Βρίσκεστε στο archive.comicdom.gr. Βλέπετε το παλιό site και αρχείο του www.comicdom.gr. 2000+ άρθρα, reviews και συνεντεύξεις βρίσκονται στην διάθεσή σας. Το νέο, πλέον blog, site του Comicdom μπορείτε να το βρείτε στο http://www.comicdom.gr
Βρίσκεστε στο archive.comicdom.gr. Βλέπετε το παλιό site και αρχείο του www.comicdom.gr. 2000+ άρθρα, reviews και συνεντεύξεις βρίσκονται στην διάθεσή σας. Το νέο, πλέον blog, site του Comicdom μπορείτε να το βρείτε στο http://www.comicdom.gr
  • column info
    new stuff

    Ξ“Β“Ξ“οŸƒ ÝíΓʽ site ðïá Ξ“οŸƒΞ“Β­Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“ΞŽΞ“Β­Ξ“οŸƒΞ“Ξ„Ξ“Κ½Ξ“Β© Ξ“Β³Ξ“οŸƒ Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β¨Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“Β©Ξ“Β­Ξ“Βž Ξ“ΚΌΞ“ΒœΞ“Β³Ξ“Β§ Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β­Ξ“Κ½Ξ“Β© Ξ“Β°Ξ“Β±Ξ“Κ½Ξ“Β£Ξ“Β¬Ξ“Κ½Ξ“Ξ„Ξ“Β©Ξ“οŸ„Ξ“Βœ Ξ“οŸ‚Ξ“Β½Ξ“Β³Ξ“οŸ„Ξ“β€•Ξ“Β«Ξ“β€• Γ­Γʽ Ξ“Β°Ξ“Κ½Ξ“Β±Ξ“Κ½Ξ“οŸ„Ξ“β€•Ξ“Β«Ξ“β€•Ξ“Ξ…Ξ“Β¨Ξ“οŸƒΞ“ΒŸ Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β² ôéò Ξ“οŸ‚Ξ“Β©Ξ“Κ½Ξ“Β±Ξ“οŸ„Ξ“οŸƒΞ“ΒŸΞ“Β² Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“Κ½Ξ“Β­Ξ“οŸƒΞ“ΞŽΞ“Β³Ξ“οŸƒΞ“Β©Ξ“Β² Ξ“Β·Ξ“Ξ‰Ξ“Β±Ξ“ΒŸΞ“Β² Γ­Γʽ ôïá Ξ“οŸ…Ξ“οŸƒΞ“Ξ†Ξ“Β½Ξ“Β£Ξ“οŸƒΞ“Β© Ξ“οŸ„Ξ“ΒœΞ“Ξ„Ξ“Β©. Ï Ξ“οŸƒΞ“οŸ„Ξ“ΒœΞ“Β³Ξ“Ξ„Ξ“β€•Ξ“Ξ„Ξ“οŸƒ Ξ“Ξ…Ξ“Β°Ξ“οŸƒΞ“Β½Ξ“Β¨Ξ“Ξ…Ξ“Β­Ξ“β€•Ξ“Β² Ξ“Β±Ξ“β€•Ξ“ΒžΞ“Β² ôïá comicdom.gr, Ξ“Ξ†Ξ“Β±Ξ“β€•Ξ“Β­Ξ“Ξ„Ξ“ΒŸΞ“Β¦Ξ“οŸƒΞ“Β© Γ­Γʽ Γ³ΓʽΓ² Ξ“οŸƒΞ“Β­Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“ΞŽΞ“Β­Ξ“οŸƒΞ“Β© Ξ“οŸ„Ξ“Κ½Ξ“Β¨Ξ“Β§Ξ“Β¬Ξ“οŸƒΞ“Β±Ξ“Β©Ξ“Β­Ξ“Βœ ãéΓʽ Ξ“ΞŒΞ“Β«Ξ“Κ½ Γ΄Γʽ updates, Ξ“ΞŽΞ“Β³Ξ“Ξ„Ξ“οŸƒ Γ­Γʽ ìçí Ξ“Β·Ξ“ΒœΞ“Β³Ξ“οŸƒΞ“Ξ„Ξ“οŸƒ ðïôÝ ôçí "Ξ“Β¬Ξ“Β°Ξ“ΒœΞ“Β«Ξ“Κ½".




 Reviews 24/10: LOGICOMIX από τον Αριστείδη Κώτση.


 Reviews 23/10: SOLOMON KANE #1 από τον Ανδρέα Μιχαηλίδη.


 Reviews 22/10: THE AMAZING REMARKABLE MONSIEUR LEOTARD από τον Θωμά Παπαδημητρόπουλο.


