνεργασία για να ξεπερνούν τις καθημερινές αντιξοότητες. Τα περισσότερα manga σε αυτή τη γραμμή έχουν συνήθως διδακτικό χαρακτήρα. Δεν λείπουν βεβαίως αυτά με θέμα το μυστήριο, την περιπέτεια ή το τέλος του κόσμου (X/1999, FLAME OF RECCA, AYASHI NO CERES).



shinjuku express archive | email the author | author's profile
back to top



|home|about us|downloads|contact|oldies|events|

The artwork cannot be reproduced in any form without the written consent of the artist and/or publisher. Trade Names and trademarks mentioned and/or displayed on this Web Site are the property of their respective owners.
All Rights Reserved.

This page is best viewed at 1024x768 or higher with Mozilla Firefox 2.0.0.4
Certified on Mozilla Firefox 2.0.0.4+ or IE 6+

Get Firefox!
Powered by vi