Βρίσκεστε στο archive.comicdom.gr. Βλέπετε το παλιό site και αρχείο του www.comicdom.gr. 2000+ άρθρα, reviews και συνεντεύξεις βρίσκονται στην διάθεσή σας. Το νέο, πλέον blog, site του Comicdom μπορείτε να το βρείτε στο http://www.comicdom.gr
Βρίσκεστε στο archive.comicdom.gr. Βλέπετε το παλιό site και αρχείο του www.comicdom.gr. 2000+ άρθρα, reviews και συνεντεύξεις βρίσκονται στην διάθεσή σας. Το νέο, πλέον blog, site του Comicdom μπορείτε να το βρείτε στο http://www.comicdom.gr
  • column info
    new stuff

    Ξ“Β“Ξ“οŸƒ ÝíΓʽ site ðïá Ξ“οŸƒΞ“Β­Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“ΞŽΞ“Β­Ξ“οŸƒΞ“Ξ„Ξ“Κ½Ξ“Β© Ξ“Β³Ξ“οŸƒ Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β¨Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“Β©Ξ“Β­Ξ“Βž Ξ“ΚΌΞ“ΒœΞ“Β³Ξ“Β§ Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β­Ξ“Κ½Ξ“Β© Ξ“Β°Ξ“Β±Ξ“Κ½Ξ“Β£Ξ“Β¬Ξ“Κ½Ξ“Ξ„Ξ“Β©Ξ“οŸ„Ξ“Βœ Ξ“οŸ‚Ξ“Β½Ξ“Β³Ξ“οŸ„Ξ“β€•Ξ“Β«Ξ“β€• Γ­Γʽ Ξ“Β°Ξ“Κ½Ξ“Β±Ξ“Κ½Ξ“οŸ„Ξ“β€•Ξ“Β«Ξ“β€•Ξ“Ξ…Ξ“Β¨Ξ“οŸƒΞ“ΒŸ Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β² ôéò Ξ“οŸ‚Ξ“Β©Ξ“Κ½Ξ“Β±Ξ“οŸ„Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β² Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“οŸƒΞ“ΞŽΞ“Β³Ξ“οŸƒΞ“Β©Ξ“Β² Ξ“Β·Ξ“Ξ‰Ξ“Β±Ξ“ΒŸΞ“Β² Γ­Γʽ ôïá Ξ“οŸ…Ξ“οŸƒΞ“Ξ†Ξ“Β½Ξ“Β£Ξ“οŸƒΞ“Β© Ξ“οŸ„Ξ“ΒœΞ“Ξ„Ξ“Β©. Ï Ξ“οŸƒΞ“οŸ„Ξ“ΒœΞ“Β³Ξ“Ξ„Ξ“β€•Ξ“Ξ„Ξ“οŸƒ Ξ“Ξ…Ξ“Β°Ξ“οŸƒΞ“Β½Ξ“Β¨Ξ“Ξ…Ξ“Β­Ξ“β€•Ξ“Β² Ξ“Β±Ξ“β€•Ξ“ΒžΞ“Β² ôïá comicdom.gr, Ξ“Ξ†Ξ“Β±Ξ“β€•Ξ“Β­Ξ“Ξ„Ξ“ΒŸΞ“Β¦Ξ“οŸƒΞ“Β© Γ­Γʽ Γ³ΓʽΓ² Ξ“οŸƒΞ“Β­Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“ΞŽΞ“Β­Ξ“οŸƒΞ“Β© Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β¨Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“Β©Ξ“Β­Ξ“Βœ ãéΓʽ Ξ“ΞŒΞ“Β«Ξ“Κ½ Γ΄Γʽ updates, Ξ“ΞŽΞ“Β³Ξ“Ξ„Ξ“οŸƒ Γ­Γʽ ìçí Ξ“Β·Ξ“ΒœΞ“Β³Ξ“οŸƒΞ“Ξ„Ξ“οŸƒ ðïôÝ ôçí "Ξ“Β¬Ξ“Β°Ξ“ΒœΞ“Β«Ξ“Κ½".




 Reviews 24/10: LOGICOMIX από τον Αριστείδη Κώτση.


 Reviews 23/10: SOLOMON KANE #1 από τον Ανδρέα Μιχαηλίδη.


 Reviews 22/10: THE AMAZING REMARKABLE MONSIEUR LEOTARD από τον Θωμά Παπαδημητρόπουλο.


 Reviews 21/10: BACK TO BROOKLYN #1 από τον Γιώργο Χατζηκωστή.


 Reviews 17/10: NOTHING NICE TO SAY από τον Θωμά Παπαδημητρόπουλο.


 Reviews 16/10: SUBLIFE από τον Αριστείδη Κώτση.


 15/10: Νέο strip JANE'S WORLD της Paige Braddock.


