|
του Ανδρέα Μιχαηλίδη 04-05-05 Manga: Το Ανατολικό Μέτωπο Part III Χαίρετε ξανά. Πού είχαμε μείνει λοιπόν; Α ναι, στο manga από τον κύριο Tezuka κι έπειτα. Πιστοί στα χνάρια και την πορεία που χάραξε ο δάσκαλός τους, οι mangaka (δημιουργοί manga) οργιάζουν κατά τη δεκαετία του '60, ισχυροποιώντας το μέσο και καθιστώντας το από μέσο ψυχαγωγίας σε τρόπο ζωής. Το 1959 άρχισαν να εκδίδονται με ραγδαίους ρυθμούς εβδομαδιαία περιοδικά για παιδιά, μέσα στα οποία 40% -αρχικά και έπειτα 100%- της ύλης ήταν manga. Ας τονιστεί εδώ ότι, αντίθετα με τις ΗΠΑ, στην Ιαπωνία καμιά νομοθεσία δεν φρέναρε την πρόοδο των κόμικς και η κυκλοφορία τους όλο και αυξανόταν. Οι περιπέτειες και οι ιστορίες Επιστημονικής Φαντασίας στο στυλ του Tezuka κυριαρχούσαν σχεδόν απόλυτα στα περιοδικά ονόματι "shounen" (για αγόρια). Από το 1963 δε, εμφανίστηκαν τα "shoujo" (για κορίτσια) επίσης ως εβδομαδιαία, τα οποία αρχικά ζωγράφιζαν άνδρες. Λόγω της διαρκώς αυξανόμενης ζήτησης για σκιτσογράφους, από το 1967 οι εκδότες στράφηκαν σε γυναίκες οι οποίες σταδιακά έκαναν το εβδομαδιαίο shoujo μηνιαίο. Ωστόσο, οι αναγνώστες μεγάλωσαν: οι έφηβοι, οι φοιτητές και οι νεαροί εργάτες, θέλοντας να ξεφύγουν από το "παιδικό", στράφηκαν στα "gekiga" (θεατρικές εικόνες) που προσέφεραν υλικό πιο σοβαρό, φιλοσοφημένο και συχνά σκοτεινό. Πολύ συχνά, το μαύρο χιούμορ και η βία ήταν βασικά στοιχεία των gekiga όπως το, ακόμη και σήμερα δημοφιλές, LEGEND OF KAMUI των Sanpei Shirato και Takao Saitoh. Προσπαθώντας να συμπεριλάβουν στους αναγνώστες τους όλο και μεγαλύτερης ηλικίας άτομα, κάποιοι εκδότες δημιούργησαν τα "seinen" (για τους νέους) ή μπαστάρδεψαν τα shounen με "light" gekiga. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να αρχίσουν να χάνουν το παραδοσιακό παιδικό κοινό τους. Τότε κάνει την εμφάνισή της η εκδοτική Jump. Μένοντας πιστή στη νεολαία και απαιτώντας από τους τότε άγνωστους σκιτσογράφους της, όπως ο Akira Toriyama, να ικανοποιήσουν το αγοραστικό κοινό, σήμερα βρίσκεται στην κορυφή της αγοράς με manga όπως το DRAGONBALL και το ONE PIECE στο δυναμικό τους. Την ίδια εποχή, τα shoujo αφήνουν πίσω τα παραδοσιακά τους όρια και σιγά-σιγά καταρρίπτουν τα taboo στις ιστορίες τους. Από το 1970 και μετά, το φάσμα των manga άρχισε να περιλαμβάνει comics για κάθε ηλικία, φύλο ή προτίμηση. Κατά τη δεκαετία του '90 αποκτούν το πρώτο τους κοινό τα καθαρά πορνογραφικά manga το ιαπωνικό comic έχει πλέον γίνει τρόπος ζωής και διαβάζεται από μικρούς και μεγάλους, όμοια με τις νουβέλες σε άλλες χώρες. Νομίζω ότι το μάθημα ιστορίας αρκεί: σε επόμενο άρθρο αν το επιθυμείτε αγαπητοί μου προσήλυτοι, εεεε... αναγνώστες ήθελα να πω, θα δημοσιευθεί λίστα με sites στο internet, όπου μπορείτε να μάθετε περισσότερες λεπτομέρειες για την ιστορία του manga. Μια και σιγά-σιγά είναι καιρός να κάνουν την εμφάνισή τους εδώ αναλύσεις και παρουσιάσεις για συγκεκριμένους τίτλους, θα ρίξουμε τώρα μια σύντομη ματιά στη θεματολογία που καλύπτουν τα manga ή τουλάχιστον στα δημοφιλέστερα είδη. Μαnga: Μια Διαφορετική Λογοτεχνία Part I Πώς δικαιολογώ αυτόν τον τίτλο; Εύκολο: αν ήδη γνωρίζεστε με τα manga, τότε ξέρετε ότι το φάσμα των σεναρίων τους καλύπτει τα πάντα! Ρομάντζο, περιπέτεια, αστυνομικές