 Reviews 21/10: BACK TO BROOKLYN #1 από τον Γιώργο Χατζηκωστή.


 Reviews 17/10: NOTHING NICE TO SAY από τον Θωμά Παπαδημητρόπουλο.


 Reviews 16/10: SUBLIFE από τον Αριστείδη Κώτση.


 15/10: Νέο strip JANE'S WORLD της Paige Braddock.


 14/10: Νέο strip ΚΟΥΡΑΦΕΛΚΥΘΡΑ του Αντώνη Βαβαγιάνη.


 Reviews 13/10: AGE OF SENTRY #1 από τον Γιώργο Χατζηκωστή.


του Νίκου Βλασερού
15-03-06

Reinventing Comics (part 2)

http://www.scottmccloud.com

Χαιρετώ τους πιστούς φίλους της στήλης. Ελπίζω να σας βρίσκω όλους καλά και εκστασιασμένους από τα νέα για το convention που οργανώνει το COMICDOM. Πρόκειται για μεγάλη υπόθεση για την ελληνική σκηνή comics, αφού ποτέ στο παρελθόν δεν οργανώθηκε κάτι τόσο μεγάλο που να αφορά αποκλειστικά το μέσο αυτό. Η οργανωτική ομάδα έχει δουλέψει πολύ σκληρά και προβλέπεται να δούμε κάτι το πρωτόγνωρο για τα δικά μας δεδομένα. Και για να μη λέτε ότι ευλογώ τα γένια μου, καταρχάς ξυρίστηκα και επίσης δεν έχω συμβάλει ουσιαστικά στην όλη διαδικασία - χαζεύω την καλολαδομένη μηχανή των Σακαρίδη-Κατιρτζιγιανόγλου εν δράσει, από ασφαλή απόσταση.

Την προηγούμενη φορά, είχα κάνει μια ιστορική αναδρομή στα web comics, σχολιάζοντας λίγο το μέσο και αναφέροντας κάποια πλεονεκτήματα που έχει έναντι των παραδοσιακών comics. Προς το τέλος (λίγο πριν τον, επί γκρεμού κρεμάμενο, σφίχτη) είχα αναφέρει τον Scott McCloud, τον μεγαλύτερο ίσως " guru" των comics της εποχής μας και έναν από τους πιο ένθερμους υποστηρικτές των on line comics. Στο βιβλίο του, REINVENTING COMICS, περιγράφει σε 242 σελίδες το όραμα του για το μέλλον της βιομηχανίας και την πιθανή εξέλιξή της σε καθαρά ηλεκτρονική. Το βιβλίο αυτό είχε, κατά τη γνώμη μου, τεράστια επιτυχία, παρά το γεγονός ότι τα συμπεράσματα του Scott είναι για πολλούς βιαστικά, υπεραισιόδοξα ή απλά λάθος. Αυτό που αναμφισβήτητα κατάφερε ο συγγραφέας, είναι να προκαλέσει μια μεγάλη συζήτηση, η οποία συνεχίζεται ακόμη και σίγουρα θα αποφέρει καρπούς προς όφελος των δημιουργών και των αναγνωστών.

Ο στόχος μου εδώ, δεν είναι να αναλύσω τι λέει ο αγαπητός (είναι!) Scott στο βιβλίο του - γι' αυτό θα ήθελα περισσότερο χρόνο απ' όσο διαθέτω και δεν είμαι σίγουρος ότι έχει και νόημα. Τα λέει πολύ καλά ο ίδιος, διαβάστε τον. Το ευτύχημα με το συγγραφέα έγκειται στο ότι δεν είναι από αυτούς τους θεωρητικούς που "ξέρουν τα πάντα" και δεν χρειάζεται να κάνουν κάτι. Ο κ. McCloud " puts his money where his mouth is", κάτι που σημαίνει ότι τολμά να κάνει πράξη αυτά που πρεσβεύει, διατρέχοντας κίνδυνο να έχει κάνει λάθος. Έχει αρχίσει, εδώ και μερικά χρόνια, να φτιάχνει comics για το διαδίκτυο, χρησιμοποιώντας τις τεχνικές που περιγράφει στο βιβλίο του. Το ερώτημα είναι, τι καταφέρνει τελικά; Γίνεται κάτι διαφορετικό, κάτι που να αξίζει να προσέξουμε;