 14/10: Νέο strip ΚΟΥΡΑΦΕΛΚΥΘΡΑ του Αντώνη Βαβαγιάνη.


 Reviews 13/10: AGE OF SENTRY #1 από τον Γιώργο Χατζηκωστή.


του Δημήτρη Σακαρίδη
04-11-04

Continuity - The New Dirty Word

Τα τελευταία χρόνια η λέξη continuity έχει αρχίσει να αποκτά μια μάλλον αρνητική σημασία για τους περισσότερους comic fans. Ορισμένοι την ακούν και αμέσως σκέφτονται -με εντελώς απαξιωτική διάθεση- comics περασμένων δεκαετιών τα οποία είναι πλέον «ξεπερασμένα».

ʼλλοι πάλι βλέπουν το continuity ως ένα «εμπόδιο» που βρίσκεται ανάμεσα στο δημιουργό και την κορύφωση της καλλιτεχνικής του υπόστασης.

Κι όμως η ίδια η λέξη έχει μάλλον θετική σημασία. Continuity ίσον «συνέχεια», «συνοχή». Δεν βλέπω κάτι κακό σε αυτό. Φαντάζομαι ότι όλοι θεωρούμε ότι η συνοχή είναι καλό πράγμα. Still...

Καταλυτικό ρόλο στη δημιουργία αυτού του αρνητικού κλίματος έχει παίξει και η στάση πολλών συγγραφέων, οι οποίοι μοιάζουν να αδιαφορούν για το τι έχει συμβεί πριν από αυτούς στον τίτλο που εργάζονται ή τι συμβαίνει παράλληλα σε άλλους τίτλους της ίδιας εταιρίας. Θα μου πείτε λοιπόν, όταν ο ίδιος ο δημιουργός αγνοεί το continuity, γιατί θα πρέπει ο αναγνώστης να ενδιαφέρεται για αυτό.

Ας μην παραβλέπουμε όμως κάτι πολύ σημαντικό. Ο συγγραφέας συνήθως αγνοεί το continuity, όχι γιατί έτσι του λεει η έμπνευση ή η συνείδηση του, αλλά γιατί απλούστατα είναι η εύκολη λύση. Κοινώς είναι μάλλον η τεμπελιά που οδηγεί τους συγγραφείς στο να γράφουν την ιστορία ενός τίτλου / χαρακτήρα / universe στα παλιά τους τα παπούτσια και όχι οι όποιες καλλιτεχνικές ευαισθησίες ή δημιουργικές ανησυχίες.

Για να μη μπερδεύουμε τα πράγματα, καλό είναι να ξεκαθαρίσουμε ότι ουσιαστικά υπάρχουν δύο ειδών continuity στα mainstream (κυρίως υπερηρωικά) comics:

1) Character Continuity. Αναφέρεται στην ιστορία ενός συγκεκριμένου χαρακτήρα, τη γενικότερη προσωπικότητα και συμπεριφορά του καθώς και τα τεκταινόμενα του συγκεκριμένου τίτλου στον οποίο πρωταγωνιστεί.
2) Universal Continuity. Πρόκειται για τη γενικότερη συνοχή μεταξύ τίτλων που συγκατοικούν στο ίδιο Universe.

Η αλήθεια είναι πως το δεύτερο είναι κυριολεκτικά είδος υπό εξαφάνιση. Και μεταξύ μας, δεν έχω και μεγάλο πρόβλημα με αυτό. Σίγουρα θα προτιμούσα όλα τα superhero universes να είναι τόσο coherent όσο αυτό της Marvel στα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του '60 ή της Valiant όταν ο Jim Shooter ήταν αφεντικό. Μπορώ όμως να κατανοήσω ότι κάτι τέτοιο είναι εξαιρετικά δύσκολο.

Στην εποχή μας, με τις μεγάλες εταιρίες να εκδίδουν δεκάδες τίτλους μηνιαία, οι οποίοι ελέγχονται από πολλούς διαφορετικούς editors, είναι ανθρωπίνως αδύνατο να υπάρχει ένα τέτοιο επίπεδο συνεννόησης και συνεργασίας μεταξύ των διαφόρων editorial offices ώστε να μπορεί να διατηρηθεί ένα άψογο continuity ανάμεσα σε όλους τους τίτλους.

Βέβαια, δε νομίζω ότι θα ήταν παράλογο να απαιτεί κανείς, όταν συμβαίνει ένα τεράστιο γεγονός όπως το Avengers Disassembled, αυτό να φαίνεται με κάποιον τρόπο και σε όλους τους υπόλοιπους τίτλους της Marvel. Αλλά anyway, είμαι σίγουρος πως και οι υπόλοιποι «δεινόσαυροι» (like me) έχουν αποδεχθεί το δόγμα «ο κάθε τίτλος αποτελεί το δικό του Universe».