ιστορίες, αποκρυφισμός, δράμα, ακόμα και πορνογραφία. Δεν έχουν τίποτε να ζηλέψουν από την οποιαδήποτε λογοτεχνία και πολύ συχνά πολυκαιρισμένα και βαρετά θέματα παρουσιάζονται με εντελώς πρωτότυπο τρόπο μέσα από τις σελίδες τους (το FULLMETAL ALCHEMIST ή HAGANE NO RENKINJUTSUSHI της Hiromu Arakawa θα μπορούσε να είναι από φιλοσοφική διατριβή μέχρι πραγματεία ενάντια στην τυφλή υποταγή στις παραδόσεις ή ακόμα και αντιπολεμικό μανιφέστο). Πάμε τώρα να δούμε μερικά από τα δημοφιλέστερα είδη θεματολογίας: Φεουδαρχική Ιαπωνία Ένα κλασσικό παράδειγμα: RUROUNIN KENSHIN: MEIJI KENKAKU ROMANTAN. Ο Watsuki Nobuhiro παρουσιάζει έναν ήρωα ο οποίος κατά τις αναταραχές της περιόδου Bakumatsu σκότωνε στο όνομα του Αυτοκράτορα και της επανάστασης. Δέκα χρόνια μετά την αλλαγή του πολιτεύματος, βοηθά τους αδύναμους έχοντας αρνηθεί το δρόμο του θανάτου. Ιστορικά πρόσωπα ελίσσονται γύρω του και πέρα από ανθρώπους με ξεπερασμένα ιδεώδη, αντιμετωπίζει τη διαφθορά της ίδιας της κυβέρνησης και αναγκάζεται να συμμετάσχει σε ένα πολιτικό παιχνίδι που του είναι απεχθές. Σε όλο το manga, με τις κωμικές, τις ρομαντικές, ακόμα και τις αιματηρές σκηνές του, ασκείται μια έντονη κριτική στο παρελθόν και διαφαίνεται η αδυναμία (ή η δύναμη) ενός ανθρώπου μπροστά στην ανάγκη να σκοτώσει για να προστατέψει αυτούς που αγαπά. Σύγχρονη Ιαπωνία Και Το Εγγύς Μέλλον Λαμβάνοντας τα παραπάνω υπόψη σας, εύκολα μπορείτε να καταλάβετε γιατί η θεματολογία των manga με φόντο τη σύγχρονη Ιαπωνία ή το εγγύς μέλλον της κινείται γύρω από τη ζωή νεαρών ατόμων. Στο 70% των manga αυτών, περιγράφονται είτε οι καθημερινές ανησυχίες και περιπέτειες κοινών παιδιών σε σχετικά "πραγματικά" πλαίσια είτε η διαφυγή τους από τη στυγνή πραγματικότητα με θαυμαστούς τρόπους. Χαρακτηριστικά παραδείγματα υπάρχουν πολλά: από τη μία το FUSHIGI YUUGI (το Μυστηριώδες Έργο), όπου η καταπιεσμένη ηρωίδα θα βρει καταφύγιο σε μια μυθολογική Αρχαία Κίνα μέσω ενός μαγικού βιβλίου. Από την άλλη, το LOVE HINA όπου ο δις αποτυχών υποψήφιος για το Πανεπιστήμιο του Τόκιο, θα αρχίσει να ζει τα διάφορα όνειρα που σκαρφιζόταν για να ξεφεύγει από τη συνείδησή του, μέχρι να μπορέσει να απαλλαχθεί από το φόβο της αποτυχίας. Η λίστα μπορεί να συνεχιστεί επ'άπειρον... Τα δύο προηγούμενα έχουν ένα βασικό κοινό στοιχείο: κατά την εξέλιξη της πλοκής και μέχρι το τέλος της, οι ήρωες μαθαίνουν να μην παραιτούνται και να βασίζονται στις δυνάμεις τους, στη φιλία και τη συνεργασία για να ξεπερνούν τις καθημερινές αντιξοότητες. Τα περισσότερα manga σε αυτή τη γραμμή έχουν συνήθως διδακτικό χαρακτήρα. Δεν λείπουν βεβαίως αυτά με θέμα το μυστήριο, την περιπέτεια ή το τέλος του κόσμου (X/1999, FLAME OF RECCA, AYASHI NO CERES). |
shinjuku express archive | email the author | author's profile back to top |
|home|about us|downloads|contact|oldies|events| The artwork cannot be reproduced in any form without the written consent of the artist and/or publisher. Trade Names and trademarks mentioned and/or displayed on this Web Site are the property of their respective owners. All Rights Reserved. This page is best viewed at 1024x768 or higher with Mozilla Firefox 2.0.0.4 Certified on Mozilla Firefox 2.0.0.4+ or IE 6+ Powered by vi |