Porphyria's Lover

Το παλαιότερο web comic του Scott είναι το Porphyria's Lover. Η πρώτη αυτή προσπάθεια έγινε το 1998, δύο χρόνια πριν βγει το πολύκροτο βιβλίο που αναφέρω πιο πάνω. Ο πειραματισμός εδώ είναι κάτι παραπάνω από εμφανής, κάτι που πιθανότατα αποτελεί το στόχο του comic (σε αντίθεση με το, ξέρω 'γω, να πει μια ιστορία). Το Porphyria's Lover είναι ένα ποίημα του Robert Browning και η μεταφορά του από τον Scott είναι αρκετά περίεργη. Αφήνω στην κρίση και το προσωπικό γούστο του καθενός το πόσο καλή δουλειά είναι, καλλιτεχνικά. Αυτό που έχει ιδιαίτερη σημασία είναι ότι αρχίζουν οι καινοτομίες. Το πιο προφανές είναι το γνωστό " infinite canvas", μια εφεύρεση του Scott, η οποία επιτρέπει στον καλλιτέχνη μεγαλύτερη ελευθερία στην έκφραση. Στην ουσία χρησιμοποιεί πολύ περισσότερο χώρο για το comic από αυτόν που δίνει η οθόνη, αναγκάζοντας μεν τον χρήστη να σκρολάρει για να το δει, αλλά δίνοντας, από την άλλη, στο δημιουργό, την ελευθερία να αξιοποιήσει καλύτερα το χώρο. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, όσο προχωρά το ποίημα κινούμαστε προς τα κάτω - μια πρωτόγονη χρήση του infinite canvas (μην ξεχνάμε ότι τότε ακόμη, δεν λεγόταν καν έτσι, όλα αυτά είναι οι πειραματισμοί που οδήγησαν στην ορολογία που περιγράφεται στο REINVENTING COMICS).

Η δεύτερη καινοτομία είναι τα trails. Στα παραδοσιακά comics, ο τρόπος ανάγνωσης είναι κλασικός - από αριστερά προς τα δεξιά, από πάνω προς τα κάτω. Αυτό δεν είναι καθόλου απαραίτητο σε μια οθόνη, στην οποία μπορούμε να κινούμαστε προς όλες τις κατευθύνσεις. Στο συγκεκριμένο comic, η κίνηση οδηγείται από μια γραμμή ( trail), η οποία, αν και μας κατευθύνει γενικά από πάνω προς τα κάτω, δίνει και άλλες πορείες. Αυτό στην αρχή ξενίζει, αλλά σύντομα γίνεται συνήθεια και όπως θα δούμε αργότερα, έχει ενδιαφέρουσες εφαρμογές.

Ένα τρίτο στοιχείο που έχει ενδιαφέρον, είναι το pacing. Η μεταφορά αυτούσιων των στίχων του Robert Browning σημαίνει πως πρέπει να διατηρείται και η οργάνωση του ποιήματος, με κάποιον τρόπο. Τα trails εδώ δίνουν τη λύση. Σε κάθε παύση, το μονοπάτι μας οδηγεί σε ένα squiggly δρόμο, πριν πάμε στο επόμενο panel. Σε επόμενα comics, o Scott αντιμετωπίζει καλύτερα το θέμα αυτό.

Τέλος το πιο φανερό στοιχείο που κάνει το Porphyria's Lover να διαφέρει είναι η έντονη χρήση σχεδιαστικών εφέ. Είναι κάτι που ο ίδιος ο καλλιτέχνης χαρακτηρίζει "going through the bad art vortex" και το οποίο προτείνει, ως μια διαδικασία που βοηθά την έμπνευση. Εμένα προσωπικά δε μου λέει και πολλά το αποτέλεσμα - αν βοηθά την έμπνευση τότε καλό θα είναι, αφού αυτή έρθει, τα βοηθητικά στοιχεία να πετιούνται και όχι να γίνονται τα ίδια προϊόν.

My Obsession With Chess

Το δεύτερο αυτό comic γεννήθηκε περίπου ένα χρόνο μετά το πρώτο. Η εξέλιξη στις σκέψεις του Scott είναι εμφανής. Η ιστορία είναι αυτοβιογραφική και αφορά τη μανία του δημιουργού με το σκάκι. Το θέμα έχει επηρεάσει και το καλλιτεχνικό μέρος, με τα panels να είναι τετράγωνα και ασπρόμαυρα, σε καφέ φόντο που μοιάζει με σκακιέρα. Το μεγαλύτερο μέρος του είναι σχεδιασμένο, αν και όπου χρειάζεται, υπάρχουν και εφέ. Αυτό είναι πολύ θετικό - δεν παίζει πια με τα εργαλεία του, αλλά τα χρησιμοποιεί εκεί που πρέπει. Το σχέδιο είναι όμορφο. Trails δεν υπάρχουν, αλλά η πορεία μέσα στο comic είναι ασυνήθιστη, καθώς συχνά κινούμαστε από δεξιά προς τα αριστερά. Η αξιοποίηση του infinite canvas είναι καλύτερη, αφού ο καλλιτέχνης συνειδητοποιεί πως το να έχεις άπειρο χώρο, δε σου επιτρέπει μόνο να επεκτείνεις το comic προς όλες τις κατευθύνσεις, αλλά και να ελέγξεις το ρυθμό της ανάγνωσης, αφήνοντας κενά, όπου θέλεις παύσεις, και πυκνώνοντας τα panels, όταν επιδιώκεις το αντίθετο. Δείτε το ending του, για μια θαυμάσια αλλαγή ρυθμού.