Το θέμα του character continuity όμως δε θεωρώ πως αποτελεί «παραξενιά» παραδοσιακών αναγνωστών. Πιστεύω πως είναι ελάχιστη απαίτηση από ένα συγγραφέα να προσπαθεί να μην κάνει πράγματα που έρχονται σε πλήρη αντίφαση με παλαιότερα γεγονότα στη ζωή ενός χαρακτήρα και να διατηρεί τη φωνή και το ύφος του χαρακτήρα σταθερά.

«Όχι, ο Peter Parker του Straczynski δεν είναι ο ίδιος χαρακτήρας που δημιούργησε ο Stan Lee» έγραψε ο φίλος μου ο Ηλίας στο lead του προχθεσινού Editor's Dungeon, και συμφωνώ απόλυτα. Δυστυχώς όμως κάπου εκεί σταματάει και η συμφωνία μου με τον Ηλία στο συγκεκριμένο θέμα.

Γιατί διαφωνώ πλήρως με την προσπάθεια εκλογίκευσης της στάσης του Straczynski (ή του οποιουδήποτε Straczynski) ως φυσικής προόδου, εξέλιξης και ωρίμανσης.

Ας μη γελιόμαστε, το ότι ο Peter Parker του Straczynski είναι ένας άλλος χαρακτήρας από αυτόν που γνωρίζαμε όλα αυτά τα χρόνια είναι απλά επιλογή του Straczynski (και του editorial της Marvel) και τίποτα περισσότερο. To να αλλάξεις εντελώς ένα χαρακτήρα, να διαστρεβλώσεις την ιστορία του, να μεταμορφώσεις το περιβάλλον του και να αλλοιώσεις τη φωνή του μόνο και μόνο για να βγάλεις την ιστορία που έχεις μέσα σου σημαίνει ένα και από τα εξής δύο πράγματα: είτε στην πραγματικότητα θα προτιμούσες να γράφεις κάποιον άλλο χαρακτήρα (ήδη υπαρκτό ή νέο - δεν έχει σημασία) είτε η ιστορία που είχες στο μυαλό σου απλά δεν ταιριάζει στον συγκεκριμένο ήρωα.

Μη μπερδεύουμε τα πράγματα. Όταν ο ήρωας προϋπάρχει της ιστορίας, τo plot είναι αυτό που πρέπει να διαμορφώνεται σύμφωνα με τις ανάγκες και τα δεδομένα του ήρωα και όχι το αντίστροφο.

Γυρνώντας πάλι σε μια πιο γενική συζήτηση περί continuity πρέπει να τονίσω πως μου αρέσει πολύ το επιχείρημα που λεει ότι αν είναι να διαβάζουμε καλές ιστορίες, who gives a fuck about continuity! Η συγκεκριμένη θέση μου κάνει εξίσου ισοπεδωτική με το να μεγαλώσουμε τα γκολπόστ στο ποδόσφαιρο για να μπαίνουν περισσότερα γκολ και να αυξηθεί το θέαμα.

Το continuity δεν είναι τροχοπέδη για την ποιότητα μιας ιστορίας. Είναι απλά μια φόρμα, ένας κανόνας πάνω στον οποίο πρέπει να δουλέψεις για να επιτύχεις το επιθυμητό αποτέλεσμα. ʼλλωστε ας μην ξεχνάμε ότι δύο από τα καλύτερα mainstream comics της δεκαετίας του '90, το Sandman του Neil Gaiman και το Starman του James Robinson είναι και δύο από τα πλέον continuity-heavy stories όλων των εποχών.

Bottom line, το continuity είναι απλά ένα ακόμα convention των mainstream comics. Ένας πραγματικά ικανός δημιουργός έχει τη δυνατότητα να βρει το δρόμο του μέσα από αυτό και να το χρησιμοποιήσει για να κάνει την ιστορία του ακόμα πιο πλούσια. Αν δεν το κάνει, τότε είναι ή μέτριος συγγραφέας, ή μεγάλος τεμπέλης ή τρομερός εγωιστής.


Next Week: Back to lighter subjects - Ρίχνουμε μια ματιά στο καινούργιο Previews και αποφασίζουμε με τι θα επιβαρύνουμε το ήδη καταπονημένο budget μας.



sledgehammer archive | email the author | author's profile
back to top



|home|about us|downloads|contact|oldies|events|

The artwork cannot be reproduced in any form without the written consent of the artist and/or publisher. Trade Names and trademarks mentioned and/or displayed on this Web Site are the property of their respective owners.
All Rights Reserved.

This page is best viewed at 1024x768 or higher with Mozilla Firefox 2.0.0.4
Certified on Mozilla Firefox 2.0.0.4+ or IE 6+

Get Firefox!
Powered by vi