The Carl Comics

Οι δοκιμές συνεχίζονται. Ο Carl δημιουργήθηκε για τις ανάγκες του UNDERSTANDING COMICS, του πρώτου βιβλίου του Scott. Ο ρόλος του ήταν καθαρά βοηθητικός, κυρίως για να εξηγήσει ο συγγραφέας κάποια πράγματα για το πώς λειτουργούν τα comics. Εδώ τον χρησιμοποιεί για να δοκιμάσει το interactivity που μπορούν να έχουν τα on line comics. Στο πρώτο από τα δυο (Original Recipe Carl), αρχίζουμε με 2 panels και, πατώντας ένα κουμπί, μπαίνουν σιγά-σιγά ανάμεσα και τα υπόλοιπα 50 της ιστορίας. Έτσι ξέρουμε την αρχή και μαθαίνουμε τα ενδιάμεσα γεγονότα που οδηγούν στο -επίσης γνωστό- τέλος. Αν και έχει ενδιαφέρον ως πείραμα, δε νομίζω πως είναι κάτι περισσότερο από αυτό. Από ένα σημείο και μετά, αφού έχουμε ψιλοκαταλάβει τι θα συμβεί, γίνεται βαρετό. Το δεύτερο Carl Comic είναι το Choose Your Own Carl και έχει περισσότερη πλάκα. Αρχίζουμε με το ίδιο αρχικό και τελικό panel, αλλά τα ενδιάμεσα έχουν επιλεγεί από αναγνώστες. Επειδή όμως είναι μπόλικα αυτά που επιλέχθηκαν, έχουμε πολλαπλά σημεία εκκίνησης και τέλους, καθώς και διάφορες συνδέσεις ανάμεσα στις ιστορίες. Έτσι δημιουργείται ένας ψυχεδελικός λαβύρινθος και ο έρμος ο Carl περνάει τα πάνδεινα. Ομολογώ ότι διασκέδασα ψάχνοντας όλες τις πορείες που υπάρχουν. Με ένα κλικ στο κάθε panel μπορούμε να διαβάσουμε τα σχόλια του Scott, καθώς και τις προτάσεις των αναγνωστών για το συγκεκριμένο.

Κάπου εδώ ο κ. Scott McCloud τελείωσε το REINVENTING COMICS. Συμμάζεψε τις σκέψεις του και είδε πιο καθαρά τι δουλεύει και τι όχι, αναλύοντας τα αποτελέσματα των πειραμάτων του. Τα επόμενα web comics του είναι σαφώς πιο δουλεμένα και κάνει πολύ καλύτερη χρήση των παραπάνω τεχνικών, καθώς και μερικών νέων. Γι' αυτά όμως θα μιλήσουμε στο επόμενο (και τελευταίο) μέρος. Μέχρι τότε, σας αφήνω με ένα ελληνικό web comic του Than Tsoumas (υποθέτω ότι αυτό σημαίνει Θανάσης Τσούμας), το Comic Book Extras. Ξεκίνησε πρόσφατα και φαίνεται ενδιαφέρον και καλοσχεδιασμένο. Τα updates είναι σχετικά σταθερά οπότε μάλλον ήρθε για να μείνει.

Πάντως, θα ήθελα επιτέλους κάποιος να μου εξηγήσει το κόλλημα των web comic artists με τα κουνέλια...



strip show archive | email the author | author's profile
back to top



|home|about us|downloads|contact|oldies|events|

The artwork cannot be reproduced in any form without the written consent of the artist and/or publisher. Trade Names and trademarks mentioned and/or displayed on this Web Site are the property of their respective owners.
All Rights Reserved.

This page is best viewed at 1024x768 or higher with Mozilla Firefox 2.0.0.4
Certified on Mozilla Firefox 2.0.0.4+ or IE 6+

Get Firefox!
Powered by vi